شهروند- جاستین ترودو دیروز پنج شنبه در نشستی خبری اعلام کرد که رسیدن به نتیجه ی نهایی در مذاکرات نفتا نزدیک است و او از این بابت بسیار خوشبین است. اما تنها ساعاتی بعد یکی از مقامات آمریکایی مذاکرات نفتا در بیانیه ای رسمی گفت که اصلا امریکا مانند کانادا به نتایج این مذاکرات خوشبین نیست و هنوز مسائل بسیار مهمی باقی مانده است که سه کشور طرف مذاکره بر سر آن اختلاف دارند و رسیدن به نتیجه ی نهایی هنوز نزدیک نیست.

در هفته های اخیر تمرکز اصلی گروهای مذاکره کننده بر سر تولیدات خودروسازی و بندهای مرتبط با آن بوده است و مسائل اساسی دیگری نیز وجود دارد که هنوز اصلا به آنها رسیدگی نشده است.

قرارداد نفتا فعالیت های اقتصادی در مرزهای کشورهای عضو آن را متحول کرده است. کانادا بزرگترین مقصد محصولات صادراتی از آمریکا است و در مقابل ۹۸ درصد از انرژی تولیدی خود را به آمریکا صادر می ‏کند. سهم مکزیک نیز از محصولات صادراتی آمریکا کم نیست و در این رتبه بندی شماره ی دوم است. نبود قراردادی مانند نفتا می تواند تاثیر زیادی بر سرمایه گذاری و اقتصاد کشورهای کانادا و مکزیک داشته باشد. کانادا مانند همیشه در این مذاکرات خوشبین است اگرچه مهلت تعیین شده توسط دولت امریکا برای رسیدن به قراردادی جدید سپری شده است اما ممکن است این نوبت دو هفته ی دیگر تمدید شود.