* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

داروها

اکثر این بیماران احتیاج به درمان های دارویی دارند و اغلب سه تا چهار نوع دارو را با هم برای نتیجه بهتر باید مصرف کنند، زیرا اثراتشان کامل کننده ی یکدیگر است، مثلا بعضی برای تقویت قلب است و برخی برای جلوگیری از جمع شدن آب در بدن.

* داروهای گشادکننده ی سرخرگ ها که باعث می شوند فشار خون سرخرگی پایین بیاید و فشار وارد به قلب کمتر و جمع شدن آب و نمک در کلیه ها هم کمتر بشود. این داروها بر روی ۱۰ درصد از مصرف کنندگان آثار ناخواسته ثانویه دارند.

* داروهایی که از تنگ شدن عروق جلوگیری می کنند و آثاری شبیه داروهای قبلی دارند.

* داروهایی که باعث می شوند ضربان قلب کمتر شده و در نتیجه عمل انقباض بهتر انجام شود.

* داروهای ادرارآور که برای فشار خون بالا و همچنین کم کاری قلبی به کار می روند و باعث می شوند آب اضافه مانده در ریه ها و سایر اعضا دفع شوند و دو نوع هستند؛ نوع اول باعث از دست دادن املاح مثل پتاسیم و منیزیوم می شوند و در نتیجه باید از مکمل های ویتامین و مواد معدنی استفاده کرد. نوع دوم باعث از دست دادن پتاسیم نمی شود.

Digoxin که از عصاره گیاه دیژیتال به دست می آید و باعث می شود که ضربانات قلب آرام تر و مرتب بشود و قلب انقباض بهتری داشته باشد.

سبک زندگی

بهبودی وضع بدنی بیمار هم جزو روش های درمانی است و نقش مهمی در سیمپتوم های بیماری دارد. هر چیزی که بتواند فشار بر روی قلب را کم کند دارای آثار مفید است مثل:

* کم کردن وزن

* غذاهای سبک و کم نمک

* پیاده روی مرتب روزانه

* پیدا کردن روش هایی برای کم کردن استرس

پزشک و پرستار کلینیک های کم کاری قلبی راهنمایی های لازم را طبق درخواست به شما خواهند داد.

جراحی

بعضی از اعمال جراحی برای درمان عامل کم کاری تجویز می شوند. همینطور می شود رگ های کرونری بسته شده بر اثر آترواسکلروز را باز کرد تا خون به راحتی جریان پیدا کند. این عمل توسط آنژیو پلاستی کروزین یا پونتاژ کروزین انجام می شود.

اگر آریتمی وجود دارد ممکن است احتیاج به نصب یک فعال کننده ی قلبی مصنوعی به نام Pacemaker یا یک défibrilateur  در قفسه سینه نصب شود اگر امکان ایست قلبی بالاست.

* جراحی دریچه های قلبی ـ کم کاری قلبی ممکن است بر اثر خرابی یکی از دریچه های قلب باشد. پزشک تصمیم می گیرد که دریچه را ترمیم کند یا آن را برداشته یک پروتز جایش بگذارد.

* پیوند قلب ـ گاهی پیوند قلب لازم می شود، مخصوصا در افرادی که کمتر از ۶۵ سال دارند، گرچه دهنده ی قلب خیلی کم است.

چند راهنمایی مفید

* خوابیدن در حالت نیمه نشسته به تنفس راحت تر کمک می کند.

* صبح ها پس از ادرار کردن وزن خود را در یک دفترچه ثبت کنید و اگر یک کیلو و نیم یا ۳.۳ پاند در یک روز اضافه وزن داشتید با پزشک تان مشورت کنید.

* از مصرف الکل خودداری کنید، زیرا سیمپتوم ها را شدیدتر می کند.

طب مکمل

روش های مکمل بیشتر در مراحل سبک بیماری کم کاری قلبی مثل کلاس یک و دو موثرند، ولی از خوددرمانی خودداری کنید، زیرا مکمل ها روی داروهای شیمیایی اثر دارند و قدرت آنها را کم و زیاد می کنند در صورتی که مایلید از آنها استفاده کنید حتما با کاردیولوگ خود مشورت کنید.

