صدای امریکا: گزارش ها حاکی از آن است که خاکسپاری «هما سلطانی» دختر عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری زندانی در ایران، با حضور مردم و شعارهای آنها همراه بوده است. عبدالفتاح سلطانی، وکیل سرشناس دادگستری و از بنیانگذاران «کانون مدافعان حقوق بشر»، از هفت سال پیش در پی دفاع از پرونده متهمان سیاسی و عقیدتی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه برای اقدام علیه امنیت ملی» در زندان به سر می برد.

بر اساس تصاویر ارسالی به صدای آمریکا، در پی درگذشت دختر آقای سلطانی، روز دوشنبه ۱۵ مرداد گروهی از مردم در مراسم خاکسپاری او حضور یافته و در حمایت از آقای سلطانی شعار «درود بر سلطانی» و «وکیل با شهامت تسلیت تسلیت» سر دادند.

در همین مراسم، معصومه دهقان، همسر آقای سلطانی، ضمن تشکر از حضور شرکت کنندگان در مراسم خاکسپاری گفت که این ظلم هفت سال دوری از پدر در تاریخ ثبت می‌شود. آقای سلطانی در پی مرخصی از زندان، در مراسم حاضر بود.

عبدالفتاح سلطانی و معصومه دهقان در بیانیه ای که به مناسبت درگذشت دخترشان صادر کردند، نوشتند: «فرزند ما و فرزند ملت ایران و ‌نمونه‌ میلیون‌ها جوان دیگری است که در روزگاری دشوار و آکنده از رنج‌های بشری به دنیا می‌آیند و در نگرانی و رنج می‌زییند، برخی نیز بی‌تابانه راه سفر در پیش می‌گیرند؛ اما «همای سعادت ما» راه سفر به جاودانگی را برگزید و سرانجام به ابدیت پیوست».

وزارت امور خارجه آمریکا در توئیتی به زبان فارسی درگذشت هما سلطانی را به خانواده‌اش تسلیت گفت:

ایرانیان برجسته ای چون نسرین ستوده و عبدالفتاح سلطانی محبوسند، درحالیکه دختر یکی رتبه پانزدهم کنکور را کسب کرد و دختر دیگری درگذشت ما در سفارت مجازی ایران به مهراوه، دختر نسرین ستوده، و خانواده اش صمیمانه تبریک گفته و به عبدالفتاح سلطانی و خانواده اش از صمیم قلب تسلیت می گوییم.

در پی درگذشت دختر ۲۷ ساله آقای سلطانی، جمعی از فعالان سیاسی و مدنی و گروهی از زندانیان سیاسی با این وکیل دادگستری ابراز همدردی کردند. در پیام تسلیتی که به امضای ۹ تن از زندانیان از جمله مریم اکبری منفرد، گلرخ ابراهیمی ایرایی، آزیتا رفیع زاده، نازنین زاغری، نسرین ستوده، نگین قدمیان، سیما کیانی، آتنا دائمی و نرگس محمدی رسیده، آمده است: «تحمل این رنج ‌در هشتمین سال حبس، برای شما پدر داغدار، یکی از پایدارترین مدافعان حقوق بشر و یکی از دلسوزترین شخصیت‌های ملی این سرزمین و برای شما مادر پرمهر و یاری‌رسان جامعه مدنی در ایران، آسان نخواهد بود.» روز شنبه نیز جمعی از فعالان حقوق بشر نیز برای همدردی با این وکیل دادگستری به خانه او رفتند. وکیل آقای سلطانی ابراز امیدواری کرد که با آزادی مشروط این وکیل دادگستری موافقت شود.