شهروند ـ درشهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی، سایه اسکای، مهران انوری، گلریز قهرمان، وحید رجب لو، شکوفه آذر، زهرا نعمتی، مریم ناظمی، مهسا قربانی، مینو اخترزند، بهروز بوچانی و آرش کمالی سروستانی، بیتا دریاباری، فرح کریمی، گلاره زاده، اشرف قندهاری(بهادرزاده)، تیمور الیاسی، اعضای تیم فوتسال زنان ایران، رضا مریدی، مریم طوسی، گلدی قمری، سیروس حبیب، پریسا تبریز، پی یر امیدیار، امیر خدیر، ساندر ترپهاوس، لیلا اسفندیاری، پیام اخوان، فاطمه معتمدی، دلارام جهانی، دارا بهمنش و مرضیه ابراهیمی را معرفی کردیم.

این هفته شما را با عبدالله رئیسی، جوان موفق در درس و تحصیل از سراوان آشنا می کنیم.

در اینترنت به دنبال ایرانیانی می گشتیم که با تلاش خود موفق شده و دستاوردی داشته اند و یا بر روی دیگران تأثیر گذارده اند. به قبولی های کنکور امسال یعنی سال ۱۳۹۷ رسیدیم. جالب بود در خبرها دیدیم که به گفته ی مدیر آموزش و پرورش شهرستان سراوان، از میان دانش آموزان این شهر در استان سیستان و بلوچستان چهار رتبه زیر ۱۰۰ بوده اند. از نظر ما همه ی دانش آموزانی که از این مناطق محروم حتی در کنکور شرکت می کنند، جوانان موفق و پرتلاشی هستند و می توانند در ادامه بر روی شهر و استان و کشورشان تاثیر مثبت بگذارند. حال کسانی که در این رقابت علمی میلیونی در ایران شرکت می کنند می دانند به دست آوردن رتبه ی دورقمی یعنی چه.

این افراد عبدالله رئیسی رتبه ۲۴ انسانی اهل سراوان، مسلم بلوچی رتبه ۳۷ انسانی اهل روستای تنگه سرحه نیکشهر، فرهاد دهواری رتبه ۶۶ تجربی اهل سراوان، سعیده واعظی رتبه ۷۶ انسانی اهل روستای پسکوه سوران سراوان هستند. آفرین به همه ی آنها.

به گفته ی مدیر آموزش و پرورش سراوان، عبدالله رئیسی در منطقه ۳ سراوان نفر دوم کنکور سراسری شده است. (با دور بودن از ایران از این رتبه بندی ها خیلی سردرنمی آوریم) اما همین قدر که این جوان کشاورز در کل ایران نفر ۲۴ رشته علوم انسانی شده و درس ریاضی را در کنکور ۱۰۰درصد جواب داده، خودش موفقیت بسیار بزرگی ست.

عبدالله از استانی می آید که این روزها بیشتر به خاطر آلودگی هوا در صدر خبرهاست. استان سیستان و بلوچستان، استانی محروم است که نه تنها دفتر و مداد و مدرسه کم دارد که آب سالم و غذا هم کمیاب است و نرخ بیکاری بالایی دارد.

در چهره ی آفتاب سوخته اش می بینی که در کنار درس خواندن کار هم می کرده. می گوید: قبل از اینکه به مدرسه‌ی شبانه‌روزی بروم بیش‌تر کار می کردم، اما وقتی به خوابگاه رفتم فقط در ایام تعطیل می‌توانستم کار کنم. در تابستان‌ها هم مدرسه‌ی ما تعطیل نبود و در آزمون‌ها هم شرکت می کردم. روزهایی که تعطیل بودم، هم کار می کردم و هم درس می‌خواندم.

عبدالله به نقش پدر و مادرش در موفقیت خود اشاره می کند و می گوید:  پدر و مادرم هر دو تأثیر زیادی داشتند. پدرم خیلی پیگیری می کرد و به من انگیزه می‌داد. من وقت بیش‌تری را با پدرم می‌گذراندم. روزهایی که تعطیل بودم در کار کشاورزی به او کمک می کردم و در کنارش بودم. وقتی در کار کشاورزی به پدرم کمک می کردم دستمزد نمی گرفتم، اما گاهی به طور آزاد کار می کردم تا کمک‌ هزینه ‌ی تحصیلی ‌ام را فراهم کنم. بیش‌ترین هزینه‌ی تحصیلی من مربوط به هزینه‌ های‌ رفت‌وآمد بود؛‌ چون فاصله‌ی بین خانه و مدرسه‌‌ام ۱۱۰ کیلومتر بود.

عبدالله در مصاحبه ای در پاسخ به این پرسش که “دریک جمله خودت را تعریف کن” می گوید: سعی کردم تلاش کنم اما برای درس خواندن خودم را خسته نمی کردم و تفریح و استراحت هم داشتم. زندگی‌ام‌ یک‌بعدی نبوده است. سرگرمی من بازی فوتبال و رفت و آمد با دوستانم بود؛ البته در درس‌ها هم به آن‌ها کمک می کردم.

عبدالله از هدفش برای آینده می گوید: هدف اصلی من خدمت به مردم منطقه‌ام است. وضعیت اقتصادی و مهم‌تر از آن؛ وضعیت تحصیلیِ همشهری‌هایم خوب نیست و تعداد زیادی از دانش‌آموزان به دلیل وضعیت اقتصادی، تحصیل را رها می کنند.

 خودم را مسئول می دانم که انگیزه‌ی تلاش را بین دانش‌آموزان ایجاد کنم. در روستای ما از هر خانواده‌ای شاید یک نفر ادامه ‌ی تحصیل داده است. خانواده‌ ی ما تنها خانواده ‌ای است که ۶ فرزند آن ادامه‌ ی تحصیل داده ‌اند.

 برای عبدالله و دیگر جوانان همشهری و هم استانی اش موفقیت های بیشتر آرزو می کنیم.