دکتر پرویز قدیریانشماره ۱۱۹۳

پژوهشگران استرالیایی با بررسی روش زندگی و تغذیه حدود هفت هزار دو قلو دریافتند که خانم هایی که مرتبا الکل مصرف می کنند دیرتر از دیگران می توانند باردار شده، و صاحب فرزندانی شوند. در حالی که الکل نقشی در عدم باروری یا به تعویق افتادن آن در مردان ندارد. مشروبات الکلی می تواند بر دستگاه تولید مثل خانم ها اثر نامطلوبی به جا گذارد که به هم خوردن پریود، بروز ناهنجاریهایی در زندگی زناشویی، سقط جنین و کیفیت سلامتی جنین و نوزاد بخشی از آن می باشد.

خانم هایی که به طور طبیعی مشکلاتی در حامله شدن و دوره بارداری دارند، باید بدانند که مصرف الکل مسلما مزید بر علت خواهد بود و پیچیدگی های غیرقابل انتظاری را در باردار شدن و تولد نوزاد به وجود خواهد آورد. به همین دلیل دوری کامل از مشروبات الکلی بهترین نسخه برای سلامتی زن باردار، جنین و نوزاد است.


رابطه آرسنیک آب آشامیدنی و بروز بیماری قند نوع دو


پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز طی مقاله علمی جالبی گزارش کردند که آرسنیک موجود در آب آشامیدنی می تواند امکان بروز بیماری قند نوع دو را افزایش دهد. این پژوهشگران پیشنهاد می نمایند که به مطالعات علمی بزرگتر و دقیق تری نیاز است تا رابطه آرسنیک را با بیماری قند به وضوح روشن نماید.

بسیاری از منابع آب آشامیدنی ممکن است از معادن زیرزمینی که حاوی مقداری آرسنیک هستند عبور نمایند و آلوده باشند که اگر مقدار آن زیاد باشد ممکن است بروز بعضی از سرطانها را سبب گردد. در حیوانات آزمایشگاهی آرسنیک می تواند در فعالیت غده لوزالمعده و عملکرد انسولین در سوخت و ساز مواد قندی در بدن تغییراتی به وجود آورد و موجب بیماری قند شود.

مطالعات علمی در کشور تایوان، بنگلادش و مکزیک که در آب آشامیدنی آنها مقدار زیادی آرسنیک وجود دارد رابطه آن را با افزایش بیماری قند ثابت می کند. در این دسته از کشورها مقدار آرسنیک موجود در آب آشامیدنی حدود یکصد میکروگرم در لیتر می باشد در حالی که این مقدار در آب آشامیدنی آمریکا حدود ۱۰ میکروگرم است. در ضمن در آمریکا حدود ۱۳ میلیون نفر در نقاطی زندگی می کنند که مقدار آرسنیک آب آشامیدنی آنها از حد طبیعی بالاتر است، ولی آمار مستندی درباره بیماری قند در این مناطق در دسترس نیست. با وجود این باید اشاره کرد که میزان آلودگی آب آشامیدنی کشورهای بنگلادش و تایوان به طور کلی ۱۰ برابر مقداری است که از آمریکا گزارش شده است.

در یک بررسی بر روی ادرار ۷۸۸ نفر مسن تر از ۲۰ سال در آمریکا که به بیماری قند دچار بودند، معلوم گردیده که مقدار آرسنیک موجود در ادرار این دسته از افراد ۲۶ درصد زیادتر از حد معمولی است. به عبارت دیگر افرادی که در ادرارشان مقدار زیادی آرسنیک وجود دارد امکان مبتلا شدن آنها به بیماری قند ۶/۳ برابر دیگران است. در ضمن نباید فراموش کرد که فقط آب آشامیدنی نیست که ممکن است به آرسنیک آلوده باشد. غذاهای دریایی و بعضی از غذاهای دیگر نیز حاوی مقدار زیادی آرسنیک هستند و در موقع مصرف به بدن می رسند. حال اگر وجود غیرطبیعی آرسنیک در آب و غذا سبب افزایش بیماری قند نوع دو که در چند سال اخیر میزان بروز آن به شدت افزایش یافته نقش دارد، سردمداران بهداشت و پزشکی کشورهای دنیا باید فکری در این باره بکنند و روشی اتخاذ نمایند تا آرسنیک موجود در آب و غذا حذف گردد تا خطر اپیدمی یا همه گیری بیماری قند کاهش یابد.


میزان بروز مجدد سرطان سینه کاهش یافته است


زنده ماندن بیشتر از ۵ سال پس از تشخیص سرطانها نشانه بهبودی نسبی بیماری و طولانی بودن عمر بیمار است. در دهه گذشته به علت تشخیص زودرس سرطان سینه و درمانهای موثر و مفید آن درصد بالاتری از بیماران بیشتر از ۵ سال پس از تشخیص بیماری عمر می کنند و دانشمندان معتقدند که اگر بیماری تا ۵ سال پس از تشخیص بیماری زنده بماند امکان زنده ماندنش برای مدتی طولانی تر زیاد است.

