شهروند- داگ فورد، نخست وزیر انتاریو، از روز جمعه تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۱۸ با ادای سوگند و در دست گرفتن دولت به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد. مراسم سوگند داگ فورد در پارلمان انتاریو در کوئینز پارک برگزار شد. آقای داگ فورد بیست و ششمین نخست وزیر انتاریو است که بعد از ۱۵ سال حکومت حزب لیبرال، دولت محافظه کار را در انتاریو تشکیل داد. همزمان با ادای سوگند آقای فورد کابینه ی دولت محافظه کار نیز معرفی شدند.

داگ فورد همانطور که وعده به کوچک شدن دولت داده بود تعداد وزارتخانه های انتاریو را از ۲۸ به ۲۰ وزارتخانه کاهش داد. تمامی اعضای کابینه روز جمعه همزمان با نخست وزیر قسم خوردند و کار خود را به صورت رسمی آغاز کردند. از این کابینه ی جدید ۷ تن زن و ۱۳ تن مرد هستند. قبل از شروع مراسم تحلیف، استعفای خانم کاتلین وین به طور رسمی پذیرفته شد.

اسامی وزرای جدید کابینه ی دولت محافظه کار به قرار زیر است:

داگ فورد نخست وزیر و وزیر امور درون دولتی

کریستین الیوت (Christine Elliott) وزیر بهداشت و مراقبت های بلند مدت و معاون نخست وزیر

کارولین مالرونی (Caroline Mulroney) دادستان کل و وزیر امور فرانسوی زبان ها

مونت مک ناتون (Monte McNaughton)  وزیر زیرساخت

لیزا مک لیود (Lisa MacLeod) وزیر کودکان، خدمات اجتماعی و امور زنان

لیزا تامپسون (Lisa Thompson)  وزیر آموزش و پرورش

تاد اسمیت (Todd Smith) وزیر امور خدمات مصرف کننده و رئیس مسکن دولت

لوری اسکات (Laurie Scott) وزیر کار

پیتر بتلن فالوی (Peter Bethlenfalvy) رئیس خزانه داری

ریموند چو (Raymond Cho) وزیر سالمندان و دسترسی

استیو کلارک (Steve Clark) وزیر امور شهری و مسکن

ویکتور فدلی (Victor Fedeli) وزیر امور مالی و رئیس کابینه

مریلی فولرتون (Merrilee Fullerton)  رئیس آموزش عالی کالج ها و دانشگاه ها

ارنی هاردمن (Ernie Hardeman) وزیر کشاورزی، غذا و امور روستایی

سیلویا جونز (Sylvia Jones)  وزیر توریسم، فرهنگ و ورزش

راد فیلیپس (Rod Phillips) وزیر محیط زیست، مکان های حفاظت شده و پارک ها

گرگ ریکفورد (Greg Rickford) وزیر انرژی، توسعه، معادن شمال و امور بومیان

مایکل تیبولو (Michael Tibollo) وزیر خدمات ایمنی، اجتماعی و اصلاحی

جیم ویلسون (Jim Wilson) وزیر توسعه اقتصادی، ایجاد شغل و تجارت

جان یاکابوسکی (John Yakabuski)  وزیر حمل و نقل

جف یورک (Jeff Yurek)  وزیر منابع طبیعی و جنگلداری

 

اولین اقدامات داگ فورد: تغییرات در راه است

داگ فورد ۴ روز بعد از آمدن بر سر کار برنامه ی cap-and-trade را متوقف کرد. داگ فورد در توجیه این اقدام می گوید که برنامه ی cap-and-trade و مالیات کربن هیچ کمکی به محیط زیست نمی کند و تنها با گرفتن مالیات اضافه از مردم شرایط زندگی را برای آنها سخت تر می کند. همچنین داگ فورد می گوید که انتاریو را از قرارداد کربن بین المللی که در ابتدای امسال بین انتاریو و کبک و کالیفرنیا بسته شد، خارج خواهد کرد. این اقدام باعث می شود که قیمت بنزین حدود ۴.۳ سنت در هر لیتر کاهش پیدا کند.

