تغذیه و بهداشت خانواده

در کشورهایی که مردم آن عادت به مصرف چای سیاه دارند کمتر به بیماری قند نوع دو دچار می شوند. این گزارش جدیدی است که محققان ۵۰ کشور دنیا طی بررسی طولانی و دقیقی از میزان مصرف چای و رقم بروز بیماری قند منتشر کرده اند. نتایج این بررسی نشان می دهد که مردم کشورهایی که به مصرف چای عادت دارند و روزی چند بار از آن استفاده می کنند خیلی کمتر از دیگران در معرض بروز بیماری قند نوع دو قرار دارند. از بین کشورهای شرکت کننده در این بررسی بزرگ از قرار معلوم کشور ایرلند بزرگترین مصرف کننده چای در دنیا و به طور متوسط مصرف سرانه سالیانه چای در این کشور حدود ۴ کیلوگرم می باشد. انگلستان دومین و ترکیه سومین مقام را در دنیا از نظر میزان مصرف چای به خود اختصاص می دهند.

سازمان جهانی بهداشت که در بررسی و تجزیه و تحلیل یافته های مورد بحث شرکت داشته گزارش می کند که مصرف چای در این کشورها سبب کاهش بیماری های دستگاه تنفسی، بیماری های عفونی، بیماری های قلب و عروق و سرطان نیز می گردد. البته چای سیاه فوائد دیگری هم دارد که بعضی از آنها عبارتند از پائین آوردن فشار خون (خاصیت آرام بخشی)، پائین آورنده ترشح هورمون استرس (Cortisol) و سلامتی دهان و دندان ها می باشد.

در این جا لازم به یادآوری است که میزان بروز بیماری قند در دنیا در ۲۵ سال گذشته شش برابر افزایش یافته و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۳۸ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا خواهند شد. این رقم در سال ۲۰۱۰ حدود ۲۸۵ میلیون نفر گزارش شده است. این ارقام نمایانگر اپیدمی و همه گیر شدن بیماری قند در دنیا است که عواملی مانند چاقی، تغذیه نامناسب، روش زندگی ناسالم، نداشتن فعالیت های جسمی، ژنتیک و غیره دست به دست هم داده و مصیبتی بزرگ را به وجود آورده اند.

همانطوری که بارها در این صفحه اشاره کرده ام بیماری قند قابل درمان نیست، ولی می توان آن را کنترل و با آن زندگی کرد. اگر در آینده نزدیک داروی موثر درمان آن درست نشود درصد بالایی از مردم دنیا به آن مبتلا خواهند شد.

نوعی اسید چرب و درمان بیماری صرع

پژوهشگران دانشگاهی در لندن انگلستان گزارش می کنند که نوعی اسید چرب موجود در رژیم غذایی روزانه می تواند در درمان و کنترل بیماری صرع یا غش موثر باشد. در طب سنتی که هنوز در بعضی از کشورهای دنیا از آن استفاده می شود برای درمان صرع به بیماران رژیم غذایی پر چربی توصیه می کردند و هنوز حکمت این عمل در طب مدرن روشن نشده است.

حال برای اولین بار گروهی از متخصصان شناخته شده در این رشته موفق به شناسائی نوعی اسید چرب در رژیم  غذایی شده اند که می تواند نقش مهمی در درمان این بیماری داشته باشد. حدود ۵۰ میلیون نفر در دنیا به بیماری غش مبتلا هستند که یک سوم از آنها متاسفانه تحت درمان صحیح نیستند و بیماری آنها کنترل نمی شود. رژیم غذایی Ketogenic حاوی این دسته از اسیدهای چربی است که دانشمندان در تحقیقات مورد بحث از آن استفاده کرده اند. این اسید چرب Medium chain باید دقیق تر و به صورت همه جانبه مورد بررسی بیشتری قرار گیرد تا روزی به عنوان داروی موثر بیماری غش از آن استفاده گردد.

کمبود ویتامین D و درد مفاصل

آمار نشان می دهد که حدود ۴۶درصد مردم آمریکا در طول عمر خود به عارضه دردهای مفاصل دچار خواهند شد و در حال حاضر بیشتر از ۲۷ میلیون نفر مسن تر از ۲۵ سال به این عارضه و یا بهتر بگوییم به بیماری Osteoarthritis دچار هستند و از آن رنج می برند.

