شهروند- آرتا فرانکلین ، مشهور به ملکه ی روح، دیروز پنج شنبه در سن ۷۶ سالگی در خانه اش در دیترویت درگذشت. علت مرگ او سرطان پیشرفته ی لوزالمعده اعلام شد. آهنگ های معروف فرانکلین مانند “Respect” ، “I Say A Little Prayer”  و “Chain Of Fools” هنوز بعد از گذشت ۴۰ سال شهرت جهانی دارد و هرکسی از شنیدن آنها لذت فراوان می برد.

 

آرتا فرانکلین در سال ۲۰۰۵ مدال آزادی آمریکا را از دستان رئیس جمهور وقت جورج بوش دریافت کرد. آرتا فرانکلین قبل از مرگش معتقد بود که خواندن ترانه ی “My Country,Tis of Thee” در مراسم تحلیف باراک اوباما در ۲۰ ژانویه ی ۲۰۰۹ یکی از نقاط عطف زندگی اش بوده است.

باراک اوباما و همسرش میشل دقایقی بعد از اعلام مرگ آرتا فرانکلین در بیانیه ای رسمی این فقدان را به مردم آمریکا تسلیت گفتند و اعلام کردند که صدا و هنر آرتا باعث شد تا آمریکا بهتر تعریف شود. آنها گفتند که در صدای آرتا مردم امریکا تاریخ خودشان را مرور کرده اند با تمام نقاط تاریک و دردهایش. آرتا، به گفته ی خانواده ی اوباما ، باعث شد که آمریکایی ها به یکدیگر و به مفهوم انسانیت نزدیک تر شوند.

آرتا فرانکلین مدتها بود که با بیماری اش که سعی می کرد تا جایی که امکان دارد آن را مخفی کند مبارزه می کرد. او به دلیل پیشرفت بیماری اش سال گذشته نتوانست برای کنسرتش به مناسبت جشن ۱۵۰ سالگی اتحاد کانادا در تورنتو حضور یابد.

آرتا فرانکلین در طول دوران پربار زندگی اش ۱۸ بار برنده ی جایزه ی Grammy شد. در سال ۱۹۹۴ برنده ی جایزه ی Lifetime Achievement شد و اولین زنی بود که در سال ۱۹۸۷ وارد Rock and Roll Hall of Fame در کلولند شد.