* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

پیشرفت بیماری و مشکلاتی که ممکن است تولید کند

کهیر یک بیماری خوش خیم است ولی می تواند آثار بد مهمی در کیفیت زندگی بیمار داشته باشد مخصوصا اگر مزمن باشد. بعضی از انواع کهیرها می توانند نگران کننده باشند. کهیرها ممکن است سطحی یا عمیق باشند. اگر از نوع عمیق باشند متورم هستند و تولید درد در پوست یا مخاط می کنند. این نوع کهیر معمولا در صورت و دست و پا دیده می شود.

اگر این تورم در حنجره تولید شود ممکن است زندگی شخص در خطر باشد، زیرا تنفس شخص را مشکل و گاهی غیرممکن می کند، ولی خوشبختانه این نوع کهیر بسیار کمیاب است.

پیشگیری

در اغلب موارد پیشگیری غیرممکن است ولی اگر بعضی عوامل باعث شروع حمله یا تشدید آن می شوند، مهم است که شخص آنها را شناخته و تا حد امکان از آنها دوری کند، مخصوصا داروهایی مانند آنتی انفلاماتوارهای غیراستروئیدی، آسپیرین، کدئین، عوامل فیزیکی مثل سرما یا گرما و غذاهای آزادکننده هیستامین.

برای مشخص شدن این عوامل بهتر است که تاریخ شروع حمله، ساعت و روز آن را نوشت و همینطور لیست غذاها و داروهایی که در ۲۴ ساعت گذشته مورد مصرف قرار گرفته. اگر شخص می داند که احتمال مبتلا شدن به Angioedema را دارد باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارد تا پزشک در صورت لزوم یک بسته حاوی وسایل اورژانس مثل آنتی هیستامین یا آدرنالین (اپی نفرین) را تجویز کند که همیشه آن را همراه داشته باشد تا بتواند تورم را به سرعت از بین ببرد.

درمان های دارویی

متاسفانه امروزه درمان برای از بین بردن علل تولید کهیر وجود ندارد و نمی توان آن را به کلی درمان کرد.

کهیر حاد

کهیر حاد به خودی خود در عرض چند ساعت از بین می رود ولی ممکن است پزشک درمان هایی را تجویز کند که بیشتر برای جلوگیری از بازگشت آن است و عبارتند از:

ـ از بین بردن عامل یا عوامل تولید حمله های بیماری اگر که شناخته شده اند.

ـ مصرف یک داروی آنتی هیستامین به مدت چند روز اگر سیمپتوم هایی وجود دارند.

ـ کهیر معمولا همراه یا بدون تورم در صورت می باشد. کورتیکوئیدها از راه دهان برای چند روز ممکن است توسط پزشک تجویز شوند. کسانی که از آن برای کهیرهای مزمن استفاده نکرده اند بهتر است استفاده نکنند.

ـ اگر تورم زبان یا سقف دهان وجود دارد درمان باید به طور اورژانس در بیمارستان انجام شود و شامل درمان های زیر است:

*اسپری آدرنالین (اپی نفرین)

*ادرنالین تزریقی در ورید

* کورتیکوئیدها

کهیر مزمن

درمان کهیر مزمن اول از همه توسط آنتی هیستامین ها انجام می شود. مدت درمان متفاوت است و حداقل دو هفته و اغلب سه تا شش ماه طبق تشخیص و تجویز پزشک ممکن است طول بشکد. این مدت درمان در همه کشورها یکسان نیست.

داروها معمولا به خوبی تحمل می شوند ولی می توانند خواب آور هم باشند، بنابراین پیشنهاد می شود که شب هنگام مصرف شود و بعد از مصرف رانندگی نکند.(لطفا بروشور راهنمای مصرف دارو را به دقت بخوانید)

بسیار مهم است که داروها مرتب و تا آخر طبق نسخه پزشک مصرف شوند حتی اگر سیمپتوم ها از بین رفته باشند. پزشک معمولا اثربخشی دارو و درمان را پس از دو هفته مطالعه می کند و در صورت لزوم دوز دارو را تنظیم می کند و یا آنتی هیستامین دیگری را تجویز می کند. اگر درمان موثر واقع شده بود به تدریج آن را کم کرده و پس از سه ماه قطع می کند.

اگر درمان با آنتی هیستامین موثر واقع نشد پزشک داروهای دیگری را تجویز می کند. پزشک معالج همچنین جستجو می کند که آیا یک آلرژی یا بیماری سیستماتیک وجود دارد و آزمایش های لازم برای جستجوی یک بیماری عفونی، عدم تحمل دارویی، یا غذایی، غیرطبیعی بودن خون و غیره وجود دارد.

اگر هیچکدام از این جستجوها و درمان ها اثر نکرد و اگر علت کهیر زدن مشخص نشد که زیاد دیده می شود از داروهای مانند آنتی هیستامین های H2 ممکن است استفاده شود که موثر بودن آنها در همه افراد یکسان نیست.

روان درمانی

کهیرهای مزمن در بیشتر موارد پیامدهای مهمی در کیفیت زندگی بیمار دارند، بنابراین مهم است که در صورت لزوم از روانشناسی استفاده کرد که در افراد مختلف از روش های مختلفی استفاده می شود مثل روش های کنترل استرس مانند رلکساسیون، مراقبه (مدیتیشن)، آنتی دپرسورها و پسیکوتروپ ها .

در خاتمه کهیر حاد یک مشکل سلامتی است که زیاد دیده می شود ولی خارش آن می تواند ناراحت کننده باشد که به راحتی با آنتی هیستامین ها آرام می شود و سندروم هایش در عرض چند ساعت یا چند روز در بیشتر موارد از بین می روند. اگر خارش و سندروم ها بدون دارو چند روز طول کشید و یا در صورت دیده شد با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است که احتیاج به درمان با کورتیکوئیدها لازم باشد.

طب مکمل

* طب سوزنی ـ چند مطالعه پیشنهاد می کند که طب سوزنی می تواند سیمپتوم های کهیر مزمن را آرام کند ولی نتیجه این مطالعات دقیقا معلوم نیست، زیرا مطالعات در کلینیک انجام شده و در مجلات چینی چاپ شده است. در سال ۲۰۰۶ یک مطالعه بر روی ۶۴ بیمار مبتلا به کهیر مزمن مقاوم نشان داد که طب سوزنی برای آرامش سیمپتوم ها و بازگشت بیماری از آنتی هیستامین ها موثرتر بوده است.