شهروند- به گفته وب‌سایت مجذوبان نور و با وجود اعتراض‌های بین‌المللی و همچنین اصرار محمد ثلاث مبنی بر بی‌گناهی خود سرانجام جمهوری اسلامی حکم اعدام او را اجرا کرد. نرگس ثلاث فرزند این درویش گنابادی به مجذوبان نور گفته بود که تمام تلاش‌‌ها برای نجات پدرش از اعدام بی‌نتیجه مانده است.

به گفته زینب طاهری وکیل ثلاث مأموران تحت شکنجه‌های وحشیانه از او اعترافگیری کرده‌اند. زینب طاهری اعلام کرده است که مأموران در جریان بازجویی با پا روی سر وی رفته و چشمان وی را کور کرده بودند.

عفو بین‌الملل هم روز پیش از اعدام خواهان جلوگیری از اجرای حکم اعدام محمد ثلاث شده بود. به گفته این سازمان بین‌المللی پرونده محمد ثلاث نشاندهنده مشکلات دستگاه قضایی ایران است. عفو بین‌الملل از انتقام‌جویی و اعتراف‌گیری تحت شکنجه در پرونده این درویش گنابادی خبر داده است.

 

فیلیپ لوتر مدیر بخش شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل گفته است:”مقامات قضایی ایران با شتابزدگی و فقط با این قصد که حکم اعدام را جا بیندازند، از دسترسی محمد ثلاث به وکیل خودداری کردند و اجازه ندادند شاهدان شهادت بدهند که محمد ثلاث پشت فرمان اتوبوس نبود و در آن زمان در زندان بود. مقامات قضایی جمهوری اسلامی ظاهراً به انتقام‌گیری بیشتر علاقمندند تا اجرای عدالت.”

جمهوری اسلامی در اواخر بهمن ماه سال گذشته با قصد آشوبگری و کشتار دراویش به گلستان هفتم یورش برد. جمهوری اسلامی در حمله به دراویش سیصد نفر را بازداشت کرد و برخی از آنان را شکنجه و تبعید کرده است.

به گزارش صدای آمریکا انتشار خبر اعدام او، واکنش های گسترده نهادهای حقوق بشری، شخصیت های سیاسی، فعالان مدنی، و کاربران شبکه های اجتماعی را به دنبال داشته است.

سازمان عفو بین‌الملل، با انتشار این پیام توئیتر که شنیدن اعدام محمد ثلاث شوکه کننده است، نوشت که دادگاه او ناعادلانه بوده است. این سازمان در پیام‌های پیشین خود نیز خواستار تلاش ها برای جلوگیری از اعدام محمد ثلاث شده بود.

مرکز حقوق بشر ایران نیز در چند پیام توئیتری به اجرای حکم محمد ثلاث واکنش نشان داد و نوشت که آقای ثلاث شکنجه شده و وادار به اعتراف علیه خود شده بود.

این مرکز گفته های وکیل او را بازتاب داده که گفته بود آقای ثلاث در جریان بازجویی به شدت کتک خورده و زخمی شده بود و به آنچه که در بازجویی می‌گذشته آگاه نبوده است.

دختر و پسر این درویش محکوم به اعدام روز شنبه ۲۶ خرداد در یک ویدیوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی بار دیگر بر بی‌گناهی پدر خود تاکید کردند و از همه مجامع داخلی و بین‌المللی خواستند از هیچ تلاشی برای اعاده دادرسی پرونده او فروگذار نکنند.

زینب طاهری

نرگس ثلاث، دختر این درویش محکوم به اعدام روز شنبه در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا گفت که اعاده دادرسی پرونده او بار دیگر ثبت خواهد شد.

اواخر روز شنبه مسئولان زندان از خانواده محمد ثلاث خواسته بودند برای آخرین دیدار، به ملاقات او بروند. پیشتر وکیل محمد ثلاث، اعلام کرده بود که ماموران، موکل او را به شدت کتک زده و وادار به اعتراف علیه خود کردند.

در همین رابطه، کسری نوری، از درویشان زندانی، در یک فایل صوتی از تحصن درویشان محبوس در زندان بزرگ تهران، در اعتراض به حکم اعدام محمد ثلاث و بی عدالتی در رسیدگی به پرونده درویشان، خبر داد.

سرکوب و زندانی کردن درویشان گنابادی انتقاد نهادهای مدافع حقوق بشر و وزارت خارجه آمریکا را به دنبال داشت. شاهزاده رضا پهلوی نیز از جمله کسانی بود که به حکم ثلاث اعتراض کرد.

به گزارش فارس، زینب طاهری وکیل ثلاث از سوی یکی از شعب دادسرای فرهنگ رسانه بازداشت شد. خبرگزاری فارس نوشته است، براساس اطلاعات موجود بازپرس صادرکننده حکم بازداشت علت این حکم را مواضع خلاف واقع و دروغ پردازی در خصوص عدم مجرم بودن ثلاث، از سوی طاهری در شبکه های مجازی عنوان کرده است. اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران گفته است “خانم وکیلی که این روزها با ادعای وکالت از محکوم علیه، داد بی گناهی او را سر داده است؛ اصلا در فرایند دادرسی در دادسرا و دادگاه و مرحله فرجام خواهی در دیوان عالی کشور، وکیل این فرد نبوده و پرونده را مطالعه نکرده و از جزئیات پرونده اطلاع نداشته.”

گفتنی ست به گزارش یک وبسایت حقوق بشری ایران،  زینب طاهری روز چهارشنبه ۲ خرداد از ارائه در خواست اعاده دادرسی برای موکل خود خبر داده بود.  او پیش از این درباره پرونده ثلاث گفته بود، «موکل من را تا سر حد مرگ زدند و او‌ را مجبور به اعتراف علیه خود کردند.»

این وکیل دادگستری ۱۲ خرداد با انتشار ویدیویی با صدای محمد ثلاث در کانال تلگرامی خود نوشته بود «برای درک عمق مظلومیت موکلم اظهارات وی در خصوص ماجرای حوادث پاسداران را برای نخستین بار منتشر می‌نمایم.»

محمد ثلاث که متهم به قتل سه نفر در ٣٠ بهمن ١٣٩۶ در خیابان پاسداران حین رانندگی اتوبوس بود، هم رانندگی این اتوبوس و هم اتهام قتل سه نفر را برنامه ای ساختگی و با هدف انتقامگیری از دروایش عنوان کرده بود، اما دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بدون در نظر گرفتن شواهد و مدارک موجود در نهایت او را به قتل رساند.

گفتنی ست که  در هنگام رخ دادن حادثه اتوبوس، بسیاری از چهره‌های شاخص جناح اصلاح‌طلب مانند محمدعلی ابطحی، عطاءالله مهاجرانی، عبدالله رمضان‌زاده و… همراه با روزنامه‌نگاران این جریان مانند یگانه خدامی، صبا آذرپیک، آرش عاشوری‌نیا و دیگران، با مقایسه دراویش با «داعش» از سرکوب آنها توسط نیروی انتظامی حمایت کردند.