بی بی سی- خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه ایران از قول “منابع مطلع” خود گزارش داده است که ۱۰ نفر از شهروندانی که در اعتراضات اخیر خرمشهر حضور داشتند، دستگیر شده اند.

خبرگزاری میزان می‌گوید یکی از این بازداشت شدگان از “عوامل اصلی انتشاردهنده فراخوان‌های دعوت به آشوب در خرمشهر” و “ادمین سه گروه تلگرامی با دستور کار ترغیب به اعمال تروریستی و گرایشات تجزیه‌ طلبانه” است.

براساس این گزارش این افراد با همکاری نیروهای امنیتی و پلیس دستگیر شده اند. خبرگزاری قوه قضائیه ایران اعتراضات اخیر در خرمشهر را “به حق” خوانده اما گفته دستگیرشدگان تلاش داشتند آن را “به آشوب بکشند.”

اعتراض‌ها در خرمشهر به کمبود و کیفیت بد آب آشامیدنی چند روزی بود که آغاز شده بود اما شنبه نهم تیرماه به خشونت کشیده شد.

فرماندار خرمشهر معترضان را “عوامل خرابکار و اغتشاشگر” خوانده که به گفته او ساکن خرمشهر نیستند و از شهرهای دیگر وارد منطقه شده‌اند.

گزارش‌ها از خرمشهر در استان خوزستان در روز یکشنبه دهم تیرماه حاکی از وجود شرایط امنیتی در این شهر بوده است.

در واکنش به گزارش های غیررسمی مبنی بر کشته شدن یک معترض به دست ماموران، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران گفت در درگیری‌ها هیچکس کشته نشده و فقط یک نفر به بیمارستان منتقل شده است.

در زمان اوج اعتراضات و براساس برخی گزارش ها جاده‌های آبادان خرمشهر، اهواز خرمشهر و آبادان اهواز تحت کنترل نیروهای دولتی درآمده بود و ایست های بازرسی‌ در این جاده‌ها خودروها را کنترل ‌می‌کردند.

یک روز پیش از به خشونت کشیده شدن اعتراضات، شهروندان معترض با در دست داشتن ظرف‌های خالی آب مقابل مسجد جامع خرمشهر تجمع کردند.

وزیر کشور گفته بود که طرح آبرسانی غدیر ۱۵ تیرماه در خرمشهر به نتیجه می‌رسد اما به دلیل “بعضی تحریک‌ها” در روزهای نزدیک به بهره‌برداری از آن اعتراض‌ها آغاز شد.

آقای رحمانی فضلی گفته است که مجری طرح قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

به خشونت کشیدن شدن اعتراض مردم خرمشهر که خواهان تامین آب شرب شهر بودند، با واکنش منفی چهره های سیاسی و هنری ایران مواجه شد.

پرویز پرستویی هنرپیشه ایرانی در واکنش به این وقایع گفته بود مردم خرمشهر از جنگ و سال ها اشغال این شهر به دست صدام حسین “هنوز زخمشان التیام نیافته” و “روا نیست در خرمشهر صدای رگبار گلوله شنیده شود. با مردم مهربان تر باشیم”.

خرمشهر یکی از اولین شهرهای ایران است که در جریان حمله عراق به اشغال نیروهای این کشور درآمد اما با گذشت ۲۰ ماه، در سوم خرداد ۱۳۶۰ توسط نیروهای ایران آزاد شد.

شهروندان ایرانی می گویند علیرغم سپری شدن سی سال از زمان پایان جنگ ایران و عراق، خرمشهر که یکی از شهرهای مدرن ایران بود، هنوز شاهد ویرانی های ناشی از جنگ است.