* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

بیماری مسری یعنی سرایت بیماری از شخص آلوده به عفونت به شخص دیگری که سالم است. طبق علت سرایت بعضی امراض مسری تر از سایرین هستند.

* نازوفارنژیت ـ یک عفونت راه های هوایی فوقانی است که بر اثر یک ویروس تولید می شود. بیش از یکصد ویروس تا به حال برای ایجاد این بیماری شناخته شده است. سیمپتوم های این بیماری مشابه سرماخوردگی است یعنی آب ریزش از بینی، عطسه کردن، گلودرد، تب متوسط و … این بیماری در کودکان شیوع زیادی دارد و شدت آن در اواخر پاییز و زمستان است. قطرات بسیار ریزی که همراه با سرفه و عطسه در هوا پخش می شود و همچنین دست دادن از راه های سرایت این بیماری است.

 

 

* گریپ یک بیماری عفونی ویروسی مسری دیگر است که بسیار مسری است و اپیدمی آن معمولا در زمستان است و توسط تماس مستقیم با شخص آلوده مثل دست دادن، بوسیدن یا تماس با اشیا آلوده صورت می گیرد، زیرا ویروس ساعت ها در خارج از بدن زنده می ماند.

برای پیشگیری در زمان اپیدمی راهنمایی های ساده زیر مفید هستند مثل: شستن مرتب دست ها، سرفه و عطسه کردن در آرنج تاشده، تعویض هوای داخل خانه هر روز و …

* آنژین باکترین استرپتوکوک ـ آنژینی که توسط باکتری های استرپتوکوک تولید می شوند بسیار مسری هستند و کمتر از آنژین سفید دیده می شوند ولی امکان بسیار بالایی برای تولید مشکلات سلامتی دیگر دارند مثل بیماری قلبی، انفلاماسیون کلیوی، آرتریت و به ندرت سپتی سمی.

از علائم مشخص کننده ی بیماری می توان گلودرد، تب، اشکال در بلع و درد و کمردرد را نام برد.

سرایت از طریق تماس با ترشحات تنفسی و آب دهان انجام می شود. استفاده از ماسک برای جلوگیری از آلوده کردن دیگران شدیداً پیشنهاد می شود.

* آبله مرغان ـ این بیماری توسط ویروس ایجاد می شود و توسط بثورات عفونی شده با تماس مستقیم با آنها یا مایعی که در داخل آنها وجود دارد یا ورود ویروس از طریق راه های تنفسی هنگامی که ویروس بر اثر سرفه و عطسه بیمار در هوا منتشر شده، سرایت می کند.

بیماری از ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از تولید اولین جوش ها تا موقعی که جوش ها را پوسته ای بپوشاند، مسری است.

در هر سنی ممکن است بیمار شد ولی در نود درصد مواقع بیماری قبل از ده سالگی ایجاد می شود.

 

* منونوکلئوز عفونی ـ بر اثر ویروسی که از فامیل ویروس هرپس است تولید می شود و رایت معمولا از تماس مستقیم انجام می گیرد توسط بوسه یا آب دهان. بیشتر کودکان به آن مبتلا می شوند ولی در بعضی کودکان بیماری بدون سیمپتوم باقی مانده و کودک بدون اینکه بیمار شود در مقابل بیماری مقاوم می شود و برای آنهایی که در کودکی با ویروس تماس نداشته اند، امکان مبتلا شدن در نوجوانی به علت تماس با جنس مخالف بسیار بالاست به همین دلیل بیماری منونوکلئوز را بیماری بوسه هم می نامند.

* Cytomégalovirus  که از خانواده ی ویروس هرپس است. یک عفونت خوش خیم ولی پنهان و مقاوم ایجاد می کند. سیمپتوم های اصلی آن مثل منونوکلئوز است: تب بین ۳۸ تا ۴۰ درجه سانتی گراد که ممکن است همراه با لرز باشد و چندین هفته طول بکشد. خستگی، سردرد، فارنژیت، از دست دادن وزن و … بیماری از طریق ترشحات سرفه و عطسه و تماس مستقیم مخاط با دست های آلوده به ترشحات عفونی مثل ادرار و آب دهان و به ندرت با ترانسفیوژن خون ضدعفونی نشده، پیوند اعضا یا مغز استخوان، از طریق رابطه ی جنسی، آلودگی نوزاد هنگام زایمان و از طریق شیرخوردن از پستان مادر آلوده انجام می شود.

* هپاتیت B ـ یک هپاتیت عفونی است که بر اثر ویروس هپاتیت B تولید می شود. ویروس در کبد لانه کرده و زیاد می شود و تولید یک انفلاماسیون و هپاتیت کبدی بسیار مسری می کند. بیماری توسط رابطه جنسی، سرنگ و سوزن آلوده در معتادان، ترانسفیوژن خون، هنگام بیماری از مادر به کودک و تماس مستقیم با شخص آلوده سرایت می کند. بیماری با اینکه درمان می شود ولی بعضی وقت ها مرگ آور است . برای این بیماری واکسن وجود دارد.

* هپاتیت C  ـ یک بیماری کبدی است که توسط ویروس هپاتیت C تولید می شود. ویروس هپاتیت C فقط توسط ترانسفیوژن خون آلوده یا وسایل پزشکی که به خوبی استریل نشده اند، وسائل خالکوبی غیراستریل، ترمیم دندان ها و طب سوزنی با وسایلی که به خوبی استریل نشده اند، سرایت می کند. البته در کشورهای صنعتی از سال ۲۰۰۰ به بعد تقریبا امکان سرایت از این طریقه ها وجود ندارد. سرایت از طریق رابطه جنسی نادر است و محدود به افرادی می شود که پارتنرهای متعدد دارند یا کسانی که آلوده به ویروس ایدز هستند.

* HPV ـ جزو بیماری های مقاربتی بسیار مسری است. در حال حاضر بین ۱۰ تا ۳۰ درصد مردم حامل ویروس هستند و راه سرایت ویروس از طریق رابطه جنسی و تماس مخاط تناسلی است و عوارض آن بستگی به نوع ویروس دارد که ممکن است زگیل های تناسلی تولید کند یا سرطان، بیش از ۹۰درصد سرطان های گردن رحم بر اثر این ویروس است بنابراین غربالگری بیماری بسیار مهم است.

* VIH ـ یک بیماری مقاربتی بسیار مسری است که به تدریج سلول های مسئول دفاع از بدن را از بین می برد. همه کسانی که به ویروس آلوده می شوند حتما نباید ایدز بگیرند. بر اثر ضعف دستگاه دفاعی بیماری های عفونی فرصت طلب فعال می شوند.

بیماری از طریق مقاربت های جنسی واژینال، آنال یا اورال محافظت نشده انتقال می یابد. همین طور از طریق خون آلوده در معتادان و پرسنل پزشکی و اگر مادر درمان نشده باشد هنگام تولد نوزاد از مادر به کودک و شیر دادن مادران معتاد به نوزادان.