وقتی مهدی رجبیان و برادرش حسین، دو هنرمند جوان، یکی موسیقیدان و دیگری فیلمساز، برای کار هنری دستگیر و زندانی شدند، مردم به شیوه های مختلف اعتراض کردند. ایرانیان خارج کشور در گردهمایی های اعتراضی عکس های این دو را در کنار دیگر زندانیان عقیدتی ـ سیاسی در دست می گرفتند و خواهان آزادی شان بودند. چندین طومار اعتراضی برای آزادی آنها تهیه شد. گروهی از هنرمندان و کنش‌گران در کارزاری به نام “هنر، جرم نیست” از این دو حمایت کرده و خواستار آزادی‌شان شده بودند؛ از جمله کیهان کلهر، رضا دقتی، بهمن قبادی، جعفر پناهی،  نسرین ستوده و شیرین عبادی و حتی جانی دپ و پیتر گابریل هم از این دو حمایت کرده بودند.

یک سال پیش(جون ۲۰۱۷) آنها با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند، اما ممنوع از کار. ولی همان طور که جعفر پناهی تن به ممنوع الکاری نداد، مهدی رجبیان هم تن نداد.

او آلبومی تهیه کرده با عنوان “اهل خاورمیانه”، هنرمندان پناهجو و درگیر جنگ در ۱۲ کشور خاورمیانه با او در این آلبوم همکاری دارند. این اهالی خاورمیانه بی‌آنکه از نزدیک یکدیگر را بشناسند، دور از هم آوای درد و رنج مردم خاورمیانه را سر داده اند؛ یکی‌ در زندان، یکی‌ زیر بمباران و آن یکی سوار بر قایق پناهجویان برای فرار از جنگ.

این آلبوم بیانیه ی صلح است؛ فریادی بلند برای “نه به جنگ” . حدود صد هنرمند از عراق، یمن، ایران، مصر، ترکیه، سوریه، لبنان، عمان، فلسطین، اردن، بحرین و تاجیکستان صلح را فریاد می زنند و مهدی رجبیان، جوان هنرمند آهنگساز ایرانی ماموریت رساندن این صدا را به گوش جهانیان برعهده گرفته است.

مهدی در مصاحبه ای با بامداد اسماعیلی می گوید، من به عنوان یک موزیسین احساس کردم الان نیازه که با زبان موسیقی از دنیا بخواهیم که مردم خاورمیانه نیاز به صلح دارن، نیاز به حقوق بشر دارن، چون خاورمیانه با واژه ی جنگ غریب نیست و از همه مهمتر تخریب و ویرانگی جنگ را همیشه مردمان عادی لمس کرده اند.

و ادامه می دهد: مقدمات اولیه آلبوم را زمانی که در زندان بودم نوشتم، بعد با موزیسین های خاورمیانه در میان گذاشتم و از آنها خواستم که تم اولیه ی موسیقی خودشون رو برای من بفرستند. میشه گفت که آلبوم در مراحل پایانی خودش هست.

مهدی به موضوع جالبی اشاره می کند: بخش عجیب پروژه اینه که تمام موسیقی ها یک حس و یک خفقان را دنبال می کنند درصورتی که هیچکدام از این موزیسین ها با هم ارتباط نداشتند و موسیقی ها در کشورهای مختلف خاورمیانه ساخته شده و این اتفاق نشان دهنده ی اینه که مردمان خاورمیانه یک خستگی و یک درد را تجربه می کنند، البته ما امیدواریم روزی قدرتمندان دنیا به درجه ای برسند که زبان گفتمانشان جنگ و سرکوب نباشه و ما برای کوچکترین خواسته که نامش میتونه آرامش و حقوق انسانی باشه موسیقی نسازیم.

به گزارش «کیهان لندن»، موزیسین های خاورمیانه ای که در این آلبوم با مهدی رجبیان همکاری کرده اند خود درگیر جنگ بوده اند.به عنوان مثال، موزیسین‌های اهل یمن و سوریه در هنگام ساخت قطعات خود، زیر آتش بمباران بودند. حتی موزیسین اهل یمن در هنگام تهیه قطعه خود، زخمی شده و در نهایت مجبور شده پس از استقرار در جایی امن به کارش ادامه دهد.

