واکنش مقامات ایران در قبال تظاهرات مسالمت آمیز مردم غیرقابل پذیرش است. رژیم در قبال مخالفت های مسالمت آمیز  درخصوص ادعای جدی

 

شهروند ۱۲۳۵-۲۵جون ۲۰۰۹

 

 

بیانیه مطبوعاتی: دفتر نخست وزیر کانادا، آقای استفان هارپر، روز ۲۲ جون ۲۰۰۹ بیانیه ی مطبوعاتی زیر را در رابطه با وضعیت ایران صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: واکنش مقامات ایران در قبال تظاهرات مسالمت آمیز مردم غیرقابل پذیرش است. رژیم در قبال مخالفت های مسالمت آمیز  درخصوص ادعای جدی و قانونی تقلبات انتخاباتی، تصمیم گرفته است که از سرکوب خشن استفاده کند.

حقوق اولیه بشر همچون آزادی گردهمایی و آزادی بیان، ندیده گرفته شده اند. تظاهرات ممنوع اعلام شده و تظاهرکنندگان مورد ضرب و شتم قرار می گیرند. زخمی ها به هنگام مراجعه به بیمارستان بازداشت می شوند. روزنامه نگاران از گزارش اخبار تظاهرات منع شده اند و مورد بازداشت و بازخواست قرار گرفته اند. مجوز خبرنگاران خارجی نیز لغو شده است.

کانادا به مقامات ایران یادآور میشود که فوراً خشونت علیه مردم خود را متوقف کند، تمام زندانیان سیاسی و روزنامه نگاران ـ منجمله کانادایی ها ـ که بی دلیل بازداشت شده اند، آزاد شوند و به رسانه های ایرانی و خارجی اجازه داده شود تا آزادانه این وقایع تاریخی را گزارش کنند و یک بررسی شفاف  در مورد دعوی تقلبات انتخابات ریاست جمهوری صورت گیرد. صدای تمام ایرانیان باید شنیده شود. من وزیر امور خارجه را مأمور این کار کرده ام تا اطمینان حاصل شود که نقطه نظرات کانادا به بالاترین نماینده ی ایران در کانادا منتقل می شود.

صدای محکم و پیگیر کانادا در فراخواندن رژیم ایران برای اجرای تمام تعهدات حقوق بشرانه، چه در قوانین و چه در عمل، تداوم خواهد داشت. برای شش سال متوالی، کانادا پیشتاز صدور قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل درخصوص وضعیت نقض حقوق بشر در ایران بوده است. کانادا به حمایت از آزادی، دموکراسی، حقوق بشر و حکومت قانون در ایران و در تمام جهان ادامه خواهد داد.