شهروند-  مشاور اقتصادی دولت دونالد ترامپ دیروز سه شنبه اعلام کرد که آمریکا از کانادا خواسته است تا برای رسیدن به یک توافقنامه ی دو طرفه ی تجارت آزاد امریکای شمالی (نفتا) با آمریکا وارد مذارکره شود، زیرا رسیدن به یک توافق سه جانبه کاری بسیار دشوار است.

دونالد ترامپ می خواهد که تغییرات اساسی در روند مذاکرات نفتا ایجاد کند و بیشتر تمایل دارد که با هر کدام از کشورهای کانادا و مکزیک جداگانه به مذاکره بنشیند و این توافقات به صورت دو به دو و جداگانه بین سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک انجام شود.

هم اکنون ایالات متحده ی آمریکا منتظر جواب مقامات کشور کاناداست تا موضع خود را برای این روند جدید اعلام کنند. اگرچه جاستین ترودو و بسیاری دیگر از مقامات بلندپایه ی کانادا معتقدند که قرارداد نفتا قراردادی سه جانبه است و اهمیت و موفقیت آن هم بر همین اساس است، اما یکی از مقامات کانادایی که نمی خواهد نامش فاش شود می گوید که هم اکنون مذاکرات به صورت دو به دو در حال انجام است.

از طرفی دیگر نماینده ی دولت مکزیک در این مذاکرات می گوید که تمام تمایلش به رسیدن به یک قرارداد سه جانبه مانند قدیم است و علیرغم تعرفه های مالیاتی جدیدِ اعلام شده از طرف دولت ایالات متحده ی آمریکا تمام تلاشش را می کند تا نفتا به صورتی سه جانبه به انجام برسد.

دونالد ترامپ از قراردادهای بزرگ تجاری  و بین کشورهای مختلف رویگردان است و می گوید کانادا کشور متفاوتی است و مسایل خودش را دارد که می تواند با یک قرارداد دو طرفه راحت تر مسائل بین دو کشور حل و فصل شده و برای برنامه ی تجاری بین آنها برنامه ریزی شود.