همانگونه که از طریق رسانه های جمعی مطلع شدید از تاریخ ۱۷ اکتبر ۲۰۱۸ تولید کنندگان ماری جوانا با رعایت مقررات خاصی می توانند به کشت و فروش این محصول بپردازند. در هفته های گذشته بررسی کردیم که مصارف دارویی آن حتی توسط بیمه های درمان قابلیت پرداخت دارد، اما در نوشته این هفته به این مطلب می پردازیم که عموم مردم در این خصوص چگونه فکر می کنند و آیا شرکت های بیمه اتومبیل و منازل مسکونی با ورود یک ریسک جدید به بازارشان در صدد هستند که حق بیمه ها را افزایش دهند یا اقلا یک سال صبور خواهند بود.

بر اساس آخرین آماری که توسط جامعه بیمه گران کانادا منتشر شده حدود ۷۸ درصد صاحب خانه ها و ۵۹ درصد مستاجران بر این باورند که اگر خسارتی بر اثر کشت ماری جوانا به خانه وارد شود توسط شرکت بیمه پرداختی صورت نمی پذیرد و اصلا این مطلب در زمره استثناء است. در ادامه این نظرخواهی آمده که ۵ درصد جامعه خریدار بیمه بر این باور است که اگر کشت ماری جوانا توسط مستاجران صورت گرفته باشد و خسارتی به خانه وارد شود شرکت بیمه می بایستی کلیه خسارات را بپردازد و برای بازپس گیری آن می تواند به مقصر(مستاجر) مراجعه کند در مقابل ۳۶  درصد مردم به دلیل پیچیدگی مطلب و درگیر بودن مسایل حقوقی از ارایه هرگونه نظری اجتناب نمودند.

در پاسخ به این سئوال که آیا بعد از قانونی شدن ماری جوانا نرخ بیمه افزایش می یابد ۳۲ درصد معتقدند که گران شدن حق بیمه ها حتمی است و۲۸ درصد کاملا معتقدند که این ریسک توسط مقامات ذیصلاح انتظامی و حقوقی کنترل شده است و رشدی در بیمه های اتومبیل و خانه به وجود نخواهد آمد و ۴۰ درصد مابقی از ارایه نظر خودداری کردند.

این تناقض های موجود در نظرات جامعه خریدار بیمه به دلیل غافلگیری صنعت بیمه است و قطعا عدم آموزش لازم به مردم که قرار بوده قبل از اجرایی شدن این قانون تحقق یابد.

آقای متیو هاندز مدیر ارشد اجرایی یکی از موسسات بیمه خود را در این مورد مخاطب قرار داده و می گوید همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد وآکچورها و مدیران مسئول بررسی کننده ریسک از قانون گذاران و سیاست مداران عقب افتادند از این رو همه چیز کمی به تاخیر افتاد ولی در مقام نتیجه گیری در سال ۲۰۱۸ قرار نیست که افزایش نرخی بابت این مطلب به جامعه خریدار بیمه (بیمه گذار) تحمیل شود بلکه تاثیر این عامل(ماری جوانا) برای یک یا دو سال بررسی شده و بعد اثرات منفی یا خنثای آن بر صنعت بیمه اندازه گیری می شود.

مقامات راهنمایی و رانندگی اعلام نمودند که در صورت استفاده ی “ماری جوانا” امکان رانندگی وجود ندارد و قوانین راهنمایی و رانندگی تعریف شده و محدودیت های یاد شده همانطور که برای مشروبات الکلی تعریف و طبقه بندی شده بر ماری جوانا هم اعمال می شود. در ضمن قانون صراحت ویژه دارد که سلامت جوانان را در این خصوص پاسداری نماید لذا با تولید و توزیع کنندگان غیر قانونی برخورد شدید خواهد شد.

مهمترین مساله ای که وجود داشت آن بود که بیمه گران اتکایی و مهمتر از همه سندیکای بیمه گران لویدز لندن نیز به این نتیجه رسیدند که اگر دولت کانادا چنین موردی را قانونی اعلام کرده پس ریسک آن هم می تواند برای خود کانادا معتبر باشد و آنها قادرند بخشی از آن را بیمه مجدد (اتکایی) کنند و این مساله تضادی را با انگلیس(لویدز لندن) و جامعه متحد اروپا (چون مهمترین شرکت های بیمه اتکایی در آلمان ” مونیخ ری” و سوئیس ” سوئیس ری” است) ایجاد نمی نماید.

موفق و سربلند و سلامت باشید.