شهروند- دیروز سه شنبه لایحه ی دولت فدرال برای قانونی شدن مصرف ماری جوانا در کانادا در مجلس سنا با کسب ۵۲ رای مثبت تصویب شد و طی ۸ تا ۱۲ هفته آینده فروش قانونی این ماده مخدر در کانادا در مکان های تعیین شده و تحت قوانین استانی شروع خواهد شد. این یک اتفاق تاریخی در کاناداست و ماری جوانا بعد از حدود ۹۰ سال ممنوعیت آزاد می شود.

مقامات کانادایی از جمله جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، این پیروزی و اتفاق تاریخی را تبریک گفتند. هم اکنون زمان آن رسیده است تا درباره ی مضرات این ماده مخدر و شیوه های صحیح مصرف آن اطلاع رسانی شده و افراد آموزش های لازم را دریافت کنند. قانونی شدن ماری جوانا و تولید و فروش رسمی آن قرار است به بازار سیاه این ماده مخدر به قیمت ۷ بیلیون دلار پایان دهد.

پیشتر قرار بود این لایحه طوری تصویب شود که از اول جولای ۲۰۱۸، مصادف با روز کانادا، فروش ماری جوانا آغاز گردد، اما مجلس سنا اعلام کرد که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

هم اکنون جاستین ترودو باید تاریخ دقیقی برای قانونی شدن این ماده ی مخدر برای ثبت در تقویم تعیین کند. دولت فدرال دست دولت های استانی را برای تعیین مقررات فروش و پرورش این ماده بازگذاشته است. به عنوان مثال استان کبک اعلام کرده است به افراد اجازه نمی دهد در خانه هایشان ماری جوانا پرورش دهند. جزییات مقررات خرید و استفاده به تدریج و با شروع فروش آن در استان انتاریو و دیگر استان ها ارائه خواهد شد.