شهروند ـ در شهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی، سایه اسکای، مهران انوری، گلریز قهرمان، وحید رجب لو، شکوفه آذر، زهرا نعمتی، مریم ناظمی، مهسا قربانی، مینو اخترزند، بهروز بوچانی و آرش کمالی سروستانی، بیتا دریاباری، فرح کریمی، گلاره زاده، اشرف قندهاری(بهادرزاده)، تیمور الیاسی، اعضای تیم فوتسال زنان ایران، رضا مریدی، مریم طوسی و گلدی قمری را معرفی کردیم.

این هفته با سیروس حبیب، حقوقدان و اولین ایرانی تبار در مجلس ایالتی آمریکا آشنا می شویم.

داستان زندگی سیروس حبیب نمونه ی کاملی ست از تلاش فردی که در کنار حمایت ها و امکانات منجر به موفقیت فرد می شود.

 

پدر و مادر سیروس در اواخر دهه هفتاد میلادی قبل از انقلاب، ایران را ترک کردند و به آمریکا رفتند. پدرش ـ محمد حبیب ـ مهندس شد و مادرش ـ سوسن امینی ـ حقوق خواند و قاضی شد. وقتی که در بالتیمور زندگی می کردند سیروس به دنیا آمد. او متولد ۲۲ آگوست ۱۹۸۱ است. او از سه بار ابتلا به سرطان جان سالم به در برد ولی متاسفانه بینایی اش را به طور کامل در هشت سالگی از دست داد. کمی پس از این حادثه، خانواده به واشنگتن نقل مکان کردند و سیروس از مدرسه بین المللی Bellevue در سال ۱۹۹۹ فارغ التحصیل شد.

در ادامه تحصیلاتش، از دانشگاه کلمبیا در رشته ادبیات تطبیقی با درجه عالی لیسانس گرفت. او از محضر تئوریسین های فرهنگی سرشناسی همچون ژاک دریدا و ادوارد سعید بهره مند شد و در همان دوران تحصیل در دفتر نیویورک سناتور هیلاری کلینتون کار می کرد.

سیروس مدرک کارشناسی ارشد خود را در ادبیات انگلیسی از کالج سنت جان در دانشگاه آکسفورد گرفت. در آن دانشگاه سیروس عضو فعال اتحادیه آکسفورد بود و پایان نامه اش را درباره ی رالف الیسون و سلمان رشدی نوشت.

سیروس در ادامه مدرک حقوق خود را از دانشکده حقوق ییل دریافت کرد. در این دانشکده او ادیتور مجله حقوقی ییل بود.

سیروس حبیب به خاطر موفقیت هایش در تحصیل توانست از بورسیه های Rhodes، ترومن و سوروس بهره مند شود.

در انتخابات سال ۲۰۱۲ سیروس حبیب توانست هنک میرز نماینده ای که دو دوره در مجلس نمایندگان واشنگتن بود شکست دهد و با ۶۱درصد آرا کرسی بخش ۴۸ را در مجلس نمایندگان ازآن خود کند.

در زمان کمپین انتخاباتی سیروس توانست رکورد جمع آوری پول برای کمک به کمپین را به میزان ۳۴۰هزار دلار بشکند.

در مجلس توسط سایر نمایندگان او به عنوان معاون رئیس مجلس در کمیته توسعه اقتصادی و تکنولوژی انتخاب شد.

در سال ۲۰۱۴ حبیب در انتخابات مجلس سنا با ۶۵درصد آرا انتخاب شد و به مجلس سنا راه یافت و بلافاصله پس از انتخابات، به عنوان  Senate Democratic Whipکه یکی از بالاترین جایگاه رهبری در سنا است، انتخاب شد.

به عنوان سناتور دمکرات او منطقه ای با اتنیک های مختلف را نمایندگی می کند همچنین این منطقه یکی از ثروتمندنشین ترین مناطق است که مدیران شرکت هایی همچون آمازون، مایکروسافت و کاسکو آنجا زندگی می کنند.

  در سال ۲۰۱۶ حبیب اعلام کرد که وارد مبارزه انتخاباتی برای فرمانداری واشنگتن می شود و در نهایت توانست ده رقیب خود را پشت سر بگذارد. او رقیب جمهوریخواهش مارتی مک کلندون با ۹ امتیاز اختلاف در نوامبر ۲۰۱۶ شکست دهد و توانست یک میلیون و یکصدهزار دلار جمع آوری کند. او در کمپینش از سوی پرزیدنت اوباما حمایت شد.

سیروس حبیب نویسنده چندین کتاب حقوقی در زمینه های اقتصاد نوآوری و تکنولوژی است.

او اولین ایرانی ـ آمریکایی ست که در مجلس قانونگذاری آمریکا انتخاب شده است. در سال ۲۰۱۴ از سوی واشنگتن پست، سیروس حبیب به عنوان یکی از ۴۰ ستاره زیر ۴۰ سال در عرصه ی سیاست نامیده شد. مجله سیاتل از او به عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد در منطقه ی سیاتل بزرگ نام برد.

از سال ۲۰۱۳ حبیب پرفسور و حقوقدان برجسته در دانشکده حقوق دانشگاه سیاتل است. او عضو کلیسای رومن کاتولیک است. عضو شورای روابط خارجی و همچنین عضو هیئت مدیره چندین سازمان غیرانتفاعی از جمله “تئاتر خیابان پنجم” است.