بعضی از بیماری ها هستند که نگران کننده تر هستند و پزشک باید با اولین نگاه به آن ها توجه کند. مهم نیست که کدام عضو بیمار است یا علت بیماری چیست و آنچه که مهم است شدت آنهاست و سرعت درمان آنها.

* مننژیت بر اثر مننگوکوک

مننگوکوک یک باکتری است که از هر ده نفر یکی آن را در گلو دارد که معمولا فعال نیست و فقط به ندرت بدون اینکه علت آن مشخص باشد در نزد کودکان و نوجوانان فعال شده باعث عفونت مایع نخاعی و غشاء پوشاننده مغز و نخاع می شود که به آن مننژیت می گویند و اگر به سرعت درمان شود از هر ۶ بیمار ۵ بیمار بهبودی پیدا می کنند.

 

علائم نگران کننده:

دو سیمپتوم نشان دهنده مننژیت است که باعث تشخیص آن می شود: تب شدید و سردرد غیرقابل تحمل، یک یا چند لکه قرمز رنگ که اگر روی آن فشار بیاوریم از بین نمی روند.

دو مسئله به پزشک کمک می کند تا تشخیص بدهد یکی سختی حرکت گردن و دیگری حساس بودن به نور و صدا.

این باکتری در خارج از محیط زیست طبیعی خودش که پشت حلق و آب دهان است، به سختی زنده می ماند. بنابراین لازم نیست که اشخاصی را که در تماس با بیمار بوده اند، یا در معرض عطسه او قرار گرفته اند، ایزوله کرد.

پیشگیری

از سال ۲۰۱۰ واکسن برای مننگوکوک C وجود دارد و پیشنهاد می شود که کودکان و نوجوانان و جوانان از یک سالگی تا ۲۴ سالگی واکسینه شوند.

* بیماری تخریب کننده بدن

به این بیماری dermo-hypodermite bactérienne nécrosante profonde هم می گویند که یک عفونت بسیار خطرناک است و به شدت پوست و سپس سایر نسوج تا عضلات را آلوده و از بین می برد، به طوری که به آن بیماری خورنده نسوج می گویند و در سی درصد موارد مرگ آور است.

علائم نگران کننده:

معمولا عفونت بر اثر آلودگی یک زخم توسط انواع مختلف باکتری هاست. بیمار در ابتدا یک درد بسیار شدید نسبت به کوچکی زخم احساس می کند سپس پوست قرمز شده متورم و درخشان می شود و بعد تاول ها درست می شوند و به زودی خونریزی می کنند مرحله آخر بی حسی محل آن است که بر اثر مرگ نسوج یعنی نکروز یا گانگرن تولید شده. این عفونت به ندرت پیش می آید. در عرض پنج سال بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ در فرانسه ۱۹۰۰ نفر به آن دچار شدند.

* ایست قلبی

از همه اورژانس ها، اضطراری تر است اگر کمک های اولیه مثل تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی و شوک الکتریک در عرض ۸ دقیقه انجام نشود، امکان زنده ماندن وجود ندارد.

در بیشتر موارد ایست قلبی بر اثر وجود مشکلات تولید شونده بر اثر یک بیماری قلبی مثل انفارکتوس میوکارد و یا بر اثر یک حادثه مثل غرق شدن در آب، برق گرفتگی یا مصرف بالای مواد مخدر پیش می آید. پنجاه هزار فرانسوی در سال به علت ایست قلبی می میرند.

هنگام ایست قلبی چه کار باید کرد

اگر شاهد یک ایست قلبی هستید، یک لحظه وقت را از دست ندهید. سه عمل زیر می تواند یک شخص را از مرگ نجات دهد.

ـ در کانادا بلافاصله به ۹۱۱ زنگ بزنید و تقاضای کمک کنید.

ـ ماساژ قلبی را شروع کنید.

ـ در صورت امکان دستگاهی که شوک الکتریکی می دهد را استفاده کنید.

* شوک سپتیک

اولین عامل مرگ و میر در سرویس های احیاگری، مراقبت های پس از عمل جراحی یا تصادفات شدید که بیمار باید تحت کنترل باشد  و علت آن ورود عوامل عفونت ساز مثل باکتری ها، ویروس ها و قارچ هاست. با اینکه علم پزشکی پیشرفت کرده ولی متاسفانه شوک سپتیک در ۵۰ درصد مواقع مرگ آور است.

بیماری با یک عفونت شروع می شود معمولا در ریه ها یا در دستگاه گوارش در ده درصد موارد با یک عفونت ادراری می باشد. عوامل مختلف عفونت زا در عضو بیمار به قدری زیاد می شوند که به تمام بدن سرایت می کنند و جواب انفلاماتوار بدن کلی است که به آن Sepsis می گویند . شوک سپتیک وقتی تولید می شود که دیگر مکانیسم انفلاماسیون وجود ندارد.

