شهروند- دیروز دوشنبه عربستان سعودی اعلام کرد که تمامی روابط تجاری و سیاسی خود را  با کانادا قطع می کند و از سفیر کانادا خواست که ظرف مدت زمان ۲۴ ساعت از این کشور خارج شود و همچنین سفیر خودش را نیز از کانادا فراخواند. دلیل این تصمیم اظهارنظر کانادا درباره ی پرونده ی فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی و بویژه ی پرونده ی خواهر و برادری به نام های ثمر بدوی (Samar Badawai) و رائف بدوی (Raif Badawi) است.

 

در ماه ژوئن سال جاری عربستان سعودی ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور را لغو کرد، اما چند روز قبل از اعلام این خبر تعدادی از فعالان حقوق زنان در این کشور توسط مقامات امنیتی دستگیر شدند که در بین آنها نام ثمر بدوی به چشم می خورد. کانادا بلافاصله به این دستگیری واکنش نشان داد و از عربستان سعودی خواست که فعالان حقوق زنان را آزاد کند. برادر ثمر، رائف بدوی وبلاگ نویس است و از سال ۲۰۱۲ در زندان های آل سعود به سر می برد . او به جرم اهانت به اسلام در نوشته هایش به ۱۰۰۰ ضربه شلاق و ۱۰ سال زندان محکوم شده است. همسر رائف در کانادا زندگی می کند و امسال در روز کانادا به وی شهروندی این کشور اهدا شد.

این قطع رابطه با کانادا پیغام بزرگی به همه ی کشورهای غربی است که بدانند نباید در کار عربستان دخالت کنند. هرکسی که بخواهد از مردم عربستان دفاع کند و به سیاست های این کشور در قبال شهروندانش خرده بگیرد جریمه اش قطع رابطه ی تجاری و سیاسی است.

 

کانادا همیشه درباره ی وضعیت حقوق بشر در عربستان اظهار نگرانی کرده است و همیشه از دولت این کشور خواسته است تا با فعالان حقوق بشر و بویژه فعالان حقوق زنان رفتار مناسب تری داشته باشد. در سال ۲۰۱۵ عربستان سعودی رابطه اش را با سوئد قطع کرد. رابطه ی تجاری کانادا و عربستان حدود سالانه ۳ بیلیون دلار است و ۱۰ درصد از نفت خام عربستان سعودی به کانادا وارد می شود.