* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

۱۰ بیماری که به علل ژنتیکی و عوامل دیگر بیشتر مردان به آن مبتلا می شوند

* دالتونیسم ـ در بیماری دالتونیسم شخص قادر به تشخیص رنگ های سبز و قرمز و درک واقعی رنگ های آبی و زرد نیست. این یک بیماری ژنتیکی است که فقط مردها به آن دچار می شوند. ۸ درصد مردم در فرانسه به آن مبتلا هستند و علت آن کمبود کروموزومی است که یک نمونه کروموزوم X دارند.

* هموفیلی ـ یک مشکل انعقاد خون است یا کمبود یک پروتئین . افراد هموفیل اگر زخمی شوند خونریزی به مدت طولانی و دفعات بیشتر ادامه دارد. اگر خونریزی داخلی باشد خیلی خطرناک تر است زیرا متوجه خون ریزی نمی شود. بیماری فقط ژنتیکی است و فقط مردها به آن دچار می شوند.

* سرطان ریه ـ سالانه ۹۰۰ هزار مرد و ۳۳۰ هزار زن به سرطان ریه مبتلا می شوند، بنابراین سرطانی است که بیشتر مردها را مبتلا می کند و اولین عامل مرگ توسط سرطان در مردهاست و این نشان دهنده ی این است که تاباژیسم اثر شدیدتری روی مردها دارد تا زن ها، ولی متاسفانه تاباژیسم در زن ها رو به ازدیاد است و زنان بیشتری سیگار می کشند و در چند سال آینده این نسبت بیماری مساوی خواهد شد.

* سرطان پروستات ـ مقام سوم کشتار را پس از سرطان ریه و سرطان روده بزرگ دارد. بالاترین عامل مرگ مردهاست و در ۵۰ درصد موارد علت ژنتیکی دارد.

معدل سن ابتلا به سرطان پروستات بعد از ۵۰ سالگی است. غربالگری توسط آزمایش خون و توشه رکتال (لمس راست روده ای). هر چه زودتر بیماری تشخیص داده شود، شانس بهبودی بالاتر است.

* سرطان کولورکتال ـ اساساً یک بیماری مردان ۵۰ سال به بالاست که از یک پولیپ خوش خیم که در جدار داخلی روده به وجود آمده، و اگر به موقع تشخیص داده و برداشته نشود پیشرفت می کند و سرطانی می شود. بنابراین غربالگری بسیار مهم است. از عوامل تولید خطر تاباژیسم (مصرف توتون و تنباکو)، وجود چربی زیاد در مواد غذایی، کمبود فیبرها در مواد غذایی، مصرف زیاد الکل، کمبود فعالیت های ورزشی و گوشه گیری

* سرطان بیضه ـ یک درصد سرطان ها را در مردها تشکیل می دهد. هر چه زودتر تشخیص داده شود سریع تر درمان می شود و در ۹۵ درصد بهبودی حاصل می شود. برعکس سایر سرطان های مردانه، مردان جوان ۲۰ تا ۳۵ سال به آن مبتلا می شوند. تشخیص آن با لمس کردن و احساس یک برجستگی است.

* سنگ های کلیوی ـ دو برابر بیشتر در مردها تولید می شود و عبارتند از کریستال های سخت که معمولا از نمک های معدنی و اسیدهایی که با غلظت بالا در ادرار وجود دارند، در کلیه ها تشکیل می شوند و تولید دردهای بسیار شدیدی می کنند.

عامل اصلی تولید سنگها نوشیدن کم آب است. افرادی که سابقه سنگ کلیه داشته اند به عنوان پیشگیری باید حداقل روزی یک و نیم لیتر آب بنوشند.

* طاسی ـ که بیشتر به آن ریزش مو می گوییم. از دست دادن موهای سر یا سایر قسمت های پوست به طور موضعی که بیشتر در محل مودار سر ایجاد می شود و مستقیما به میزان تستوسترون بستگی دارد و خیلی بیشتر در مردها دیده می شود تا در زنان. تا به امروز هیچ گونه درمان واقعا مفید وجود ندارد.

* بیماری پارکینسون ـ این بیماری هم بیشتر در مردها دیده می شود تا در زن ها. بیماری بی سر و صدا و به آرامی پیشرفت می کند و معمولا در سنین بین ۵۵ تا ۷۵ سالگی ایجاد می شود و بر اثر تخریب تدریجی سلول های عصبی موجود در ماده سیاه است. سیمپتوم های آن عبارتند از لرزش سبک دست ها ، ساق پاها و صورت، سختی عضلات و آهسته شدن حرکات و مشکلات جهت یابی.

* زخم معده ـ از هر ۵ مرد یکی و از هر ده زن یکی به آن مبتلا می شود. در هنگام هضم غذا معده اسید کلرئیدریک ، پپسین و سایر مواد سوزاننده ترشح می کند که معده در مقابل آنها محافظت شده است. اگر در این حفاظت خللی پیش بیاید این مواد به جداره معده حمله کرده و باعث تولید زخم می شوند که می تواند باعث ایجاد درد و سوزش معده شود.

درمان کم کردن ترشح طبیعی اسید کلرئیدریک همراه با درمان آنتی بیوتیک معمولا خوب جواب می دهد.