بعد از اینکه رئیس جمهوری آمریکا آقای ترامپ بر روی دو محصول کلیدی فولاد و آلومینیوم کانادا تعرفه های گمرکی اعمال کرد، در مقابل دولت کانادا نیز طرح مقابله به مثل را کلید زد و روی اغلب محصولات فلزی که از آمریکا وارد می شود تعرفه مازادی بالغ بر ۲۵ درصد اعمال کرد و این آخر ماجرا نیست چرا که محصولات غذایی آمریکایی نیز از طرفداران زیادی در کانادا بهره مند است. از این رو افزایش۱۰درصدی روی سس گوجه فرنگی، کچ آپ، ویسکی و آب پرتقال اعمال کرد. این تغییر مقابله به مثلی بود که ماحصلش حدود ۱۶.۶ بیلیون دلار تراز مبادلاتی را به نفع کانادا تغییر می دهد، البته این میزان در مقابل افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم بسیار کم است.

شروع این جریان از اتاق فکر پرزیدنت ترامپ شروع شد که در جریان مذاکرات پیمان نفتا خواستند دست بالا را داشته باشند و به دنبال امتیازات بیشتر بودند، البته ناگفته نماند که این سیاست سریعا به نقاط دیگر دنیا هم سرایت کرد و شاهد بودیم که آمریکا در نظر دارد تمامی معادلات تجاری خود را با جهان بازنگری کند و به قول ترامپ کفه ترازو را به نفع خودشان تغییر دهد. حال سئوال این است که آیا در این میان برند ه ای هم وجود دارد یا اینکه تنش و تلاطم بازرگانی باعث افزایش ریسک تجاری شده و بازرگانان در سراسر جهان صدمه خواهند دید.

آقای مایکل سوالو یکی از کارشناسان بیمه اعتباری در کانادا به تفسیری در این بازار پرداخته و معتقد است که اولین اثر این تنش برای خریداران و فروشندگان محصولات فولاد و آلومینیوم است چرا که هر کدام از این تجار برای بقای بیزینسی خود مجبورند از بیمه های مختلفی در این میان بهره مند باشند که مهمترین آن در این بحث “بیمه اعتباری” است و مکانیزم این بیمه به این صورت است که فروشنده تمامی ریسک عدم دریافت اصل پول محصول و سود حاصله را بیمه می کند تا چنانچه بر اثر ریسک ورشکستگی- تغییر و تحولات بازار مقصد، توقیف، تصرف غیرقانونی، خسارتی به ایشان وارد شد در مقابل شرکت بیمه پول کالا و سود منتظره معقول را جایگزین نماید. در حال حاضر شاهد هستیم که نرخ بیمه های اعتباری حدود ۱۰-۱۵ درصد افزایش داشته و خطر بیشتر آن است که فروشندگان/صادرکنندگان کانادایی به دنبال بازار جایگزینی مثل خاور دور یا اروپا بیافتند و با یک محاسبه ساده به این جواب برسند که افزایش کرایه حمل شاید بهتر از پرداخت اضافه نرخ بیمه های اعتباری باشد و برای مدتی بازارهای کشور همسایه (آمریکا) را تا پایان این تنش فراموش کنند، البته بر هیچکس پوشیده نیست که اگر چنین شود برگشت سرمایه به بازاری که ترک شده کار آسانی نخواهد بود.

وضعیت بازار بیمه های اعتباری در کانادا تا به حال بسیار عالی بوده و نشان از سلامت آن می دهد. نرخ اصطلاحا رخنه خسارت در کانادا ۸-۵ درصد بوده، این به آن معنی است که فقط در سال ۵ الی ۸ درصد پول و عدم سود بازرگانان کانادایی به ضرر انجامیده در صورتی که این میانگین برای کشورهای اروپایی چیزی حدود ۲۰-۱۲ درصد است که از ریسک بالای بیمه های اعتباری در آن مناطق خبر می دهد.

همیشه به یاد دارم که یکی از اساتید سرمایه گذاری می گفت سرمایه مثل آب راهش را پیدا می کند و تنها راه سرمایه مسیر امن و مطمئن است.

شاد و سرافراز و سربلند باشید.