شهروند ـ در شهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی، سایه اسکای، مهران انوری، گلریز قهرمان، وحید رجب لو، شکوفه آذر، زهرا نعمتی، مریم ناظمی، مهسا قربانی، مینو اخترزند، بهروز بوچانی و آرش کمالی سروستانی، بیتا دریاباری، فرح کریمی، گلاره زاده، اشرف قندهاری(بهادرزاده)، تیمور الیاسی، اعضای تیم فوتسال زنان ایران، رضا مریدی، مریم طوسی، گلدی قمری، سیروس حبیب، پریسا تبریز، پی یر امیدیار، امیر خدیر، ساندر ترپهاوس، لیلا اسفندیاری و پیام اخوان را معرفی کردیم.

این هفته شما را با فاطمه معتمدی، بنیانگذار اولین پناهگاه حیوانات در ایران آشنا می کنیم.

فاطمه معتمدی متولد ۱۳۲۹ در قزوین، دارای لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی است. او هشت سال سابقه تدریس در دبیرستان دارد. حیوان دوستی اش از کودکی در او شکل گرفت؛ زمانی که از دیدن ظلمی که به حیوانات می شد، رنج می کشید. گرسنگی، بی پناهی و آزار و اذیت به سگ ها و گربه های آواره او را شدیدا اندوهگین می کرد. او نسبت به رنج و درد دیگر حیوانات در کشتارگاه ها، باغ وحش ها، سیرک ها، صنایع پوشاک، آزمایشگاه ها و حیواناتی که در بارکشی از آنها استفاده می شد و یا مورد تیر شکارچیان قرار می گرفتند، بی تفاوت نبود، و از همین رو بود که از بیش از چهل سال پیش شیوه ی زندگی اش را در عدم خشونت به حیوانات انتخاب کرد و گیاهخوار شد.

پیش از اینکه در سال ۱۳۸۲ کانون دوستداران حیوانات را تأسیس کند، به طور انفرادی و با کمک برخی از دوستان، نسبت به عقیم سازی و غذارسانی به سگ های محل سکونتش فعالیت داشت.

پس از تأسیس کانون، قطعه زمین اهدایی از سوی همسرش را برای تأسیس اولین پناهگاه حیوانات ایران در هشتگرد کرج اختصاص داد، و با سرمایه خود پناهگاه وفا را در سال ۱۳۸۳ راه اندازی کرد. معتمدی می گوید: پناهگاه وفا با هدف کمک به سگ‌های بی‌سرپناه، بیمار، مجروح و یا توله‌های بی مادر و مورد آزار تأسیس شد. وفا اولین پناهگاه در نوع خود محسوب می‌شد که علاوه بر کمک عملی به حیوانات تحت ستم، در نظر داشت سطح آگاهی مردم را هم ارتقا دهد و فرهنگ مهر به حیوانات را در جامعه ایران ترویج کند.

 

 وفا یک نهاد غیر انتفاعی نیکوکارانه غیر دولتی‌ست و به هیچ گروه سیاسی، عرفی و مذهبی وابسته نیست. وفا که در آغاز با چند ده سگ و چند کارگر و داوطلب آغاز به کار کرد، امروزه در دو شعبه هشتگرد و قزوین با ده کارگر و کارمند و بیش از ۵۰ داوطلب تنها با کمک‌های مردمی به حدود ۱۳۰۰ سگ رسیدگی می‌کند.

وفا در طول حیاتش تاکنون توانسته صدها سگ را مورد رسیدگی، درمان، عقیم سازی، واکسیناسیون و واگذاری قرار دهد. مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف پناهگاه همگی از داوطلب‌هایی هستند که وقت و نیروی انسانی‌شان را بی‌دریغ در خدمت به این موجودات نیازمند و باوفا گذاشته‌اند و در کنار کارگران استخدامی کار می‌کنند. خدماتی که در پناهگاه انجام می‌شود شامل زنده‌گیری، پذیرش، جداسازی، واکسیناسیون، درمان زخم‌ها، شکستگی‌ها و بیماری‌ها، عقیم‌سازی و واگذاری است.

درخصوص فرهنگسازی، درهای پناهگاه روزهای جمعه برای بازدید عموم باز است. وفا در شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام حضوری فعال دارد. وبسایت وفا نشاندهنده بخشی از تلاش پانزده ساله ی وفا در جهت ساختن دنیایی‌ بهتر در پناه همزیستی‌ انسان و حیوان است.

فاطمه معتمدی، سال ۱۳۸۷ به خاطر حضور سه فرزندش در کانادا و آمریکا، به کانادا مهاجرت کرد. از آن زمان امور پناهگاه را از راه دور و با کمک کارکنان و داوطلبان وفا در ایران اداره می کند.

در دی ماه ۱۳۸۹، فاطمه معتمدیFriends of the Centre for Animal Lovers را در تورنتو به عنوان یک سازمان غیردولتیNGOثبت کرد. این سازمان برای حمایت از وفا در خارج ایران فعالیت می کند و به عنوان “دوستان وفا در کانادا”شناخته شده است. عمده فعالیت های این گروه بازاریابی و جذب کمکهای مالی برای وفا است.

از جمله فعالیتهای گروه، برگزاری بازارهای زمستانی و تابستانی، گاراژسل و گردهمایی های دوستانه و حضور در سایر برنامه های اجتماعی و فرهنگی در سطح شهر تورنتو به منظور معرفی وفا به سایر ایرانیان ساکن تورنتو است. این گروه همچنین امور مربوط به واگذاری سگ های وفا در خارج کشور را برعهده دارد و کار انتقال سگ ها به کانادا، یافتن مکان موقت و دائمی برای آنها را انجام می دهد. دوستان وفا در کانادا ده ها داوطلب سختکوش دارد.

فاطمه معتمدی هشت کتاب ترجمه کرده از جمله”فراوانی مطلق”،”ماجراهای شارلوت”،”چرا من”،”سلانه سلانه با حیوانات آشنا شویم”و”پس شما حیوانات را دوست دارید!”.

معتمدی همچنین کتاب راهنمای سازمان حمایت از حیوانات جهان(World Animal Protection-WAP)را ترجمه کرده است که به زودی منتشر می شود.