آرش عزیزی

مردم تورنتو که این خبر را خواندند،‌ بخصوص آن چندصد هزار نفری که به فورد به خاطر وعده‌اش برای پایان دادن به ولخرجی در شهرداری رای داده بودند،‌ خشک‌شان زد که مگر می‌شود جناب راب فورد که به سنت سنتِ‌ خرج گیر داده و به قول معروف “آخرِ‌ صرفه‌جویی” است،‌ خودش این همه ولخرجی کرده باشد؟اما کار قرض بالا آوردن فورد به جایی رسیده که تورنتو سان، روزنامه‌ی راست‌گرا و طرفدار پر و پا قرص فورد،‌ تیتر بزند:”فورد مثل لینکلن خرج کرده”.

طبق قانون انتخابات نامزدها اجازه داشتند ۳/۱ میلیون دلار خرج کمپین خود کنند، اما رئیس دفتر راب فورد،‌ نیک کووالیس،‌ در مصاحبه با سان اشاره کرده که این رقم شامل اقلامی مانند  هزینه جمع‌آوری کمک مالی و مهمانی پیروزی نمی‌شود. او گفته:”ما همیشه فرض کردیم که با حساب هزینه جمع‌آوری کمک، ۵/۱ میلیون خرج می‌کنیم”.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که کمپین فورد تا به حال فقط ۹۵۰ هزار دلار جمع‌آوری کرده است و ۶۵۰ هزار دلار دیگر بدهکار است و سه ماه وقت دارد تا این مبلغ را از حامیان خودش جمع‌آوری کند. کووالیس البته گفته که کمپین می‌تواند تقاضای تمدید این مدت را بکند.

باختهای پرخرج

اما راب فورد هرچقدر خرج کرد بالاخره، اسمیترمن را با بیش از ۹۰ هزار رای شکست داد و شهردار شد!

خبر بدتر شاید برای آن نامزدهایی است که پیروز هم نشدند و حالا باید صورتحساب‌ها را پردازند.

سارا تامسون، که در اواخر کمپین استعفا داد و از اسمیترمن حمایت کرد،‌ ۱۷۵ هزار دلار خرج کرده، اما تا به حال تنها حدود ۷۵ هزار دلار جمع‌آوری کرده و ۱۰۰ هزار دلاری بدهکار است. او می‌خواهد مراسمی برای اواخر ماه نوامبر سازمان دهد تا بقیه پول را جمع‌آوری کند. تامسون البته می‌گوید به هیچ وجه از نامزد شدن پشیمان نیست چرا که توانسته مسائلی مثل عوارض راه، گسترش مترو و بودجه هنر را به مسائل اصلی انتخابات بدل کند.

جو پانتالونه و راکو راسی قرض چندانی ندارند. برنی مورتون از کمپین راسی گفته که آن‌ها توانسته‌اند حدود یک میلیون دلار جمع‌آوری کنند و تنها حدود ۴۰ هزار دلار قرض دارند (البته جای تعجبی هم نیست چرا که راسی پیش از ورود به سیاست،‌ مسئول جمع‌آوری کمک‌های مالی برای حزب لیبرال فدرال بود).

جو پانتالونه، معاون سابق دیوید میلر، ۸۵۰ هزار دلاری جمع‌آوری کرده و بدهی کنونی او “دو رقمی” است. پانتالونه در این مورد گفت:”انتظار من این است که با کمی کمک از دوستان و حامیان و تورنتویی‌های عزیز، می‌توانم بدهی‌ام را پاک کنم”.

از میان پنج نامزد اصلی تنها کسی که هیچ قرضی ندارد،‌ جورج اسمیترمن است. استفان بارانسکی،‌ سخنگوی معاون سابق نخست‌وزیر انتاریو،‌ گفت:”کمپین ما بودجه خرج ۳/۱ میلیون دلاری داشت و فکر می‌کنیم نزدیک به همین مقدار هم جمع‌آوری کردیم”.