شهروند- مقامات اداره ی مهاجرت کانادا و اداره امور مرزی کانادا اعلام کردند که برای شناسایی مهاجران و پناهجویانی که این کشور می آیند از  DNA افراد و وب سایت های مرتبط که اطلاعات آبا و اجدادی افراد را در اختیار می گذارد استفاده می کنند. البته یکی از مقامات این اداره امور مرزی می گوید که این روش آخرین روش برای شناسایی افرادی است که مدت خیلی طولانی در مرز مانده اند و هیچگونه راه دیگری برای شناسایی آنها  و ملیت شان وجود ندارد.

این بررسی به ماموران مرزی این امکان را می دهد که بتوانند بر روی کشورهایی که از آنها به عنوان خاص نام برده شده است بیشتر تمرکز کرده و تحقیق کنند. اما برخی از فعالان حقوق بشر می گویند این اتفاق تجاوز به حریم خصوصی افراد است.

همچنین این روند نشان می دهد که وب سایت های مرتبط که یکی از آنها وب سایت FamilyTreeDNA است اطلاعات خصوصی و محرمانه افراد را فاش می کنند؛ اقدامی که خلاف اصل شکل گیری آنهاست.

ماموران مرزی اما می گویند که قبل از انجام هرگونه بررسی از افراد اجازه نامه ی کتبی دریافت می کنند. وب سایت های مرتبط نیز اعلام کرده اند که به طور مستقیم با دولت کانادا همکاری نمی کنند و دولت کانادا قوانینی را در این زمینه زیر پا نگذاشته است.