* شوک آنافیلاکتیک

یک عکس العمل آلرژیک خیلی خطرناک است و مثل شوک سپتیک بر اثر نبودن جواب انفلاماتوار تولید می شود ولی این بار عامل اصلی آلرژن ها هستند که ممکن است یک خوراکی مثل آجیل، بادام زمینی، ماهی ها، تخم مرغ، یک دارو مثل آسپرین، آنتی بیوتیک ها یا یک نیش زنبور باشد.

علائم نگران کننده:

در لحظات اول تماس با آلرژن سیمپتوم های اولیه دیده می شوند مثل:

ـ اشکال در تنفس، ـ کهیر، ـ تورم کینک، تورم صورت، پلک ها، لب ها که این یک اورژانس پزشکی است.

ـ علائم گوارشی، درد، اسهال، استفراغ

آنافیلاکسی یک اورژانس بسیار مهم است و تنها درمان آن تزریق سریع آدرنالین است.

* سکته مغزی اولین عامل معلولیت

اولین عامل مرگ نزد زنان و اولین عامل معلولیت در فرانسه سکته مغزی است. سکته مغزی وقتی ایجاد می شود که گردش خون در یکی از عروق مغز قطع شود که در بیشتر مواقع رگ بسته شده و یا رگ پاره شده.

سیمپتوم های نگران کننده:

سیمپتوم های سکته مغزی ناگهانی دیده می شوند مثل:

ـ ضعف یک طرف بدن (بازو یا ساق پا)

ـ اشکال در حرف زدن

ـ تغییر شکل دادن دهان

اگر این علائم را در کسی دیدید در کانادا بلافاصله به ۹۱۱ زنگ بزنید.

یکی از عوامل اصلی سکته مغزی فشار خون بالای سرخرگی است که متاسفانه هیچ سیمپتومی ندارد و شخص متوجه بیماری خود نمی شود، البته فشار بالا در مدت طولانی باعث ضعف جدار عروق خونی می شود.

آمبولی ریوی هم مانند سکته مغزی در هر سنی ممکن است دیده شود. مکانیسم بیماری مانند سکته مغزی است و بر اثر بسته شدن یک سرخرگ پیش می آید ولی در ریه این بستگی بر اثر تولید یک لخته خونی است که معمولا در ساق پا تولید می شود.

علائم نگران کننده:

ـ درد شدید در قفسه سینه که شبیه یک حمله قلبی است.

ـ تنگی نفس ناگهانی و اشکال در تنفس یا تنفس صدادار که در استراحت یا فعالیت تولید می شود

ـ سرفه گاهی ممکن است همراه خلط خون آلود باشد.

مرگ بر اثر کم کاری قلبی پیش می آید وقتی که دیگر قادر به تولید فشار کافی برای گردش خون نباشد. اگر تشخیص به سرعت انجام شود ۸ درصد بیماران می میرند ولی اگر با تأخیر مشخص شود سی درصد احتمال مرگ دارند.

* پانکرانیت حاد

یک خودتخریبی پانکراس است که از هر ده بیمار یک بیمار می میرد. بیماری تولید درد شدید در شکم می کند که باعث می شود بیمار نتواند به طور عادی بنشیند یا بایستد.

عوامل تولید بیماری

در حالت طبیعی پانکراس آنزیم هایی را ترشح می کند که برای هضم غذا لازمند مثل تریپسین. این آنزیم ها توسط یک کانال به روده می ریزند. د ر۵۰ درصد مواقع این کانال بسته شده و آنزیم ها به پانکراس برمی گردند و باعث تخریب آن می شوند.

* بارداری خارج از رحم

دردها همیشه با تأخیر در پریود و گاهی هم همراه لکه های خونی پررنگ است و همانطور که از اسمش پیداست وجود و رشد جنین در خارج از رحم است و در بیشتر مواقع جنین در داخل یکی از شیپورهای فالوپ است و در آن رشد می کند تا باعث پاره شدن آن بشود و تولید خونریزی شدید کند. بارداری خارج از رحم عامل اصلی مرگ در سه ماهه اول بارداری است.

* پارگی آئورت

اگر به موقع تشخیص داده نشود در عرض ۴۸ ساعت ۵۰ درصد مبتلایان فوت می کنند. آئورت درشت ترین سرخرگ بدن است و یک زخم در آن می تواند باعث پارگی جدار آن بشود که درد شدیدی مثل وارد کردن چاقو در قفسه سینه ایجاد می کند که ممکن است با سکته قلبی اشتباده شود. عوامل امکان پارگی آئورت عبارتند از فشار خون سرخرگی بالا، سندروم مورفان و داشتن سابقه در افراد نزدیک خانواده.