در یک بررسی علمی و پیگیری درازمدت بیشتر از ۲۸۰۰ بیمار مبتلا به سرطان سینه و در مراحل مختلف پیشرفت سرطان که همگی با یک نوع روش درمانی معالجه شده اند نشان می دهد که همگی بیشتر از ۵ سال زنده مانده اند و این رقم نسبت به آماری که در چند دهه گذشته بجا مانده غیرقابل مقایسه است. پس از پیگیری این افراد معلوم شد که هنوز ۸۹ درصد آنها تا ۱۰ سال پس از تشخیص و درمان سرطان زنده هستند و این رقم پس از ۱۵ سال، ۸۰ درصد گزارش شده که بسیار امیدوارکننده است. جالب اینکه بین ۷ تا ۱۳ درصد از این خانمها مجددا به سرطان سینه دچار شده اند که نسبت به گذشته رقمی است کوچک. البته همه اینها با روش زندگی، تغذیه، طبیعت بدن بیمار، چگونگی فعالیت هورمونها و غیره نیز بستگی دارد، ولی به طور کلی این بررسی نشانگر آن است که دانشمندان و پزشکان در تشخیص زودرس و درمان بسیاری از سرطانها، مخصوصا سرطان سینه پیشرفت چشمگیری کرده اند و اگر بیماری در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود، شخص می تواند عمر طبیعی و طولانی داشته باشد. پس اگر نشانه و اثری از بروز سرطان سینه در شما وجود دارد بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید و در تشخیص و درمان آن اقدام نمایید.


سرطان سینه و درد مفاصل


خانم هایی که پس از یائسگی به سرطان سینه مبتلا می شوند بیشتر از دیگران به عوارض درد مفاصل دچار می شوند و این به علت درمانهایی است که شامل مقدار زیادی هورمون می باشند و ممکن است به علت عوارض یائسگی یا به هر دلیل دیگر تجویز شود و در چنین مواردی تغییراتی در کمیت ترشح هورمون استروژن به وجود می آید و سبب بروز یا شدت دردهای مفاصل می شود. در یک پروژه تحقیقاتی که ۹ هزار نفر زن مسن تر از ۵۰ سال شرکت کرده بودند معلوم گردید که خانمهایی که قبل یا بعد از دوره یائسگی به هر دلیلی هورمون دریافت کرده اند ۴۱ درصد بیشتر از دیگران به دردهای مفاصل دچار شده اند. خانمهایی که به علت سرطان سینه هورمون تراپی شده اند ۳۹ درصد بیشتر از آنهایی که چنین نکرده اند به عوارض درد مفاصل گرفتار گردیده اند. این رقم در خانم های چاق بالاتر و چشمگیرتر گزارش شده است. به طور کلی این گزارش ثابت می کند هورمون تراپی بیماریها مخصوصا سرطان سینه می تواند سبب بروز و یا پیشرفت دردهای مفاصل شود و این موضوعی است که پزشکان قبل از تجویز هورمون به بیمار باید آن را با مریض در میان گذارند.


داشتن وزن ایده آل پس از تشخیص بیماری قند


چاقی و زیادی وزن بدن یکی از عوامل مهم بروز بیماری قند است. پژوهشگران یکی از مراکز پزشکی نیویورک با مطالعه بیش از ۲۵۰۰ نفر که به تازگی بیماری قند در آنها تشخیص داده شده و به مدت ۳۶ ماه پیگیری شده اند معلوم نمودند که اگر بیماران مبتلا به بیماری قند در موقع تشخیص بیماری و شروع درمان آن وزن کم کرده و دارای وزنی ایده آل باشند بهتر و آسانتر می توانند قند خون خود را کنترل کرده و از بروز عوارض خطرناک جانبی جلوگیری کنند. نه تنها کم کردن وزن سبب پایین آمدن قند خون می شود، بلکه در کاهش فشار خون بالا که اصولا در بیماران مبتلا به بیماری قند مشاهده می شود بیشتر موثر است. این بررسی جالب علمی ثابت می کند که نه تنها داشتن وزن ایده آل سبب سلامتی و بهزیستی می شود، بلکه در موقع بروز بیماری هم می تواند در عملکرد داروها موثر واقع شود.


بهتر است باور کنید


در سنین بالا قدرت بسیاری از احساس بینایی و شنوایی و چشایی و بویایی کم می گردد. مثلا غذاها دیگر طعم و مزه غذاهای ۵۰ سال گذشته را ندارند. می گویند اگر حس بویایی شما به تدریج کم می شود و از طعم و بوی خوش غذا لذت نمی برید مقداری روی (Zinc) در رژیم غذایی خودتان منظور کنید. “روی” در غذاهایی مانند گوشت خرچنگ، گوشت و ماست وجود دارد. مقدار روی توصیه شده در روز حدود ۱۰ میلی گرم است.



* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com