مقاله بسیار جالبی در” فایننشیال پست” نظرم را به خود جلب کرد که علیرغم ساده گویی و در بعضی موارد تکرار مکررات تصور کردم که می تواند برای همه مفید باشد از این رو کلیات آن را با شما خوانندگان محترم مرور می کنم.

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و لزوم استفاده از آن به نظر می رسد که بایستی خود را به گونه ای آماده نماییم که یک قدم از هکرها و سودجویانی که قصد دارند اطلاعات شخصی هر یک از ما را سرقت و از آن استفاده نمایند، جلوتر باشیم. به عبارت دیگر ساده اندیشی و حتی در بعضی موارد رودربایستی و خجالت را کنار گذاشت و فقط به حفظ  و حراست از اطلاعات شخصی پرداخت. اهم نکاتی که می توان به آن اشاره کرد عبارتست از:

۱- بدانید  که کارت های اعتباری پول نقد هستند و نه پلاستیکی بی ارزش؛

۲- هرگز کارت اعتباری خود را تنها و بی مراقب جایی نگذارید که پشیمان می شوید.

۳- برای کارت اعتباری خود جای مطمئنی را انتخاب کنید و از جابه جا کردن آن بپرهیزید.

۴- کارتهای اعتباری قدیمی و از رده خارج را معدوم و لاشه آن را از دسترس خارج کنید.

۵-پشت کارت اعتباری خود را حتما امضاء کنید و در صورت گم شدن فورا اطلاع دهید.

۶- شماره ایمنی (۳ یا ۴ شماره) در پشت کارت را حفظ و به کسی ندهید مگر از او مطمئن باشید.

۷- اگر برای خرید آنلاین شماره را به شخصی یا سایتی دادید مشخصات ایشان را تا زمانی که گزارش مالی خود را دریافت می کنید، نگهداری کنید.

۸- کارت های اعتباری که برای مدتی استفاده نمی شوند را در جای مطمئنی نگهداری کنید.

۹- در پایان هر ماه از صحت گزارشات مالی مطمئن شوید و یک به یک آنها را کنترل کنید.

۱۰- اگر برای کارت اعتباری جدیدی اقدام کردید از وصول آن در حداکثر چند روز بعد مطمئن شوید مخصوصا اگر رقم اعتبار آن بالاتر از حد نرمال است.

۱۱- از ارایه شماره کارت اعتباری به هر کس در پشت تلفن بر حذر باشید. اخیرا بسیار دیده شده که به ظاهر از اداره پلیس یا اداره مالیات با تلفن با افراد زیادی تماس گرفته شده و از ایشان خواسته شده که برای بدهی مالیاتی یا دادگاه و یا موارد مشابه سریعا اقدام به پرداخت آنلاین نمایند و از این راه کلاهبرداران متاسفانه توانسته اند مقادیر بسیار زیادی از مردم دزدی کنند.

۱۲- اگر برای نقل و انتقال مجبور هستید که شماره ۴ رقمی کد انتقال کارت اعتباری را وارد کنید حتما دست خود را جلوی خودپرداز گرفته و اجازه ندهید بقیه افرادی که در کنار شما هستند آن شماره را ببینند. در موارد نادری دیده شده که حتی کلاهبرداران از دوربین های کوچکی بهره جسته و بعد از اینکه فرد شماره را در خودپرداز بانک یا فروشگاه وارد کرده دوربین کوچک را از محل به جای دیگری منتقل می کنند.

در خاتمه مقاله این هفته چند نظریه مدیریت ریسکی وجود دارد که به صورت شعار در مجامع حرفه ای همیشه بیان می شود که شاید بیانش مفید باشد:

“برای به دست آوردن چیزهای کم، ریسک های بزرگ نکنید”،” ریسک را به اندازه توان بردارید”، “بیمه بخشی از مدیریت ریسک است”،”حفاظت و ایمنی در اولویت بررسی است”،”مدیریت ریسک یک فرهنگ است نه یک راه”،” شانس یا خوش اقبالی جایی در آینده ندارد فقط مدیریت ریسک چاره ساز است”، ” کشتی ها قطعا در بنادر امن هستند ولی آن جایی نیست که برایش ساخته شدند” و در آخر نظریه انیشتن در خصوص ریسک

“هر چیزی که قابلیت شمارش و اندازه گیری دارد شاید برای ما مهم نباشد ولی آن چیزی که مهم است ممکن است قابلیت اندازه گیری نباشد.”