بر اساس آخرین آماری که از طرف انجمن محاسبه گران و جامعه بیمه گران کانادا منتشر شده نشان می دهد که بهترین زمان ممکن برای تغییر بیمه نامه اتومبیل فصل تابستان است. مصداق این موضوع از آن جهت است که معمولا جامعه خریدار بیمه صلاح می داند که در فصل تابستان اتومبیل جدید بخرد و در این فصل ترجیح می دهد اتومبیل جدید را در جاده براند و از مزایای آن بهره مند شود از این رو تقریبا ۷۰ درصد اتومبیلها در آپریل، جون، جولای و آگوست معامله می شود و شرکت های سازنده اتومبیل هم در این ماه ها است که تبلیغات خود را بیشتر کرده و خریداران را تشویق به خرید می کنند.

 

شرکت های بیمه هم در رقابت کامل در این شرایط سعی دارند تا بیشترین تعداد را از آن خود نمایند و بجز ارزان کردن بیمه های اتومبیل تشویق های زیادتری نسبت به فصول قبل ارایه می کنند تا وزنه رقابت را به طرف خود سنگین تر کنند.

طی آمار ارایه شده ماه های جون- جولای و آگوست ارزانترین فصل خرید و از انتهای آگوست نرخها حدود ۶ درصد افزایش یافته و تا اکتبر ادامه می یابد و این روند ثابت می ماند تا اوایل ژانویه که بین ۱ الی ۳ درصد مجدد (اگر بازار کشش پذیری لازم را داشته باشد و مشتریان بیمه ای بتوانند یک افزایش دیگر را تحمل کنند) افزایش یافته و تا آپریل ادامه می یابد، اما با شروع ماه “می” کاهش ۶ درصدی را میتوان شاهد بود.

البته عوامل بسیار مهمتری هستند که روی نرخ عمومی/خصوصی بیمه ها تاثیرگذار است و آنها عبارتند از: «نوع اتومبیل، سن و سال راننده، آدرس و کد پستی، جنسیت، مجرد یا متاهل، سابقه رانندگی، نداشتن تصادفات / مقصر حادثه. میانگین حق بیمه در انتاریو تقریبا ۱۴۵۸ دلار است که برای یک مرد ۳۵ ساله بدون داشتن جریمه( در ۳ سال قبل) و تقصیر درتصادف (طی ۶ سال قبل) با اتومبیل ژاپنی / آمریکایی ۲۰۱۳ با حدود قیمت ۱۵-۲۰ هزار دلار تخمین زده شده است.

البته جالب است بدانید که ماه آپریل که نقطه تغییر می باشد معمولا ( نه همیشه)با افزایش ۳.۷ درصدی در حق بیمه همراه است و این تنها ماهی است که بیشترین نقل و انتقال اتومبیل در انتاریو صورت می گیرد و مشتریان بیمه ای اقدام به خرید بیمه می کنند حالا چرا این ماه نقطه عطفی برای خریداران است کسی نمی داند شاید دلیلش تمام شدن زمستان و به پیشواز بهار رفتن باشد. به هر حال اگر توانایی انتقال سر رسید بیمه اتومبیل را به جون/ جولای یا حتی آگوست دارید این کار را بکنید چرا که اقلا ۶ درصد در پرداخت حق بیمه صرفه جویی می کنید. مهمترین مساله ای که برای شرکت های بیمه مهم است و حاضرند رویش بسیار انعطاف پذیر باشند نداشتن سابقه خسارت/غرامت بدنی روی اتومبیل است. اگر کارشناس بیمه ای روی گزارشات هر یک از خریداران بیمه هزینه های غرامات بدنی را مشاهده نماید از ارایه کردن نرخ بیمه مناسب حذر خواهد کرد چرا که این نوع هزینه ها خط قرمزی است که تا ۱۰ سال در سوابق بیمه ای باقی میماند. پس بهترین صرفه جویی توجه به رانندگی و نداشتن اینگونه غرامات است.