شهروند- از سال ۱۹۹۲ تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷ حدود ۴۵ درصد ضایعات پلاستیکی جهان به چین فرستاده می شد. اما از تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۸  واردات ضایعات پلاستیکی به این کشور ممنوع شد. این ممنوعیت واردات تاثیر بسیار بزرگی بر تمام کشورهای جهان می گذارد و به گفته ی محققان تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۱۱ میلیون تن ضایعات پلاستیکی در کل جهان انباشته می شود که جایی برای رفتن ندارند. یا باید این میزان زباله پلاستیکی دفن شود که اصلا کار خوبی نیست، یا سوزانده شود که بسیار برای جو کره ی زمین مضر است و یا به کشورهایی فرستاده شود که لزوما زیرساخت سالم برای مدیریت زباله را ندارند.

 

بسیاری از کشورها ازجمله کانادا برای از بین بردن ضایعات پلاستیکی خود بسیار به چین وابسته بوده اند و اکنون زمان آن رسیده است تا ممنوعیت استفاده از پلاستیک یک بار مصرف و اساسا پلاستیک به صورت جدی بررسی شده و سریعا اعمال شود.

انگلستان هم اکنون زباله های پلاستیکی خود را به مالزی و ویتنام می فرستند. اما بسیاری از این کشورها نیز در حال بررسی قوانینی هستند که مانند چین، بتوانند مانع ورود ضایعات پلاستیکی کشورهای دیگر و پیشرفته تر به کشورشان شوند.

کشورهای ثروتمند و پیشرو باید فکری اساسی به حال ضایعات پلاستیکی کنند و زمان آن رسیده است که هر کشوری مدیریت زباله های پلاستیکی خود را بر عهده بگیرد. بهترین کار کم کردن استفاده از پلاستیک، این ماده مخرب و نابود کننده، در جهان است. ممنوعیت واردات پلاستیک به چین مانند زنگ خطری است که باید بسیار جدی گرفته شود.