به خاطر دارم همیشه از بیمه به عنوان یک کالای نامریی یاد میشد چرا که محصولش قابلیت لمس نداشت و فقط در زمانی داشتنش توسط خریدار حس میشد که ایشان با خسارتی مواجه می گردید و از آن موقع به بعد بود که لزوم داشتنش بیشتر از هر موقع دیگر به نظر می آمد. البته بعضی از بیمه ها اصطلاحا اجباری است و خریدش توسط قانون الزام دارد. بیمه اتومبیل در سراسر دنیا از این مساله تبعیت می کند. حال سوال آن است که اگر تصادف کردیم و خسارتی به وقوع پیوست چطور با آن مواجه شویم؟

۱- در اولین حرکت سعی کنید که از سلامت خود و بقیه سرنشینان مطمئن شوید. اگر با مصدوم یا مجروحی درتصادف روبرو هستید به هیچ عنوان سعی نکنید که سر خود به وی کمک کنید. ممکن است کمک شما (به عنوان یک ناآشنا به کمک های اولیه) باعث تشدید جرح شود، لذا فورا با پلیس و آمبولانس تماس بگیرید و خود را از صحنه حادثه دور کنید (به کنار جاده یا خیابان بروید) و سعی کنید به هر نحوی بقیه اتومبیلها را از تصادف مطلع کنید که تصادف ثانویه ای رخ ندهد.

۲- از صحنه تصادف با تلفن همراه خود عکس و فیلم تهیه کنید و فورا با بروکر/ شرکت بیمه تماس بگیرید. برگه صورتی (بیمه اتومبیل) را در دست داشته و اطلاعات را به بروکر بدهید تا ایشان بتواند در اسرع وقت اعلام خسارت کند.

۳- اگر اتومبیلها قابلیت انتقال به مرکز پلیس را دارد حتما برای تهیه گزارش اولیه به آنجا مراجعه کنید در غیر این صورت با اتومبیل هایی که قابلیت یدک کشی اتومبیل شما را دارند (مثل CAA) تماس بگیرید و از ایشان بخواهید اتومبیل شما را به تعمیرگاه مجاز یا آشنا برای تعمیرات منتقل کنند. سپس آدرس تعمیرگاه را به بروکر/شرکت بیمه بدهید.

۴- منتظر باشید که برآورد کننده خسارت با شما یا تعمیرگاه تماس بگیرد تا نظرات نهایی خود را در خصوص میزان خسارت اعلام کند و سپس با بروکر خود مشورت کنید تا از حقوق خود آگاه شوید.

۵- اگر مقصر نبودید حتما در خاتمه از شرکت بیمه خود نامه ای را که در این خصوص تهیه شده دریافت و در جای مناسبی نگهداری کنید تا اگر در سال های بعد خواستید به شرکت بیمه دیگری بروید این مدرک در پرونده شما باشد. اگر هم مقصر بودید و پوشش بخشودگی سال اول را قبلا خریداری کردید بدانید که بهتر است تا برای چند سال نزد همین شرکت فعلی خود باشید چرا که تقصیر شما در سال جدید در نظر گرفته نمی شود.

۶- اگر به هر دلیلی با میزان خسارت موافق نبودید با بروکر بیمه خود صحبت کنید و از ایشان بخواهید با برآوردکننده خسارت وارد مذاکره شود. در اکثر موارد بروکرها قادرند به نفع منافع مالی شما اقدام کنند. اگر بروکر ندارید مستقیم با برآورد کننده خسارت صحبت کنید و از وی بخواهید چارت تعیین تقصیر را با شما مرور نماید تا شاید امکان تجدید نظر باشد.

۷- اگر مقصر بوده و بیمه بدنه داشته باشید فقط بایستی فرانشیز(دیداکتبل) را بپردازید که معمولا بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار است و بقیه موارد (خسارت طرف مقابل) توسط شرکت بیمه شما حل خواهد شد. البته در انتاریو قانونی است که هر کس برای گرفتن خسارت اتومبیل مستقیم به شرکت بیمه خود مراجعه می نماید و شرکتهای بیمه درگیر بعدا با اصل جانشینی با هم تسویه حساب می کنند.

مبنای تسویه خسارت بر اساس قیمت روز اتومبیل است که استهلاک از آن کم می شود، البته برای اتومبیل های نو پوشش اضافی وجود دارد که اگر متحمل خسارت شوند کل خسارت بدون در نظر گرفتن استهلاک پرداخت می گردد. این پوشش را حتما خریداری کنید.

شاد و تندرست و موفق باشید.