سعد حریری نخست وزیر لبنان با این که در آخرین انتخابات پارلمانی این کشور یک سوم آرای خود را از دست داد، روز پنجشنبه ۲۴ می از سوی میشل عون رئیس جمهور لبنان ماموریت تشکیل دولت جدید را به عهده گرفت. آقای حریری اکنون باید برای تشکیل یک دولت ائتلافی با احزاب لبنانی وارد مذاکره شود. دولت وی بی تردید به عربستان سعودی نزدیک خواهد بود. به این ترتیب لبنان هم در کنار عراق به چشمِ اسفندیارِ دیگرِ سیاست سلطه طلبانه جمهوری اسلامی در منطقه تبدیل می شود.

 

 

دلیل دشمنی ایران با سعد حریری

سعد حریری در ماه نوامبر سال گذشته میلادی در یک اقدام غیرمنتظره بیروت را به قصد ریاض ترک کرد و در آنجا استعفای خود را از مقام نخست وزیری به آگاهی مردم لبنان رساند.

منابع نزدیک به جمهوری اسلامی ادعا کردند که عربستان سعودی سعد حریری را به گروگان گرفته و وادار به موضع گیری علیه ایران و حزب الله کرده است. وی در استعفای خود به این نکته اشاره کرده بود که حزب الله در لبنان دولتی در دولت تشکیل داده و ایران از آن حمایت می کند. حریری خواستار عدم دخالت کشورهای دیگر در امور داخلی لبنان شده بود.

آقای حریری پس از چند هفته جنجالی سرانجام به لبنان بازگشت و استعفای خود را از میشل عون رئیس جمهور این کشور پس گرفت. او سپس در ماه فوریه امسال به ریاض رفت و با استقبال گرم ملک سلمان پادشاه عربستان روبرو شد. از آن زمان، جمهوری اسلامی نسبت به سعد حریری به عنوان دست نشانده عربستان سعودی نگاه می کند.

سعد حریری با دریافت ماموریت برای تشکیل کابینه، اکنون در برابر سومین دوره نخست وزیری خود قرار گرفته است. او هنگامی که در عربستان سعودی استعفای خود را از مقام نخست وزیری اعلام کرد گفت بیم آن دارد که دشمنان همان بلائی را بر سر او بیاورند که بر سر پدرش آوردند.

رفیق حریری، پدر سعد حریری در سال ۲۰۰۵ میلادی نخست وزیر لبنان بود که در جریان یک بمب گذاری ترور شد. بعد ها چهار عضو حزب الله لبنان به اتهام دخالت در این ترور به دادگاه بین المللی کشانده شدند. این چهار تن مصطفی بدرالدین، سلیم عیاش، اسد صبرا و حسن عنیسی  نام داشتند.

سرپرستی تیم ترور حریری را مصطفی بدرالدین برادر زن عماد مغنیه از بنیانگذاران واحدهای عملیاتی حزب الله به عهده داشت. عماد مغنیه چند سال پیش از سوی واحدهای موساد اسرائیل ترور شد.

پیشروی حزب الله در انتخابات

انتخابات پارلمانی لبنان اول ماه می امسال برگزار شد. در این انتخابات “جنبش آینده” که رهبری آن را سعد حریری به عهده دارد، یک سوم کرسی های پارلمانی خود را از دست داد، در مقابل حزب الله به گونه چشمگیری بر کرسی های خود افزود.

برای تقویت جبهه سعد حریری میشل عون تعداد قابل توجهی از نمایندگان وابسته به خود را واداشت تا از حریری پشتیبانی کنند. حریری تنها در این حالت می توانست بار دیگر مامور تشکیل دولت شود.

در انتخابات اخیر که برای نخستین بار پس از ۹ سال وقفه برگزار می شد، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار لبنانی شرکت کردند که تنها نزدیک به نیمی از صاحبان حق رای را تشکیل می دادند.

در ۹ سال گذشته نمایندگان مجلس لبنان سه بار برگزاری انتخابات را عقب انداختند. یکی از دلایل این کار حضور حزب الله در جنگ داخلی سوریه بود. در جریان ترور رفیق حریری ابتدا انگشت اتهام به سوی سوریه دراز شد. اما بعدها سعد حریری این موضوع را انکار کرد و گفت که فقط حزب الله در آن دست داشته است.

امکان تعبیر کابوس سعد حریری با توجه به آرای ضعیف سعد حریری و افزایش آرای حزب الله، قابل پیش بینی است که سومین دوره نخست وزیری حریری بسیار دشوار باشد. حزب الله، اگر ائتلاف با جنبش آینده را بپذیرد، می تواند بر لوایح دولت تاثیر بگذارد و اگر در جایگاه اپوزیسیون قرار گیرد، می تواند تصویب این لوایح را با دشواری روبرو کند.

نزدیکی سعد حریری به عربستان سعودی خاری است در چشم جمهوری اسلامی که خواستار قدرت یافتن حزب الله در لبنان است. با ابقای حریری در مقام نخست وزیری لبنان، آن هم به دنبال پیروزی انتخاباتی مقتدا صدر در عراق، عملا دو کشور به عربستان سعودی نزدیک تر می شوند و این در رقابت های منطقه ای به زیان جمهوری اسلامی خواهد بود.

عربستان سعودی پیش تر حزب الله لبنان را یک سازمان تروریستی خوانده و کمک های خود را به لبنان قطع کرده است. حال با تجدید ماموریت سعد حریری ممکن است این کمک ها به صندوق دولت ریخته شود. در این صورت حریری می تواند دست کم به لحاظ اقتصادی بر حزب الله برتری یابد.

مجموعه این تضادها ممکن است به همان راهی منتهی شود که سعد حریری هنگام پناه بردن به عربستان سعودی مطرح کرد: “می ترسم همان بلائی را بر سر من بیاورند که بر سر پدرم آوردند”.

جمهوری اسلامی هرجا نتواند با پول اهداف خود را پیش ببرد، به ترور متوسل می شود. حزب الله لبنان نیز به نفع خود می داند که رقیب داخلی را از سر راه بردارد.