صدای امریکا: فرزند کاووس سید امامی، فعال محیط زیستی که هنگام بازداشت در ایران جان سپرد، روز دوشنبه از هجوم نیروهای امنیتی به خانه خانواده اش در تهران خبر داد. رامین سید امامی، فرزند کاووس سیدامامی، در صفحه اینستاگرام خود نوشت در این هجوم که در زمان بازی ایران و پرتغال و یک روز بعد از بازجویی از مادرش، مریم ممبینی، صورت گرفت، ماموران امنیتی ۶ جعبه بزرگ را به زیرزمین خانه منتقل کردند و اجازه ندادند کسی بداند در آن جعبه ها چه چیزی وجود دارد.

او نوشته است: «در‌حال حاضر خانه ما در تهران مورد هجوم ۲۰ تن از ضابطین ماموران امنیتی قرار گرفته که بازی ایران پرتغال در جریان است. مأموران با خود ۶ جعبه بزرگ آورده‌اند و آن را به زیرزمین خانه ما برده‌اند بدون اینکه به کسی اجازه دهند شاهد فعالیت‌هایشان باشد.»

فرزند کاووس سید امامی نوشته است: «آیا پس از نزدیک پنج ماه از مرگ پدرم هنوز مدارک‌شان کافی نیست؟ قصد دارند مدرکی در آنجا بکارند؟ ضابطین در حال حاضر در محل‌اند و کوچه را اشغال کرده‌اند. وکیل‌مدافع ما، آقای کیخسروی، در پایین منزل ما حاضر شد اما اجازه ورود نیافت. لطفاً این خبر را پخش‌کنید.»

در همین حال، خبرگزاری ایلنا، به نقل از عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران گفته است: «ورود به منزل افراد با مجوز قضایی صورت می‌گیرد، این مورد هم مجوز داشته است و هدف از آن جمع‌آوری برخی مستندات بوده است.»

پیشتر، فرزند کاووس سیدامامی روز دوشنبه چهارم تیر در کانال تلگرامی گفته بود که مادرش، روز یکشنبه احضار شد و بیش از سه ساعت به سئوالات بازجویان پاسخ داد.

از سوی دیگر، سازمان های حقوق بشری عفو بین‌الملل، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، دیدبان حقوق بشر و عدالت برای ایران در گزارشی مشترک اعلام کرده‌اند که «مقامات ایران باید به کارزار بی‌رحمانه‌ی آزار و تهدید خانواده‌های بازداشت‌شدگانی که به طور مشکوک در حین بازداشت جان خود را از دست داده‌اند، پایان دهند.»

این سازمان ها از مقامات ایران نیز خواسته‌اند که «ممنوعیت سفر همسر کاووس سیدامامی، مریم ممبینی، را فورا لغو کنند و اجازه دهند که به خانواده‌اش در کانادا بپیوندد.»

دکتر کاووس سیدامامی استاد دانشگاه و فعال محیط زیست دی ماه سال گذشته به همراه ۹ تن دیگر از فعالان محیط زیست توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شد. چندی بعد مسئولان قضایی اعلام کردند آقای سیدامامی در زندان خودکشی کرده و جان باخته است. خانواده او موضوع خودکشی را نپذیرفتند و اتهام جاسوسی که از سوی دستگاه قضایی مطرح شد را نیز رد کردند. مقامات امنیتی از خروج همسر کاووس سیدامامی از کشور نیز جلوگیری کرده اند.