این آلبوم یکی از بزرگترین پروژه‌های همکاری موزیسین‌های مستقل در خاورمیانه است که مهدی رجبیان بیش از یک سال روی آن کار کرده است. در این آلبوم هنرمندان خاورمیانه با زبان موسیقی می‌خواهند بگویند که خاورمیانه از جنگ و خشونت خسته است.

سال گذشته مهدی رجبیان از سوی یک شبکه جهانی روزنامه نگاری تحقیقاتی جزو ده هنرمند شورشی شناخته شد. نام مهدی رجبیان و قمرالملوک وزیری در سی و هفتمین نشست سالانه سازمان ملل، به عنوان دو هنرمنداز دو نسل که به واسطه ی کار هنری شان تحت فشار بوده اند، در پرونده ی سالانه این سازمان ثبت شده است.

مهدی رجبیان آبان ۱۳۶۸ در ساری به دنیا آمده. آهنگساز است و نوازنده ی سه تار و تار. او در رشته موسیقی تحصیل می کرد و مهرماه ۱۳۹۲ که به همراه برادرش دستگیر شد در حال ضبط آلبوم پژوهشی “تاریخ ایران به روایت سه تار” بود. با توقیف استودیوی شخصی او، تمام حافظه های محتوی صداهای ضبط شده را بردند و پروژه ی او ناتمام ماند. پس از دستگیری آنها را بیش از دو ماه در زندان انفرادی نگه داشتند.

در آن دوران سازمان عفو بین‌الملل در سرتاسر جهان با راه اندازی کمپینی خواستار آزادی این هنرمندان شد. بیش از بیست هزار هنرمند از سرتاسر جهان به این کارزار پیوستند. نهاد بین‌المللی «فری میوز» که نهادی در زمینه پیگیری وضعیت هنرمندان حوزه موسیقی در سراسر جهان است نیز با راه اندازی کمپینی از تمام هنرمندان جهان خواست تا با همراهی مهدی رجبیان به حکم زندان این هنرمند اعتراض کنند. در این کارزار انجمن جهانی قلم، شورای هنرمندان اروپا، شورای ترانه سرایان و آهنگسازان اروپا و بیست نهاد دیگر با بنیاد فری میوز همراه شدند.

مهدی و حسین رجبیان در اردیبهشت ۱۳۹۴ به اتهام “توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام” هر یک به ۶ سال زندان و ۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند. این حکم بعدا به سه سال حبس تعزیری و سه سال تعلیقی تبدیل شد. مهدی پس از گذراندن یک سال و نیم حبس و بیش از یک ماه اعتصاب غذا، سال گذشته به قید وثیقه آزاد شد.

مهدی موسس کمپانی “برگ موزیک” (بنیاد رسمی گسترش موسیقی) است. او برای اثر هنری خود و انتشار موسیقی، متهم شد که “قصد ترویج بی‌اعتنایی به مقدسات” را داشته است. او از زمان دستگیری (سال ۱۳۹۲) ممنوع از کار است.

آلبوم خاورمیانه بزودی منتشر می شود و عکس روی جلد آن کار عکاس برجسته ضد جنگ، رضا دقتی ست. رضا دقتی، هم در زمانی که مهدی رجبیان در زندان بود از او حمایت و برای آزادی اش تلاش کرد، و هم با انتشار ویدیوی کوتاهی از انتشار آلبوم “اهل خاورمیانه” رجبیان استقبال کرده است. او در این ویدیو می گوید: هرگونه اثری و کاری که در جهت صلح در خاورمیانه باشد مورد تقدیر است، کار مهدی رجبیان که از طریق موسیقی ـ زبان جهانی ـ موسیقیدانان مختلف خاورمیانه را جمع می کند تا مسئله ی صلح را مطرح کند، بسیار قابل تقدیر است و من حمایت کامل خود را از این کار اعلام می کنم و برای من افتخار است که یکی از عکس های من برای این آلبوم انتخاب شده است.