* زالزالک ـ در عرض ۲۰ سال گذشته بیش از ده مطالعه ی کلینیکی همراه با گروه شاهد در اروپا انجام شده و بر روی هزار بیمار که از کم کاری قلبی کلاس یک و دو رنج می برده اند نشان داده که عصاره ی این گیاه همراه با داروهای کلاسیک مقاومت بیمار در مقابل بیماری را زیاد می کند و همچنین باعث آرامش سیمپتوم هایی مثل تنگی نفس و خستگی می شود. زالزالک باعث تقویت عضله قلب می شود و خاصیت گشادکننده عروق و آنتی اریتمی دارد.

یک مطالعه ی کلینیکی بر روی ۲۶۰۰ بیمار مبتلا به کم کاری قلبی در مدت دو سال نشان داد که عصاره زالزالک وقتی با داروهای درمانی کلاسیک مصرف می شود، بی خطر است ولی باید در نظر داشت که عصاره زالزالک باید حتما تحت نظر کاردیولوگ باشد، زیرا بر روی دیگر داروهای مصرفی برای درمان سایر اختلالات قلبی اثر می گذارد.

* کوآنزیم Q10 ـ دو مطالعه نشان داده که Q10 همراه با درمان های کلاسیک آثار مفیدی بر روی افرادی با کم کاری های قلبی کلاس یک تا سه دارد. البته باید مطالعاتی با کیفیت دقیق تر انجام شود تا این آثار مفید را ثابت کرد.

Arginine ـ آرژنین یک اسید امینه است که مدتهاست برای تقویت بدنی ورزشکاران به کار می رود، ولی امروزه می دانیم که برای این کار مفید نیست ولی به وضع بدنی افرادی که ورزش نمی کنند و کسانی که به کم کاری قلبی دچارند، کمک می کند و حتی به کسانی که عمل تعویض قلب را انجام داده اند.

* حمام سونا و آب درمانی ـ سابقا حمام سونا برای کسانی که از کم کاری قلبی رنج می بردند، ممنوع بود ولی چند مطالعه ی کلینیکی بر روی بیمارانی که تحت درمان بودند و بیماری شان تحت کنترل بود، حمام سونا را تحمل کردند و سونا برایشان بی خطر بود و حتی برای بعضی افراد سیمپتوم ها را آرام تر کرد، زیرا باعث از دست دادن آب بدن بر اثر تعریق شد. محققان عقیده دارند که از آن به عنوان مکمل درمان های دارویی می شود استفاده کرد.

یک مطالعه ی کلینیکی کوچک هم نشان داد که یک برنامه آب درمانی با آب گرم و آب سرد دارای آثار مفید بر روی کیفیت زندگی و سیمپتوم های کم کاری قلبی دارد.

اخطار: بهتر است قبل از استفاده از دو روش فوق با پزشک مشورت شود.

 

* طب هندی (آیورودا) ـ بعضی از معجون های طب هندی می تواند به درمان کم کاری های قلبی کمک کند. همینطور طبق یک مطالعه سنتز محققان متوجه شده اند که طب سنتی هند در اختلالات قلبی مفید واقع می شود و آثار آن در درازمدت هم مشاهده می شود.

* امگا ۳ ـ طبق یک مطالعه ی بزرگ به مدت ۴ سال بر روی هفت هزار بیمار در ایتالیا که از کم کاری قلبی دو تا چهار رنج می بردند، نشان داد که مصرف یک گرم در روز اسید چرب پولی انساتوره امگا ۳ مرگ و میر بیماران را با مقایسه با دارونما کمتر کرده و میزان بستری شدن بیماران بر اثر اختلالات قلبی هم کمتر شده بود.

* تای چی ـ محققان دانشگاه هاروارد اثر ورزش تای چی را بر روی ۳۰ بیمار که از کم کاری قلبی مزمن رنج می بردند آزمایش کردند و در مدت ۱۲ هفته اثر تای چی را با تکنیک های توان بخشی مقایسه کردند، البته هر دو با درمان های کلاسیک، نتیجه نشان داد که تای چی باعث بهبودی قابل توجه در کیفیت زندگی و خواب بیماران شده و آنها را در ورزش مقاوم تر کرده است.