یواش، یواش به انتخابات استانی بزرگ شهر تورنتو نزدیک می شویم و تقریبا تمام کامیونیتی ایرانی در تلاش و تقلای دیگر است. حوزه انتخاباتی شهر ریچموند هیل حال و هوای دیگری دارد. ایرانی های بسیاری ساکن این شهر زیبا هستند و با طنازی شرقیشان نگین درخشانی در صحنه ورق میزنند. تقریبا چند سال پیش بود که برای همکاری انتخابات استانی به این حوزه آمده بودم. آن روزها مسافر خیابان “های پارک” بودم و از فاصله  ای دور در جستجوی اخبار ایرانیان کانادا روزنامه های ایرانی را ورق میزدم و در اخبار اینترنتی به دنبال گمشده ای می گشتم. با سیاست لیبرال ها آشنایی کافی نداشتم ولی هربار که نام یک ایرانی در مورد انتخابات مطرح میشد وظیفه خود می دانستم که تا می توانم کمکی کنم. شروعی که از تلفن  علی آقای احساسی و دعوت ایشان آغاز شد و تا امروز نیز ادامه دارد.  راهی شمال تورنتو یا محله ایرانیان کانادا شدم. در مراسم مختلف دیده بودمش. زمانی که به عنوان اولین ایرانی کانادایی به مجلس انتاریو راه پیدا کرد شور و هیجانی عجیب در بین ایرانیان ایجاد کرد.  دکتر مریدی چهره آشنای کامیونیتی ایرانی بود. از نزدیک با ایشان آشنایی نداشتم و فقط دورادور در جریان اخبار، رویدادها و فعالیت هایشان بودم.

با یک صحبت کوتاه و خوش و بش خودمانی خود را در ستاد انتخابات ایشان دیدم. پس از گرفتن عکس یادگاری و افتتاح ستاد انتخاباتی، فعالیت من در ستاد دکتر مریدی درکنار علی آقا به عنوان کارآموز آغاز شد. در هر خانه را می زدیم. برگه ها یکی پس از دیگری پخش میشد و درخواست مردم برای نصب تابلوی تبلیغاتی در بیرون منازل. من شگفت زده از محبوبیت دکتر مریدی در بین مردم ریچموند هیل بودم. رضایت مردم از عملکرد دکتر مرا به فکر فرو می برد.

زمان به سرعت به جلو رفت و دکتر مریدی بار دیگر منتخب مردم ریچموند هیل شد. پس از آن هم دو سه باری بیشتر همدیگر را از نزدیک ندیدیم و این ارتباط محدود به سلام و تعارف معمول بود.

مرور زمان و فعالیت های فرهنگی، هنری و سیاسی من در گوشه و کنار شهر باعث ارتباط نزدیک تری با دکتر مریدی شد. برای ارائه دعوت نامه جشنواره ها و مراسم ها بارها و بارها به محل کارشان مراجعه و یا تلفنی با ایشان صحبت کردم. هرگز فراموش نمی کنم که وقتی برای اولین بار به دفتر کارشان مراجعه کردم، خضوع، فروتنی و شخصیت بی نظیر دکتر مریدی مرا بیشتر شیفته ایشان کرد. وقتی خاطرات تحصیل و دوران فراز و نشیب  انقلاب فرهنگی  و سخت کوشی و فعالیت های مختلف ایشان در دوران کاری در خارج از کشور را شنیدم تازه متوجه شدم که هموطنان شهر ریچموند هیل و هموطنان ایرانی – کانادایی چقدر خوش شانس هستند که این استاد گرانقدر نماینده ایشان در پارلمان انتاریو هستند. در این ارتباطات نزدیک بود که تازه متوجه شدم دکتر مریدی ایران و فرهنگ ایرانی را همانند فرهنگ کانادایی به خوبی می شناسد.

آنجا بود که با دکتر مریدیِ سیاستمدار و نماینده و وزیر استانی در پارلمان انتاریو فاصله گرفتم و بیشتر معطوف به  شخصیت دیگر دکتر مریدی که همانا یک استاد دانشگاه، یک فیزیکدان برجسته، یک ایران شناس و فرهنگ دوست بود، شدم.

دکتر مریدی از معدود سیاستمدارانی ست که هنرمندان ایرانی را به خوبی می شناسد و برای هنر آنها ارزش قایل است. جنس هنر را مربوط به همه تاریخ ایران میداند و برای هنرمند احترامی خاص قایل است. شاید برای همین است که دعوت برنامه های هنری را بدون پاسخ نمی گذارد و همواره با روی باز و گشاده در آن ها شرکت می کند.

امسال نیز بار دیگر فرصتی هرچند کوچک برایم فراهم شد که داوطلب ستاد انتخاباتی ایشان شوم و به در منازل مردم بروم. نکته ای که برایم بسیار جالب بود این بود که  پس از سالها،  دوباره با روی باز و پذیرای مردم مواجه شدم که تداعی کننده خاطرات گذشته ی فعالیت در ستاد انتخاباتی ایشان بود. دکتر مریدی، هنوز هم محبوب قلبهای مردم ریچموند هیل است.امیدوارم هموطنان کانادایی و ایرانی ام با همت و تلاش و همکاری برگی درخشان در دفتر تاریخ ثبت نمایند و بار دیگر دکتر مریدی منتخب شهر ریچموند هیل در مجلس استانی شود.