شهروند- علی رغم دستور پادشاه عربستان مبنی بر خروج دانشجوهای این کشور از کانادا در ماه آگوست سال گذشته، هزاران دانشجوی عرب اهل این کشور همچنان در کانادا باقی مانده اند و تصمیم دارند درس خود را تمام کنند. اما این دانشجوها احتمالا دیگر جایگزین نمی شوند و دانشگاه های کانادا به دنبال راه حلی هستند تا تاثیر کاهش این دانشجوها را کمتر کنند.

دستور پادشاه عربستان ناشی از یک بحران دیپلماتیک بین عربستان سعودی و کانادا بود. در ماه آگوست سال گذشته دولت کانادا آشکارا از یکی از فعالان حقوق زنان که در عربستان دستگیر شده بود حمایت کرد و از دولت عربستان سعودی خواست که این فعال مدنی را آزاد کند.

این درخواست موجب شد که پادشان عربستان سعودی علاوه بر بیرون راندن سفیر کانادا و فراخواندن سفیر خودش از کانادا به دانشجویان عرب که با بورسیه این کشور در کانادا درس می خواندند دستور دهد که از کانادا خارج شوند و آنها را تهدید کرد که بورسیه ی آنها قطع خواهد شد. دانشجویان عربستان سعودی این امکان را دارند که با بورسیه ی این کشور به کشورهای دیگر رفته، درس بخوانند و بعد از پایان تحصیلات به عربستان بازگردند و به عنوان متخصص در بازار کار مشغول به کار شوند. اگرچه میزان دانشجویان عربستان سعودی کاهش پیدا کرده است اما همچنان هزاران نفر از آنها در کانادا هستند و برخی تصمیم دارند که خودشان هزینه هاشان را تأمین کنند و مدت زمان بیشتری در کانادا بمانند. بسیاری از این دانشجویان در رشته های پزشکی مشغول به تحصیل اند.