از دیگر اقدامات دولت محافظه کار در شروع کار میتوان به توقف اعمال قوانین دست و پا گیر اضافی برای استعمال ماری جوانا قانونی در انتاریو اشاره کرد. دولت لیبرال بر اساس قانون Smoke Free Ontario استعمال ماری جوانا در تمام فضاهای دربسته در انتاریو را ممنوع اعلام کرد و قرار بود از ابتدای جولای این قانون اعمال شود. اما داگ فورد میگوید این قانون فعلا متوقف می شود تا به دقت تمام جزییات آن بررسی گردد و برای این کار با پزشکان و مردم در این زمینه مشورت خواهد کرد.

و در نهایت جوانان و کودکانی که از پوشش بیمه ی خصوصی برای خرید دارو برخوردارند نمی توانند از OHIP+ استفاده کنند. به موجب  OHIP+ که توسط دولت لیبرال آن را به تصویب رساند تمام کودکان و جوانان زیر ۲۵ سال می توانستند داروی خود را به صورت مجانی دریافت کنند. هم اکنون تنها کودکان و جوانانی که از پوشش بیمه ای خصوصی برخوردار نیستند می توانند از این امکان استفاده نمایند.

 

جلد شماره ۱۷۰۶

داگ فورد قوانین نظارتی جدید بر پلیس را به صورت تعلیق درآورد

داگ فورد در پی  وعده اش در مناظرات انتخاباتی، لایحه ی قانونی واحد تحقیقات ویژه ی انتاریو را که به اختصار  SIU نامیده می شود یک روز قبل از اعمال آن به حالت تعلیق درآورد. این لایحه ی قانونی که توسط دولت لیبرال تصویب شده بود و به موجب آن نظارت بیشتری بر روی افسران پلیس انجام میشد و برای افرادی که در این شغل خطا می کردند جریمه های سنگینی در نظر گرفته شده بود.

داگ فورد می گوید که دلیل این کار این است که قانون خیلی به سرعت و بدون در نظر گرفتن بسیاری از موارد وضع شده است و باید در آن بازنگری دقیق و جزیی تری شود و بهتر است فعلا به حالت تعلیق در بیاید.

همچنین نخست وزیر جدید معتقد است که چنین قانون نظارتی دست پلیس را برای انجام وظایفش می بندد و استقلال آنها را به خطر می اندازد. پلیس انتاریو در این اقدام کاملا با داگ فورد هم عقیده است و از تعلیق این قانون بسیار استقبال کرد. قرار است تا به صورت بسیار دقیق با نیروی پلیس و مردم در این باره مشورت شود و جزییات بند بند این قانون بار دیگر مورد بررسی و نظارت قرار بگیرد تا بتوان  از این طریق برای انجام این لایحه قانونی تصمیم گرفت و ممکن است در صورت تصویب نهایی برخی از بندهای آن تغییر کند.

 

حقوق مدیران بخش دولتی تا اطلاع ثانوی بدون تغییر باقی میماند

داگ فورد پیش از شروع کار بارها در مناظرات انتخابانی گفته بود که در صورت انتخابش به عنوان نخست وزیر نظارت دقیقی بر مخارج بخش دولتی و بویژه حقوق و مزایای مدیران در این بخش خواهد داشت. او تنها چند روز بعد از آمدن بر سر کار اعلام کرد که حقوق مدیران بخش دولتی تا اطلاع ثانوی ثابت و بدون تغییر است و مزایای مدیران ارشد دولتی بررسی خواهد شد تا از هرگونه خرج بیهوده و اضافه جلوگیری شود. داگ فورد در همان ابتدای کار و بعد از انتخاب شدنش به عنوان نخست وزیر دستور داد تا تمام ادارات دولتی تا اطلاع ثانوی استخدام خود را متوقف کنند، البته این توقف موقتی است و بعد از انجام بررسی های لازم و حصول اطمینان از موارد هزینه بر برای استخدام، دوباره از سر گرفته خواهد شد. دولت لیبرال قبلی نیز وعده داده بود که حقوق های مدیران ارشد دولتی را مورد بررسی قرار دهد.

همچنین بر اساس دستور داگ فورد ادارات و سازمان های دولتی تا اطلاع ثانوی از هزینه های غیر ضروری مانند اشتراک سالیانه ی روزنامه ها باید صرف نظر کنند. یکی از وعده های مهم انتخاباتی داگ فورد کوچک کردن دولت و کم کردن هزینه های دولتی بوده است.