آرش عزیزی

هفت گروگان، از جمله کارگری از کانادا،‌ در حمله‌ای به چاه‌های نفت در دلتای جنوبی نیجریه دستگیر شدند. به گزارش سی بی سی، مقامات شرکت آفرن پی ال سیِ لندن، که این چاه‌ها متعلق به آن بوده است، روز سه‌شنبه اعلام کردند،‌ این کارگران از کشورهای کانادا، آمریکا، فرانسه و اندونزی (از کانادا یک نفر و از سه کشور دیگر هر کدام دو نفر) بوده‌اند.

در عین حال ایمیلی از سوی یکی از گروه‌های شبه‌نظامی دلتای نیجر به رسانه‌ها فرستاده شده و مسئولیت این حمله را پذیرفته گرچه کارشناسان می‌گویند بعید است این گروه که “جنبش برای رهایی دلتای نیجر” نام دارد، قابلیت حمله‌ای به این سطح در این منطقه، که منابع نفتی آن برای آمریکا حیاتی است، داشته باشد.

این حمله دوشنبه صبح در ساحل ایالت آکوا ایبومِ‌ نیجریه صورت گرفت.

کانادایی دستگیر شده، باب کروک نام دارد و از اهالی سنت جانِ نیوفاندلند است. وزارت امور خارجه از اتاوا روز سه‌شنبه گفت مقامات محلی درگیر عملیات نجات او هستند و به همین علت اطلاعات بیشتری در این مورد افشا نمی‌شود. دولت از رسانه‌ها خواسته به حریم خانواده احترام بگذارند.

دلتای پرخشونت

خشونت در دلتای رود نیجر مدت‌ها است در جریان است، اما بخصوص از سال ۲۰۰۶ بمب‌گذاری و آدم‌ربایی در چاه‌های نفت منطقه ادامه داشته است. از مسائلی که مورد آزار و اذیت ساکنان منطقه است، آلودگی بسیار و فقر وسیع، علیرغم ۵۰ سال تولید نفت در این منطقه است.

انتظار می‌رود هفت کارگر دستگیر شده روزها و شاید هفته‌ها را در روستایی یا پایگاهی در آن نزدیکی در خفا بمانند. دلتای نیجر پر از آبراه‌ها و درختانی است که یافتن‌شان را آسان نمی‌سازد.

به گفته کارشناسان، شبه‌نظامیان معمولا با گروگان‌ها بدرفتاری نمی‌کنند و پس از دریافت پول از شرکت، دولت یا اعضای خانواده، آن‌ها را پس می‌دهند.