مهمترین سرمایه گذاری که اکثر کانادایی ها روی آن حساب می کنند خانه های مسکونی ایشان استکه معمولا بعد از ۲۵ الی ۳۰ سال تمامی اقساطش پرداخت شده و صاحب خانه واقعی می شوند. برای کاهش احتمال وقوع ریسک و مراقبت از بزرگترین دارایی خود لازم است به نکاتی که مدیران ریسک دراین زمینه اشاره کردند توجه فرمایید.

کلید این مساله در ارایه پاسخ مناسب به شش سئوال است که شما را آگاه و متعهد مینماید تا در چه زمینه هایی بایستی هوش و حواس خود را متمرکز کنید تا خطری شما را تهدید نکند.

۱- چه عواملی ممکن است برای ساکنان خانه و افراد بیرونی (اشخاص ثالث) ایجاد خطر کند؟ از قبیل شناسایی مراکزی که باعث لیز و سر خوردن می شود/ شناسایی مواردی که احتمال افتادن آنها از ساختمان روی ماشین یا اشخاص ثالث را دارد؟ برای کنترل این موارد لازم است اطراف و اکناف خانه را بازدید و هر کجا که آثار یخ زدگی وجود دارد شناسایی نموده و در ادامه پله شکسته شده یا چاله ایجاد شده تعمیر گردد. نرده کنار پله ها که به عنوان حافظ نصب می شود برای کودکان و افراد مسن بسیار مهم است اگر محکم نیستند یا در جایی شکستگی دارند بایستی سریعا تعمیر شوند.

۲- اقداماتی که ریسک را کاهش می دهند: نگه داشتن حد متعادل مشروبات الکلی در مهمانی ها و استفاده از تاکسی و اوبر برای مهمانانی که تعادل لازم را برای رانندگی ندارند. تهیه صندوق  “کمک های اولیه” و به روز نگه داشتن محتویات آن برای روز مبادا که میتواند جان و سلامتی مهمانان / افراد خانه را تامین کند. تهیه دستگاه جلوگیری از برگشت آب به خانه و نصب آن در لوله ورودی منازل به این منظور که اجازه ندهد برگشت ناخواسته آب و فاضلاب به زیرزمین منازل باعث خسارت آبدیدگی شود. اطمینان از وجود دستگاه شناسایی گاز منوکسید کربن و تست ماهانه برای اطمینان از سلامت آن.

۳- اقدامات لازم در زمان خسارت: خونسردی خود را حفظ و در اولین اقدام  بروکر بیمه/ شرکت بیمه را مطلع و با تلفن همراه خود از صحنه عکس و فیلم تهیه نمایید. مواردی را که می توانید از خسارت نجات دهید به محل امنی در خانه منتقل نمایید (اولویت حفظ جان خود است). لیست دارایی های خسارت دیده را به همراه ارزش آنها تهیه و به بروکر خود بدهید. با ارزیاب خسارت همکاری کرده و از ایشان بخواهید که در گزارش خود همه مواردی را که شما منتقل نمودید یادداشت کند. به دنبال سبب اولیه حادثه باشید و فقط با بروکر خود این مورد را به بحث و تبادل نظر بگذارید. سعی کنید با شرکت بیمه در میزان و مبلغ خسارت به توافق برسید تا کار به داوری و دادگاه نکشد.

۴- تهیه لیست داراییها و اسباب و اثاثیه خانه: در بیمه نامه یک رقم کلی برای همه دارایی های شما در منزل مسکونی درج است سعی کنید لیستی تهیه و برای تایید به شرکت بیمه بفرستید که اقلام دارایی های شما را به تفکیک مشخص نموده است. این مطلب در زمان خسارت بسیار چاره ساز می باشد.

 ۵- نیاز داشتن به پوشش های اضافی بیمه را از بروکر خود سوال و در صورت امکان آن موارد را با حق بیمه اضافی به بیمه نامه اضافه کنید.

۶-جلوگیری از تحقق ریسک: با ایجاد چند روش ساده میتوانید از بروز خسارات بزرگ جلوگیری کنید آن موارد عبارتند از:

ـ نصب دستگاه جلوگیری آب در زیرزمین برای اجتناب از آبدیدگی و بهره مندی از تخفیف بیمه ای.

ـ کنترل درختانی که در نزدیکی خانه هستند و امکان دارد ریشه آنان به فوندانسیون صدمه بزنند.

ـ نریختن روغن و گریس در فاضلاب و انتقال اینگونه موارد به اماکن اعلام شده دیگر.

انجام دادن توصیه های ایمنی میتواند هم نجات دهنده جان و مال باشد وهم امکان بهره مندی از تخفیفات بیمه ای را فراهم نماید.

شاد و تندرست و موفق باشید.