شهروند- دولت لیبرال کانادا دیروز سه شنبه اعلام کرد که پروژه ی Trans Mountain pipelineرا به قیمت ۴.۵ بیلیون دلار خریداری می کند و ساخت این پروژه ی خط لوله را به کمک سرمایه گذاران و تاسیس یک شرکت Crown ادامه خواهد داد.

این تصمیم که بعد از ماه ها بحث و جدل و مناظره و دعوا و تظاهرات گرفته شد، پارلمان کانادا را به شدت بهم ریخت و نمایندگان حزب محافظه کار از جاستین ترودو برای این تصمیم انتقاد کرده اند.

پروژه ی خط لوله که توسط کمپانی Kinder Morgan در حال انجام بود و به دلیل مخالفت های فعالان محیط زیست و مقامات استانی متوقف شده بود، قرار است خط لوله ی جدیدی به مسافت ۹۸۰ کیلومتر به موازات خط لوله قبلی اضافه کند تا از طریق آن ظرفیت انتقال نفت خام آلبرتا به آب های ساحلی بریتیش کلمبیا افزایش یابد.

 

کمپانی Kinder Morgan قرار است در زمینه ی بازاریابی این پروژه به دولت فدرال کمک کند، اما احزاب سبز و محافظه کار می گویند که ۴.۵ بیلیون دلار برای این پروژه کافی نیست و مابقی هزینه های آن باید از جیپ پرداخت کنندگان مالیات تأمین شود. همچنین مخالفان این پروژه معتقدند آسیبی که این پروژه به محیط زیست در دراز مدت وارد می کند، به هیچ عنوان قابل جبران نیست. جاستین ترودو اما می گوید که پروژه می تواند فرصت های کاری زیادی را برای افراد این منطقه بویژه مردمان بومی فراهم کند و او تحت هر شرایطی تصمیم دارد که به وعده اش عمل کند.