تورنتو استار به نقل از کارشناسان می نویسد:«با وجودی که موج بیکاری در جامعه به شدت افزایش می یابد، چنانچه فردی در برخی رشته ها تخصص داشته باشد  …


شماره ۱۲۲۰ ـ پنجشنبه  ۱۲ مارچ  ۲۰۰۹

تورنتو استار به نقل از کارشناسان می نویسد:«با وجودی که موج بیکاری در جامعه به شدت افزایش می یابد، چنانچه فردی در برخی رشته ها تخصص داشته باشد و روش های کاریابی را بداند، به سهولت قادر به یافتن شغل خواهد بود».و این در شرایطی است که بر اساس گزارش سازمان آمار کانادا، نرخ بیکاری در ماه فوریه ۲/۷ درصد افزایش داشته است.در ماه ژانویه ۱۲۹ هزار نفر در کانادا بیکار شدند و این آمار در سه دهه اخیر بی سابقه بوده است. از ماه نوامبر ۲۱۳ هزار شغل در حوزه های ساخت و ساز، صنایع، جنگلداری، منابع و حمل و نقل از بین رفت.

از سوی دیگر تنها در ماه فوریه ۳۱ هزار نفر به بخش درمان و خدمات اجتماعی جذب شدند. در دوران رکود اقتصادی نیاز جامعه به این قبیل مشاغل افزایش پیدا می کند. مشاغلی چون مهندسی های گوناگون در این شرایط با چالش کمتری مواجه هستند.

استخدام در این شرایط اقتصادی، حاکی از این واقعیت است که کانادایی های متخصص  بویژه در حوزه هایی چون اطلاعات و فن آوری هنوز شانس بالایی برای یافتن شغل دارند. به عنوان نمونه کارخانه ساخت بلک بری که در سال گذشته چهار هزار نفر استخدام کرده بود در سال ۲۰۰۹ حدود سه هزار نفر دیگر به این مجموعه وارد خواهد کرد.این کارخانه قصد دارد نیروهای خود را مجموعا به ۱۵ هزار نفر افزایش دهد. از سوی دیگر یک سری شغل کوتاه مدت در رشته های مهندسی و دیگر مشاغل برای برگزاری المپیک ۲۰۱۰ ونکوور موجود است.یک شرکت ساخت هواپیما برای طراحی و ساخت یک جت جدید تعداد زیادی نیروی متخصص استخدام کرده است.و بسیاری از این گونه مشاغل.

پاتریک سالیوان رئیس اسبق وب سایت کاریابی ورکوپلیس می گوید:«با اینکه تعداد موقعیت های شغلی نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است، هنوز تعداد زیادی استخدام می شوند. شرکت هایی که اخراج های زیادی داشته اند نیز هنوز استخدام دارند و ما به این گونه موقعیت های شغلی، موقعیت های شغلی بحرانی می گوییم.به عنوان مثال شرکت های تویوتا و سونی به رغم تعدد اخراج کنندگان، هنوز آگهی استخدام نیروی جدید دارند».در این گونه شرایط کمپانی ها به دلیل عدم توانایی در پرداخت حقوق، مزایا و حق بیمه افراد، آنان را اخراج می کنند و پس از آن در شرایط بحرانی که با کاهش نیروی کاری روبرو می شوند به استخدام دست می زنند.

آدرین وارن، اقتصاددان از بانک اسکوشیا معتقد است :«نرخ بیکاری تا پایان سال جاری ۵/۸ درصد افزایش خواهد داشت، لیکن مشاغلی چون وکالت، حسابداری، مهندسی از این قانون مستثنا است، زیرا در شرایط بحران اقتصادی، جامعه به این مشاغل نیاز مبرمی  پیدا می کند و در دهه آینده نیز تقاضای این مشاغل افزایش پیدا خواهد کرد".کارشناسان معتقدند به رغم وجود بحرانهای اقتصادی، نیروهای کارآزموده نیززیاد نیستند. شخصی با تخصص بالا و پیگیری قطعا می تواند صاحب کار شود چه بسا بسیاری از واحدهای تولیدی و یا خدماتی کماکان به استخدام نیروهای جدید در شرایطی مطلوب می پردازند.