شهروند- “کلاه سفیدها” نام گروهی از داوطلبان سوری است که در سال ۲۰۱۴ درون سوریه تشکیل شد. این گروه که صدها نفر عضو دارد در سال های اخیر و طی جنگ درونی سوریه به مردمان سوریه که به دلیل بمباران زیر آوار خانه هایشان  مانده اند کمک های فراوانی کرده اند و همچنان نیز این فعالیت های بشردوستانه ادامه دارد.

 

اما دولت بشار اسد و ایران این گروه را تروریست و عضوی از داعش می داند و از هیچ فرصتی برای از بین بردن و کشتن آنها دریغ نمی کند. در حمله ای بی رحمانه در اواخر هفته ی گذشته در منطقه ی دارا در جنوب غربی سوریه بسیاری از این افراد مورد اصابت بمب های دولت بشار اسد قرار گرفتند، اما با کمک دولت های اسراییل، آلمان، کانادا، انگلستان، هلند، فرانسه و آمریکا بیش از ۴۰۰ نفر از این افراد نجات یافتند و به مکان های امنی منتقل شده اند. دولت کانادا اعلام کرد که ۲۵۰ نفر از این افراد را به عنوان پناهنده می پذیرد و این افراد در حال آماده شدن برای ورود به کانادا هستند.

 

تنی چند از این افراد در مصاحبه با رسانه های کانادایی گفته اند که از کشورهای غربی و بویژه کانادا برای کمک و حمایت تشکر می کنند و از این که به آنها پناه داده اند قلبا سپاسگزارند، اما آروزیشان همچنان این است که بتوانند در سوریه به مردم کشورشان خدمت کنند و آنها را از زیر آوار ظلم و ستم بشار اسد رهایی بخشند.