آرش عزیزی

آخر هفته گذشته جسد مثله‌شده دانیل دیان،‌ کارخانه‌دار کانادایی، در مکزیک پیدا شد و خبر این قتل مشکوک از مطرح‌ترین اخبار این روزهای رسانه‌های مکزیک است.

بنابه گزارش های رسیده از اتاوا،‌ او علناً از ارتباطاتش با بالارتبه‌ترین سیاستمداران این کشورِ آمریکای شمالی سخن گفته بود و از “معامله‌های نانوشته‌ ای”می‌گفته که برای به کار گرفتن زندانیان به عنوان کارگران شرکتش با مقامات مکزیک به هم زده است.

محققان پزشکی قانونی مکزیک روز دوشنبه این هفته مشغول آزمایش دی ان آی بقایای جسد آقای دیان بودند که در صندوق عقب ماشینی پیدا شد که این شهروند کانادا ماه گذشته کرایه کرده بود.

جمعه هفته گذشته، اعضای خانواده آقای دیان از کارلتون پلیسِ‌ انتاریو به منطقه دورافتاده‌ای در حدود ۱۳۰ کیلومتری جنوب آکاپولکوی مکزیک رفتند که محل یافتن او بود. آن‌ها ساعتی مچی را پیدا کردند که تصور می‌کنند متعلق به مقتول باشد و اینگونه هویت او را احراز کردند.

دیان ‌۵۱ ساله آخرین بار در ساعات بامداد ۲۳ اکتبر هنگام صرف شام در رستورانی در شهرِ‌ آکاپولکو دیده شده بود.

دنیس استرادا از دبیرخانه خدمات پزشکی قانونی در شهر چیلپانسینگو گفته است، آزمایش دی ان آ برای تایید هویت مقتول می‌تواند ماه‌ها طول بکشد.

مارتین خیمنز از پلیس مکزیک گفته نباید در نتیجه‌گیری در مورد انگیزه‌های پشت قتل آقای دیان عجله کرد.

رسانه‌های مکزیک هر یک خبری متفاوت در این مورد منتشر کرده‌اند. بسیاری از رسانه‌های دولتی روز جمعه به نقل از دادستان دولت نوشتند که آقای دیان را همان شبی که برای شام رفته بوده از خانه‌اش دزیده‌اند. سفارت مکزیک در اتاوا شبِ‌ دوشنبه بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که دولت مکزیک در غم خانواده آقای دیان شریک است.

این کارخانه‌دار کانادایی اهل شربروکِ‌ کبک بود و اغلب به مکزیک سفر می‌کرد، بنابراین او  از خشونتی که در بخش‌های بسیاری از این کشور، بخصوص ایالت گوئررو حکمفرما است،‌ بی‌خبر نبود. دولت مکزیک مدت‌ها است درگیر نبردی خونبار با کارتل‌های مواد مخدر در این کشور است.

یکی از شرکت‌های متعلق به آقای دیان، اکوپرس، نام داشت که کارش تولید کیف دستی‌ بود. بسیاری از کیف‌های این شرکت را زندانیان مکزیک تولید می‌کردند که به عنوان کارگر برای آقای دیان کار می‌کردند.

دیان در مصاحبه‌ای در ماه اگوست ۲۰۰۹ با خبرگزاری ایرزا در ایالت گوئررو گفته بود که فیلیپه کالدرون، رئیس‌جمهور و مارسلو ابرارد، فرماندار منطقه فدرال از نزدیک با جزئیات کسب و کارهای او آشنا هستند. او گفته بود حداقل دو برابر حداقل حقوق دولتی به کارگرانش (یعنی زندانیان) پول می‌دهد تا کیف‌های “محیط‌زیستی”‌ را از مواد بازیافتی سرهم کنند.

در پاسخ به این سئوال که او چگونه توانسته به زندانیان به عنوان کارگر دسترسی پیدا کند به گزارشگر گفته که توافقی “شفاهی” با رئیس امنیت عمومی دولت، ژنرال آلتس، ‌داشته است.

فرانچسکا دیون،‌ خواهرزاده آقای دیان و سخنگوی خانواده او، روز دوشنبه گفته بود که آماده صحبت با رسانه‌ها نیست. او در صفحه‌ی توئیترِ خود نوشته بود:”من آماده نبودم با دایی دانیل دیان خداحافظی کنم ـ فراموشت نمی‌کنم،‌ دوستت دارم، پی‌نوشت:کاری که از من خواستی انجام می‌دهم”.

واحد پلیس استانی انتاریو در کارلتون پِلِیس کمک شایانی به جستجو برای آقای دیان کرده است. خانواده پیش از آن به کارآگاه پیتر دانلی از این واحد پلیس مراجعه کرده بودند. کارآگاه دانلی به دنبال آخرین صورتحساب‌های کارت اعتباری آقای دیان رفت و به شرکت کرایه ماشینِ هرتز و ماشین مذکور رسید. او اطلاعات را به نماینده پلیس فدرال کانادا در مکزیکوسیتی رساند و آن‌ها نیز با کمک مقامات محلی ماشین را پیدا کردند.

پیش از این چندین عضو خانواده آقای دیان،‌ از جمله برادر و برادرزاده‌اش، به دنبال او به مکزیک رفته بودند و شکایت می‌کردند که مقامات مکزیک و مقامات کنسولیِ‌ کانادا در این کشور کمک چندانی برای یافتن او نمی‌کنند.