عصر روز سه‌شنبه ۲۲می تعدادی از ایرانی/ کانادایی ها  به دعوت جمعی از زندانیان سیاسی و فعالان حقوق بشر شهر تورنتو جلوی دفتر وزیر خارجه کانادا خانم کریستیا فریلند در تقاطع بلور و اسپاداینا جمع شدند تا اعتراض خود را به مماشات این کشور با جمهوری اسلامی نشان دهند و از کانادا بخواهند که اقدام موثری علیه سپاه انجام دهد.

در فراخوان برای این تجمع آمده بود: “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بزرگترین گروه تروریستی و حامی حزب الله لبنان و حماس و گروه های جهادی دیگر است. سپاه در قتل شهروندان آمریکایی و کانادایی دست داشته است. در پولشویی و قاچاق مواد مخدر دست داشته است تا اندیشه های پلید خود را پیاده کند. فکر نکنیم چون مردم ایران بزرگترین قربانی سپاه پاسداران هستند، آن ها تا در خانه های ما و شما در کانادا نخواهند آمد.”

شرکت کنندگان مشخصا به رای منفی سناتورهای لیبرال و مستقل به لایحه S_219 معترض بودند و با نوشته هایی که در دست داشتند خواستار پاسخگویی سناتورهایی بودند که در روزهای اخیر به این لایحه رای منفی دادند.

لایحه S_219 در صورت تصویب، ورود و سرمایه گذاری ناقضان حقوق بشر و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران را به خاک کانادا ممنوع می کرد و دولت کانادا را موظف می ساخت که در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران  به  طور سالانه گزارش دهد.

همچنین شرکت کنندگان از  وزیر خارجه کانادا می خواستند که قانون مگنیتسکی را در مورد جمهوری اسلامی اعمال کند. به موجب این قانون کانادا تاکنون بیش از ۵۰ نفر از ناقضان حقوق بشر در کشورهایی نظیر روسیه، ونزوئلا و میانمار را تحریم کرده است. این قانون به پاس تلاش های خستگی ناپذیر سرجیو مگنیتسکی مخالف سرشناس پوتین که در زندان کشته شد در آمریکا و کانادا تصویب شده است و به موجب آن ناقضان حقوق بشر در لیست تحریمها قرار می گیرند. این قانون در کانادا با کوشش جیمز بازن نماینده کانزرواتیو و با اجماع همه احزاب در اکتبر  ۲۰۱۷ تصویب شد و عصبانیت شدید روسیه را در پی داشت.

سلمان سیما یکی از برگزارکنندگان این تجمع  می گوید: “در حالیکه هفته گذشته سه نفر از هم وطنانمان در شهر کازرون جان  باختند و مایک پمیئو وزیر خارجه آمریکا این اقدام را محکوم کرد، ما  شاهد سکوت بی معنی وزیر خارجه کانادا در این خصوص هستیم.  آمریکا از برجام خارج می شود و شرکت های اروپایی یکی پس از دیگری به تجارت و معامله با سپاه پاسداران و آخوندهای ایران  پایان می دهند؛ ولی  دولت کانادا به مماشات  با جمهوری اسلامی ادامه می دهد و سناتورهای لیبرال  با رای منفی به لایحه حقوق بشری  S_219 برای سپاه و ناقضان حقوق بشر فرش قرمز پهن می کنند. در یک کلام تو گویی کانادا سیاست نفت در برابر خون را به اجرا گذاشته است. مماشات با جمهوری اسلامی برای کانادا شرم آور است. بهای مماشات اوباما با جمهوری اسلامی را مردم ایران و سوریه پرداختند. کانادا باید بر ارزش هایش بایستد.”

همچنین اردشیر زارع زاده مدیر اجرایی مرکز بین المللی حقوق بشر در کانادا  از دیگر برگزارکنندگان این تجمع می گوید:

“ما به تلاش هایمان ادامه خواهیم داد. مردم ایران هر وقت مجالی پیدا می کنند اعتراض خود را بیان می کنند. در شبکه های اجتماعی می بینیم که چه می گویند. پیش از آن نیز در قیام دیماه دیدیم. یک حکومت دموکراتیک مبتنی بر حقوق بشر در ایران  هم به نفع مردم ایران است و هم به نفع کاناداست و بدیهی است که  به نفع ایرانی کانادایی ها نیز هست. باید به دولت لیبرال کانادا فشار آورد تا مساله نقض حقوق بشر در ایران را جدی تر بگیرد. زهرا کاظمی،کاووس سید امامی دو ایرانی کانادایی هستند که در زندان های جمهوری اسلامی کشته شدند. سعید ملک پور مقیم کانادا هنوز در زندان است. فرقی نمی کند که چه دولتی روی کار باشد. حقوق بشر را باید اولویت داد.”

شرکت کنند گان در این تجمع که عکس هایی  از زهرا کاظمی، آرش صادقی؛ عبدالفتاح سلطانی و سعید ملک پور در دست داشتند نوشته هایی در دست داشتند که  روی آنها نوشته  بود:

کانادا نباید بهشت دزدان باشد!

بر روی ارزش های کانادایی بایستید!

تجارت و مماشات با ناقضان حقوق بشر را متوقف کنید!

گفتنی است شرکت کنندگان خواستار گنجانده شدن کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی کانادا  بودند.