رادیو آلمان:  پر سندبرگ،‌ وزیر راست‌گرای شیلات در دولت نروژ پس از یک سفر تفریحی به ایران از مقام خود کناره‌گیری کرد. او بدون اطلاع نخست‌وزیر همراه دوست‌دخترش که متولد ایران است، برای تعطیلات به ایران رفته بود.  پر سند‌برگ، وزیر شیلات نرژو به دلیل نقض پروتکل‌ امنیتی دولت نروژ در جریان یک سفر شخصی به ایران از مقام خود کناره‌گیری کرد. او از معاونت حزب خود، حزب راست‌گرای “توسعه” نیز کناره‌گیری کرده است.

سندبرگ ماه گذشته همراه دوست‌دختر خود که متولد ایران است، بدون اطلاع دفتر نخست‌وزیر به ایران سفر کرده بود. این سیاست‌مدار ۵۸ ساله تلفن کاری خود را نیز همراه برده بود.

سازمان اطلاعات نروژ، ایران، روسیه و چین را در شمار کشورهای مظنون به جاسوسی از نروژ می‌داند. تلفن همراه سندبرگ پش از بازگشت او از ایران برای کنترل در اختیار سازمان امنیت نروژ قرار گرفت.

نخست‌وزیر محافظه‌کار نروژ، ارنا سوندبرگ به خبرنگاران گفته که وزیر شیلات، خود پیشنهاد کرد که استعفا دهد و افزوده: «به نظر من تصمیم درستی بود.»

سندبرگ خود با ابراز تأسف گفته است که حال می‌خواهد “به چند پروژه” خاتمه دهد.

دوست‌دختر سندبرگ، بهاره لتنس، برنده یکی از مسابقات ملکه زیبایی نروژ و ۲۸ ساله، متولد ایران است در نوجوانی به نروژ پناهنده شده است. درخواست پناهندگی او در این کشور سه بار رد شده بود و قرار بود به ایران بازگردانده شود. او در نهایت به دلیل امکان خطر “ازدواج اجباری در ایران”، در نروژ اجازه اقامت دریافت کرد.

سفر سندبرگ به ایران انتقاد گسترده سیاستمداران اپوزیسیون و حتی هم‌حزبی‌های او را برانگیخت. حزب راست‌گرای “توسعه” که در ائتلاف دولت نروژ حضور دارد، خواستار سخت‌گیری بیشتر در سیاست‌های مهاجرتی نروژ و اخراج سریعتر افرادی است که درخواست پناهندگی آنها در این کشور رد شده است.

این حزب همچنین به شدت منتقد سفر پناهجویان به کشوری است که از آن گریخته‌اند و می‌گوید افرادی که پناهندگی آنها پذیرفته می‌شود و پس از دریافت مدارک نروژ برای تعطیلات راهی کشور محل تولد خود ‌می‌شوند، از حق پناهندگی سوءاستفاده می‌کنند و نشان می‌دهند که دلایل پناهجویی آنها نادرست بوده است.