شهروند ـ پارلمان کانادا برای نخستین بار و به اتفاق آرا در روز پنجم جون ۲۰۱۳ کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ توسط جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد و آن را جنایت علیه بشریت نامید. پارلمان کانادا در همین پیوند روز اول سپتامبر را روز همبستگی با زندانیان سیاسی ایران اعلام کرد. یکشنبه ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۸، گروه عدالت ۸۸  مراسم پنجمین سالگرد این دستاورد را  طی برنامه ای در مرکز هنرهای نمایشی ریچموندهیل برگزار می کند.

در مراسم امسال هما احسان، پرویز دستمالچی و پیام اخوان سخنرانی می کنند. همچنین گروه رقص خورشید خانم به سرپرستی آرام بیات در این مراسم هنرنمایی می کند.

این مراسم ساعت ۵ بعدازظهر شروع می شود.

با سخنرانان امسال آشنا شوید:

 

هما احسان

دانش‌آموخته روزنامه‌نگاری از دانشگاه هایدلبرگ، آلمان

وقتی هفت ساله بود، پدر طلبه‌اش دین خود را از اسلام به بهائیت تغییر داد. پس از آن بود که اهالی محل، خانه آنان را سنگ ‌باران کردند. به ناچار او به همراه خانواده تن به کوچ دادند. زمانی که فقط ۱۴ سال داشت نخستین مقاله خود را در نشریه معتبر نقش جهان منتشر کرد. در ۱۵ سالگی برای همکاری با مجله اطلاعات بانوان که تنها مجله زنان آن روزگار بود، دعوت شد. یک‌سال پس از آن به رادیو رفت و کار خود را به عنوان گوینده آغاز کرد و سپس در آغاز به کار تلویزیون برنامه داستانهای کودکان را آغاز کرد.

پس از اتمام تحصیل و بازگشت از آلمان، گزارشگری، گویندگی و اجرا در رادیو و تلویزیون را پی گرفت. پس از آن همکاری با مجله زن روز را آغاز کرد و در زمینه انتخاب و هدایت دختر بهار و دختران شایسته ایران که به مقام های سوم و نخست جهان رسیدند نقشی تعیین کننده داشت. در ۱۳۴۳ نخستین سمینار بررسی حقوق زنان در قوانین مدنی ایران را پی ریزی کرد که ثمره آن تغییر قانون و امکان دادن حق طلاق و حضانت بچه به مادران گردید. در سال ۱۳۵۵با برنامه بانو در رادیو، جنبشی به نام “خانه‌ من، شهر من”را برای تمیز نگاه داشتن شهرها راه‌اندازی کرد.

بعد از انقلاب در ایران، ابتدا به انگلیس و بعد به آمریکا مهاجرت کرد. در آمریکا ابتدا با رادیو وطن همکاری داشت و پس از آن خود رادیو ۲۴ ساعته ایرانیان را پایه‌ گذاشت. در ۱۳۸۱ از جمهوری اسلامی به دلیل جنایت علیه بشریت به دادگاه بین‌المللی شکایت کرد. تاکنون ۱۱ جلد کتاب نوشته است از جمله: خاله سوسکه (برای کودکان)، زن از چشم ملاها، و کتاب سه جلدی سراب.

او همچنین ویدئوهای آموزشی برای یادگیری زبان فارسی تهیه کرده است، نظیر: داستان‌هایی از شاهنامه و الف مال آبه.

جلد شهروند ۱۷۱۶

پرویز دستمالچی

فوق لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه برلین، آلمان

از فعالان جنبش دانشجویان ایرانی در خارج از کشور (کنفدراسیون) و از پایه‌گذاران «سازمان جمهوری خواهان ملی ایران» و عضو شورای مرکزی و دبیر تشکیلات و امور مالی آن سازمان بوده است. او به مدت ۲۰ سال از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۳ به عنوان مدیر بخش پناهندگان صلیب سرخ در برلین فعالیت کرده و تخصص او در حقوق بشر بخصوص مسائل مربوط به ایران است. پس از جان بدر بردن از ترور رستوران میکونوس و رهبران حزب دموکرات کردستان ایران در برلین، با جمعی از دیگر فعالان سیاسی «کمیتهٔ اپوزیسیون ایرانی در خارج از کشور» را در برلین پایه‌گذاری کرد و ۶ جلد مجموعه اسناد پیگیری و دادگاه مربوط به ترور میکونوس را به زبان آلمانی در رابطه با تروریسم حکومتی جمهوری اسلامی منتشر کرد. از سال ۱۳۷۲ به این‌سو در هیچ گروه و سازمان سیاسی عضویت نداشته است. نویسنده و مولف بیش از ۲۰ جلد کتاب است، از جمله: پایه‌های دمکراسی، دمکراسی و قانون، نقدی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نظام ولایت فقیه، تروریسم حکومتی جمهوری اسلامی ایران، جمهوریت و ساختار حکومت، جامعهٔ باز- جامعهٔ بسته، جامعهٔ مدنی و دشمنانش، اندیشه‌های سترون. آخرین کتاب وی به نام “دشمنان آزادی” نقد اندیشه های علی شریعتی است که در تورنتو عرضه خواهد شد.

پیام اخوان  

دکترای حقوق بین‌الملل از دانشگاه هاروارد، آمریکا

او در خانواده‌ای بهایی به دنیا آمد. به همین دلیل مجبور شد در کودکی ایران را به مقصد تورنتو ترک کند. اکنون وکیل بین ‌المللی و استاد دانشگاه مک‌گیل است. یکی از اعضای دیوان دائمی داوری در لاهه هلند است. همچنین به عنوان رایزن/ وکیل در مرکز بین‌المللی حل و فصل اختلافات سرمایه‌گذاری انتخاب شده است. پیش‌تر او مشاور حقوقی ِدفتر دادستان دادگاه بین‌المللی در لاهه در پرونده جنایت جنگی یوگسلاوی سابق و روآندا و مشاور ویژه سازمان ملل هم برای انتقال قدرت در کامبوج در کمیسیون روشنگری تاریخی و هم در بررسی نقض حقوق بشر در گوآتمالا بوده است.

او همچنین از پایه گذاران «مرکز اسناد حقوق بشر ایران» در آمریکا است. دکتر اخوان عضو تیم دادستانی ایران تریبیونال، دادگاه نمادین مردمی برای رسیدگی به جنایات دهه شصت جمهوری اسلامی بود که در پاییز ۱۳۸۶ آغاز به کار و در دو مرحله در لندن و لاهه برگزار شد که  در نهایت قضات آن دادگاه در اکتبر ۲۰۱۲ جمهوری اسلامی را به ارتکاب جنایت علیه بشریت محکوم کردند. از او مقالات متعددی در نیویورک تایمز، مک لینز، تورنتو استار، سی بی سی و… منتشر شده است. جدیدترین کتاب اخوان “در جستجوی جهانی بهتر ـ سفری حقوق بشری” به عنوان پرفروش ترین کتاب غیر داستانی  در کانادا شناخته شده است.

مرکز هنرهای نمایشی ریچموندهیل در شماره ۱۰۲۶۸ خیابان یانگ واقع است و بلیت ۱۰ دلاری ورودی را می توانید از کتاب فروشی سرای بامداد و سوپر ارزان در پلازای ایرانیان تهیه کنید.

برای اطلاعات بیشتر از وبسایت عدالت ۸۸ دیدن کنید: www.justice88.com