شهروند ـ در شهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تاکنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی، سایه اسکای، مهران انوری، گلریز قهرمان، وحید رجب لو، شکوفه آذر، زهرا نعمتی، مریم ناظمی، مهسا قربانی، مینو اخترزند، بهروز بوچانی و آرش کمالی سروستانی،  بیتا دریاباری، فرح کریمی، گلاره زاده، اشرف قندهاری(بهادرزاده)، تیمور الیاسی و اعضای تیم فوتسال زنان ایران را معرفی کردیم.

این هفته با رضا مریدی، اولین نماینده ایرانی تبار در مجلس انتاریوی کانادا و اولین وزیر در کابینه ی دولت انتاریو آشنا می شویم.

رضا مریدی در سال ۱۳۲۴ (۱۹۴۵ میلادی) در اورمیه (رضاییه) مرکز استان آذربایجان غربی به دنیا آمد. پس از تحصیلات ابتدایی و تحصیلات متوسطه تا کلاس یازده در زادگاه خویش، سال های پایانی دبیرستان را در دبیرستان البرز تهران گذراند و دیپلم ریاضی گرفت. پس از آن مدرک لیسانس را در رشته فیزیک و فوق لیسانس فیزیک هسته‌ای را در دانشگاه تهران دریافت کرد. سپس به خدمت سربازی رفت. در دوران خدمت سربازی، هم استاد دانشکدۀ افسری بود و هم در مدرسۀ عالی پارس تدریس می کرد. بعد از اتمام خدمت سربازی در سال ۱۹۷۱ برای ادامۀ تحصیل به انگلستان رفت. در لندن ابتدا فوق‌لیسانس مجددی از دانشگاه برونل لندن با رتبۀ اول دریافت کرد. دکترای فیزیک خود را از همان دانشگاه دریافت کرد. مریدی در سال ۱۳۵۵(۱۹۷۶) به تهران بازگشت و در مدرسه عالی دختران (دانشگاه فرح،  الزهرای کنونی) مشغول به کار و تدریس شد. از دیگر سوابق او در ایران عبارتند از:

اولین رئیس کتابخانۀ مرکزی، اولین رئیس دانشکدۀ علوم و اولین رئیس گروه فیزیک دانشگاه الزهرا، تدریس در دانشگاه ملی ایران (دانشگاه شهید بهشتی فعلی)، تدریس در مدارس عالی کاشان، اراک، پارس و هواپیمایی کشوری ایران.

پس از انقلاب در سال۱۳۵۷(۱۹۷۹) او از دانشگاه پاکسازی شد. حدود یک سال بی‌کار بود تا اینکه وارد حوزه ی صنعت شد و حدود شش سال به عنوان مدیرعامل و مدتی هم به عنوان رئیس هیئت مدیره در صنعت برق کار کرد. در سال ۱۳۶۶ (۱۹۸۷) با سخت شدن شرایط در ایران، با دریافت پیشنهاد استادی در دانشگاه فیجی، همراه با همسر و دو فرزند خردسالش به این جزیره سفر کرد و مدت دو سال و نیم در دانشگاه فیجی تدریس کرد. در میان استادانی که از کشورهای مختلف در این دانشگاه تدریس می کردند، او تنها استاد ایرانی این دانشگاه بود.

 

در سال ۱۹۹۰ کار مهاجرت خانواده به کانادا درست شد و به این کشور آمدند و در ریچموند هیل انتاریو ساکن شدند. او در کانادا مدت‌ها به عنوان کارشناس و متخصص علمی مقام معاونت «سازمان حفاظت ایمنی در مقابل تشعشعات اتمی» را بر عهده داشت. دکتر رضا مریدی دانشمند کارشناس فیزیک و فیزیک اتمی، عضو ارشد انجمن مهندسان تکنولوژی و فیزیکدان‌های بریتانیاست و در کانادا و آمریکا هم به خاطر تلاش‌های علمی‌اش در زمینه ایمنی اتمی چندین جایزه  دریافت کرده و در همین زمینه در انجمن‌های تخصصی کانادا و ایالات متحده آمریکا عضویت دارد.

رضا مریدی دانشمند، در سال ۲۰۰۶ تصمیم می گیرد وارد سیاست کانادا شود. در این رابطه در مصاحبه ای می گوید: من همواره در این فکر بودم که هرچند ما افراد متشخص و موفقی در جامعۀ ایرانی داشتیم و داریم، چه در عرصه‌های علمی و چه در عرصه‌های اقتصادی و مالی، اما موفقیت این افراد موفقیت فردی یا خانوادگی آنهاست. این افراد نمی‌توانستند و نمی‌توانند نمایندۀ کل جامعۀ ایرانی باشند. این بود که دیدم تنها راهی که می‌توانیم جامعۀ خودمان را به عنوان یک کامیونیتی معرفی کنیم و جا بیندازیم و جلو برویم، به طوری که نسل‌های بعدی ما حس کنند که در این مملکت ریشه دارند، و بخشی از موزائیک چندملیتی کانادا هستند و احساس کنند که اینجا وطنشان است، تنها در بُعد سیاسی انجام ‌پذیر است. اگر ما بتوانیم در بُعد سیاسی جلو برویم می‌توانیم به اهدافمان برسیم.

با این فکر بود که رضا مریدی از حوزه ی ریچموندهیل از حزب لیبرال کاندیدای نمایندگی مجلس استانی شد و ۱۰ اکتبر ۲۰۰۷ با اکثریت آرا به عنوان اولین ایرانی تبار به مجلس استانی انتاریو راه یافت. او اولین ایرانی بود که در آمریکای شمالی و در کانادا به مجلس قانونگذاری راه پیدا می کرد.

در انتخابات سال های بعد این پیروزی تکرار شد و اکنون ده سال متوالی ست که رضا مریدی در مجلس انتاریو حضور دارد. در این مدت او توانست نوروز را در استان انتاریو رسمیت بخشد و متعاقب این رسمیت بود که نوروز در کانادا رسمی شد. او همچنین روز جهانی زبان مادری را در انتاریو رسمی کرد، و با برگزاری سالانه جشن نوروز در پارلمان انتاریو، نوروز را به مقامات سیاسی انتاریو شناسانده است.

در ۱۱ فوریه ۲۰۱۳، رضا مریدی به عنوان وزیر تحقیقات و نوآوری در کابینه خانم «کاتلین وین» برگزیده شد و بدین ترتیب اولین وزیر ایرانی تبار در کانادا و آمریکای شمالی لقب گرفت.

رضا مریدی اکنون وزیر علوم، پژوهش و نوآوری استان انتاریو است و در انتخابات ۷ جون ۲۰۱۸ این استان، از حوزه ی ریچموندهیل کاندیدای حزب لیبرال است.