شهروند- ایالات متحده ی آمریکا دیروز دوشنبه اعلام کرد که در مذاکرات نفتا با مکزیک به توافقی اولیه دست یافته است و کانادا در این توافق حضور ندارد. این توافق اولیه شامل تجارت خودرو و دیگر کالاها، که جزییات آن اعلام نشده است، می شود.

 

 

دونالد ترامپ از این توافق اولیه استفاده کرده و کانادا را تحت فشار قرار داده است و در مواردی کانادا را تهدید می کند. دولت ایالات متحده ی آمریکا اگرچه بارها این توافق را اولیه خواند، اما اعلام کرد که این توافق به قراردادی بین آمریکا و مکزیک تبدیل خواهد شد و کانادا می تواند به آن ملحق شده و یا کنار بکشد.

ترامپ همچنین می گوید که تمام تلاشش این است که از نام NAFTA خلاصی یابد، زیرا به قول او، این قرارداد و نام بسیار گنگ است و می تواند برداشت های متفاوتی از آن شود. دونالد ترامپ طی سخنانش بارها به مالیات های واردات کالا از آمریکا به کانادا که بیشتر شامل مواد غذایی می شود اشاره کرد و گفت که این مالیات ها به این صنایع در امریکا بسیار ضرر وارد کرده است. دونالد ترامپ تهدید کرد که مالیات خودرو را بر کانادا تحمیل خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ی کانادا، کریستیا فریلند، نیز گفت، مالیات و تجارت خودرو قلب این مذاکرات است. دولت کانادا هنوز پاسخ روشنی به این توافق اولیه و تهدیدات دونالد ترامپ نشان نداده است.