میرحسین موسوی نخست وزیر دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق، روز سه‌شنبه بیستم اسفند ماه طی یک بیانیه‌ی رسمی اعلام کرد که در انتخابات ریاست  ….


شماره ۱۲۲۰ ـ پنجشنبه  ۱۲ مارچ  ۲۰۰۹


 

رادیو آلمان: میرحسین موسوی نخست وزیر دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق، روز سه‌شنبه بیستم اسفند ماه طی یک بیانیه‌ی رسمی اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری خرداد سال آینده کاندیدا خواهد شد. سایت «کلمه» که ارگان رسمی حمایت از موسوی است، متن کامل این بیانیه را منتشر کرده است. در این بیانیه آمده است: «اینک نه از روی خودپسندی تا ارزش‌ها و ارجمندی‌های همگنان را  نادیده بگیرم، و نه از سر تجاهل تا مشکلات پیش رو را  ناچیز و بضاعت اندکم را کافی از توکل به خداوند بدانم، بلکه به امید ادای وظیفه، قصد خویش را برای نامزد شدن در دوره ی دهم انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌نمایم».


«اینجانب طی ماه‌های گذشته با کمک و همفکری دوستان در تکاپوی این جستجو بوده‌ام؛ وضعیت کشور، انتخاب‌های پیش‌رو، حوادث ممکن، ظرفیت‌های موجود و بسیاری نکات خرد و کلان دیگر را مورد دقت قرار دادم و هرچه پیشتر رفتم همان دلایل و عواملی که در وهله‌های گذشته به عدم حضور در صحنه ی انتخابات فرا می‌خواندند، بیشتر مرا متقاعد کردند که این زمان زمانی دیگر است و حضور را ایجاب می‌کند».

 سعید شریعتی عضو جبهه مشارکت معتقد است که خاتمی و موسوی تا مقطع ثبت‌نام کاندیداها هردو با هم حضور خواهند داشت، ولی تا آن زمان قطعا یکی از این دو انصراف خواهد داد: «با تدبیری که در آقای میرحسین موسوی و آقای خاتمی سراغ دارم، حداقل این است که اگر به این نتیجه برسند که آرای یکدیگر را تقسیم می‌کنند، حتما سعی می‌کنند که این اتفاق نیفتد».

در مورد دیدگاه اصلاح‌طلبان درباره موسوی و خاتمی، می‌توان گفت که گروه‌های بزرگ و اصلی جبهه اصلاحات تمایل بیشتری به خاتمی دارند. مصطفی تاج‌زاده عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به خبرنگار ایلنا می‌گوید: «به نظر من گفتمانی که می‌تواند ایران را نجات دهد، گفتمان خاتمی است و هرکس به این گفتمان نزدیک‌تر باشد، می‌تواند منشأ اثر بیشتری برای کشور و ملت باشد».

محمد عطریانفر عضو شورای سیاست‌گذاری حزب کارگزاران سازندگی نیز در یادداشتی که در روزنامه اعتماد ملی چاپ شده مصرانه از نیروهای اصلاح‌طلب درخواست کرده تا بر سر یک نامزد به توافق برسند. او می‌نویسد: «ما باید از حضور مهندس موسوی استقبال کنیم اما مصرانه می‌خواهیم که برای حضور یکپارچه و نیرومند اندیشه اصلاح‌طلبی در ایران، در انتخابات پیش رو از میان این سه چهره صاحب نام (خاتمی، کروبی و موسوی) حول یکی از شخصیت‌ها اجماع صورت گیرد».