گفت وگو با ستاره دلزنده، کارگردان نمایش “وطن”

“صحنه را دوست دارم چون می‌شود رسانه‌های مختلف را ترکیب کرد و اگر خوب کار شود خیلی جادویی می‌شود”.

این‌را ستاره دلزنده می‌گوید که تازه ترین اثرش “وطن” همین هفته آینده، ۲۷ اکتبر،‌ روی صحنه می‌رود و قرار است تا ۷ نوامبر مهمان تئاتر پس مورای در مرکز تورنتو باشد. “وطن”‌ ترکیبی است از فیلم مستند خانم دلزنده با تئاتر فیزیکال، رقص و موسیقی زنده.

دل‌زنده در حالی موضوع مهاجرت و “وطن” انسان‌ها را برای کارش برگزیده که خود همیشه ارتباط تنگاتنگی با این موضوع داشته است.

او در گفت وگو با شهروند می‌گوید:”در تهران، در سال ۱۳۵۷ به دنیا آمدم و بچه انقلاب هستم. ۸ سالی است که در تورنتو زندگی می‌کنم”.

ستاره در ایران در دانشکده هنر و معماریِ‌ دانشگاه آزاد درس تئاتر خوانده و در ایران او را بیشتر به خاطر کارهای طراحی صحنه‌اش در تئاتر و سینما می‌شناسند. پیش از این کارهای کوتاه داستانی و مستند نیز کارگردانی کرده است.

او از وقتی به کانادا آمده تلاش کرده در تئاتر و سینمای کشور جدیدش فعالیت کند. می‌گوید:”وقتی آمدم سنم نه آنقدر زیاد بود و نه آنقدر کم. درسم تمام شده بود و تجربه‌های موفقی داشتم”. او سپس با استرید جانستون، که به خاطر کارهای طراحی‌اش چهره‌ای شناخته شده است، کار می‌کند و با مشهورترین کارگردان ایرانی‌تبار تئاتر کانادا، سهیل پارسا، آشنا می‌شود تا در “مکبث” دستیار او باشد. او پارسا را از مهمترین استادانش در کانادا می‌داند.

کار در بستر اصلی تئاتر کانادا اما باعث نشد که سئوالات همیشگی راجع به مساله مهاجرت و “وطن” آدمی را فراموش کند.

“مثل خیلی‌های دیگر که مهاجرت می‌کنند همیشه این قضیه که سرزمین و وطن آدم کجاست با من بوده است. حتی قبل از مهاجرت هم وقتی آدم‌هایی را که مهاجرت می‌کنند می‌دیدم همین سئوالات را داشتم. خودم که آمدم بیشتر درگیر شدم و هر چقدر هم بیشتر می‌مانم این سئوال جدی‌تر می‌شود که آیا آدم لازم است متعلق به یک جا باشد یا می‌تواند متعلق به جاهای مختلف باشد. جدا از همه این‌ها “خونه” که مثلا در انگلیسی به آن «Home» می‌گویند و معانی مختلفی دارد،‌ چیست و کجاست؟”

ستاره تصمیم گرفت در جستجوی این سئوال فیلمی مستند بسازد،‌ گرچه خودش می‌گوید حالا هم که فیلم تمام شده سئوالاتش بیشتر شده که کمتر نشده.

در فیلم او با افراد مختلفی مصاحبه کرده. افرادی از ملیت‌های مختلف،‌ “چه آنهایی که در کانادا به دنیا آمدند و بزرگ شدند، چه آنانی که جد اندر جد در کانادا بودند و حتی کسانی که یک سال است آمدند”. از جمله ملیت‌هایی که با آن‌ها مصاحبه کرده است:‌ ژاپنی، هندی،‌ روس، ایرانی، اتیوپیایی، نروژی، آمریکایی و البته سیاهان دورگه.

“وطن”‌ در یکی از مهم‌ترین سالن‌های تئاتر آلترناتیو کانادا، تئاتر پس مورای (Theatre Passe Muraille) اجرا می‌شود. ستاره می‌گوید سال‌ها پیش که از آن دیدار می‌کرده، فکر می‌کرده ایکاش روزی بتواند نمایشی در آن اجرا کند. بعدها دستیار سهیل پارسا در نمایشی در همین سالن بوده و امروز نوبت خودش است که “وطن” را در پس مورای روی صحنه ببرد.

“وطن” از ۲۷ اکتبر تا ۶ نوامبر در پس مورای اجرا می‌شود. این تئاتر در شماره ۱۶ خیابان رایرسون،‌ نزدیک تقاطع کوئین و بترست، واقع شده است.

بلیت‌های ۲۰ دلاری روی وب‌سایت www.artsboxoffice.ca قابل خریداری هستند.