Credit Score

همانطور که می دانید داشتن اعتبار خوب از مهم ترین عوامل در گرفتن وام مسکن با نرخ بهره ی پائین می باشد.

اگر نمره اعتبار(Credit Score) شما پائین باشد، شما یا واجد شرایط دریافت وام نخواهید بود یا مجبور خواهید شد که وام با نرخ بهره ی بالا دریافت کنید. اگر بانک یا مشاور وام شما گفتند نمره اعتباری شما پائین است، اصلا نگران نباشید، راه هایی وجود دارد که می تواند به شما در بالا بردن Credit Score کمک کنند.

 اولین اقدام باید دریافت کارنامه اعتباری Credit Report باشد. شما از طریق اینترنت www.consumer.equifax.ca/personal یا از طریق مراجعه حضوری به دفتر Equifax می توانید یک کپی از کارنامه اعتباری خود دریافت نمائید. کارنامه اعتباری شما سابقه و عملکرد اعتباری شما را در چند سال گذشته (چنانچه در کانادا زندگی کرده باشید) نشان می دهد.

در صفحه اول کارنامه شما نمره ای را مشاهده می کنید که به آن Credit Score می گویند. اگر این نمره از عدد ۷۲۰ کمتر باشد اعتبار شما پائین تر از حد عالی است. اقدامات زیر می تواند به بهبود اعتبار شما بسیار کمک کند:

۱- اشتباه رخ می دهد.

اگر بعد از مرور کارنامه اعتباری خود تصور می کنید که در آن اشتباهی شده می توانید آنلاین این موضوع را از طریق وب سایت های Equifax به آدرس www.consumer.equifax.ca و Transunion به آدرس www.transunion.ca دنبال کرده و موارد اشتباه را تصحیح نمائید.

۲- در مورد بدهی هایتان با کمپانی هایی که از آن ها کارت اعتباری (کردیت کارت) و یا وام دریافت کرده اید، مذاکره کنید. چنانچه بدهی های کارت های اعتباریتان را چند ماه پرداخت نکرده اید و در حال حاضر توان بازپرداخت بدهی هایتان را دارید بعد از پرداخت کامل بدهی ها کارنامه خود را مجددا چک کنید. در صورتی که  امتیاز شما پائین است با شرکت های فوق تماس گرفته و از آنها بخواهید به Equifax گزارش جدید بفرستند تا امتیاز شما به روز شود.

۳- کارنامه اعتباری خود را دقیقا مطالعه کنید.

اگر چنانچه حد اعتباری شما (Credit Limit) بر روی یک یا چند کارت کمتر از مقدار واقعی آن است، از کمپانی صادرکننده کارت خود بخواهید Credit Limit دقیق را در گزارش خود به Equifax بفرستند.

۴- از صادرکنندگان کارت های اعتباری که در اختیار دارید بخواهید که حد اعتبارتان (Credit Limit) را افزایش دهند. افزایش اعتبار بر روی کارت های اعتباری که باعث شود بدهی شما کمتر از ۶۰درصد کردیت(Credit Limit)  باشد به بهبود Score شما خیلی کمک می کند.

۵- به گونه های متفاوت درخواست اعتبار نمائید. مثلا اگر چند کارت اعتباری دارید به جای درخواست کارت اعتباری یک مبلغ کوچک وام کوتاه مدت برای خرید مبلمان یا اتوموبیل درخواست نمائید. تنوع در اعتبارات نمره Score شما را بالا می برد.

۶- از همه موارد فوق مهم تر این ست که سعی کنید همیشه بدهی هایتان را به موقع پرداخت نمائید و هرگز از حد اعتبارتان بیشتر خرج نکنید.

نمره اعتبار شما با رعایت ۶ مورد فوق به سرعت بالا می رود و آن وقت می توانید وام مسکن با مبلغ بیشتر و بهره ی کمتر دریافت نمایید.

*مریم بخشی متخصص وام مسکونی- تجاری- ساخت و ساز ـ وام دوم و … است.