در یک بررسی علمی در آمریکا که عده ای از سیاه پوستان و سفید پوستان در آن شرکت داشتند معلوم گردیده که ۸۴ درصد سیاه پوستان و ۵۱ درصد سفیدپوستان به کمبود ویتامین D دچار بوده و اکثر آنها از درد مفاصل و پشت رنج می بردند. در یک مطالعه دیگر ثابت شده است افرادی که به دردهای مفاصل و پشت دچار هستند به طور کلی به کمبود ویتامین D مبتلا بوده و اگر این کمبود جبران شود، درد به طور چشمگیری تخفیف می یابد که خود به وضوح رابطه کمبود ویتامین D را با دردهای مفاصل ثابت می کند.

غذاهایی که برگشت اسید معده را شدت می دهند

عده ای از مردم به عارضه اسید ریفلکس یا برگشت اسید معده به داخل مری، که اصطلاحا به آن “ترش کردن” می گویند، دچار هستند که عارضه ای است خسته کننده و در هضم و جذب غذا در بدن نقش منفی دارد. بعضی از روش های زندگی و غذاها می توانند این عارضه را شدت دهند که مهمترین آنها عبارتند از:

ـ مصرف مشروبات الکلی و نوشابه های کافئین دار و گازدار

ـ پرخوری

ـ مصرف غذای پرچرب

ـ وقت و بی وقت غذا خوردن

ـ مصرف غذاهای سرخ شده در روغن

ـ زیاده روی در مصرف گوشت و لبنیات

ـ مصرف غذاهای از پیش تهیه شده (کنسرو و کمپوت و کالباس و سوسیس و غیره)

ـ قندهای مصنوعی

ـ عجله در مصرف غذا و خوب نجویدن غذا

پاسخ به سئوالات خوانندگان شهروند

تعدادی از خوانندگان صفحه ی تغذیه و خانواده شهروند از نحوه ی جمع آوری و تهیه و تنظیم خبرهای پزشکی و تغذیه این صفحه پرسیده اند. به طور خلاصه باید اشاره کنم که خبرهایی که شما در یک یا دو پاراگراف در شهروند می خوانید، فشرده ی مقالات علمی مستند و مفصل ۲۰ تا ۲۵ صفحه ای هستند که حداقل روزی دو ساعت از وقتم صرف خواندن این دسته از مقالات می شود تا بتوانم برای استفاده ی شما آنها را خلاصه و دسته بندی کنم. منبع و مأخذ مستند و علمی این اخبار را کنفرانس های علمی و گزارشات پژوهشگران شناخته شده و ژورنال های علمی تشکیل می دهند. گاهی به خاطر پیگیری و اطمینان از درستی گزارش ها، مجبور می شوم چند منبع را بررسی کنم و با هم تطبیق دهم و یا با مراکز تحقیقات علمی یا دانشگاه هایی که مطلب مهمی را گزارش کرده اند، تماس بگیرم. چون مطالب تهیه و تنظیم شده و چند وچون تحقیقات علمی در مورد گزارشات مورد بحث اصل و پایه ی کارهای تحقیقاتی ام را تشکیل می دهند، در انتخاب مقالات روز و تعبیر و تفسیر آن دخالت کرده و مطلب به صورت ساده ولی علمی و کوتاه تنظیم می شود. در ضمن همیشه سعی می شود از یک بیماری یا از یک نوع مواد غذایی فقط یک خبر در صفحه تغذیه و خانواده شهروند چاپ شود و نوعی تنوع را در ارائه اخبار پزشکی مدنظر دارم. در خاتمه باید بگویم همکاران عزیزم در “شهروند”، طوری مطالب را تنظیم و ارائه می کنند که شما خواننده ی عزیز از خواندن مطالب مورد بحث خسته نشوید.

با وجود گرفتاری های زیاد چه از نظر تدریس و چه از نظر تحقیقاتی باز این خدمت کوچک را با جان و دل انجام می دهم و امیدوارم مورد قبول افتد.

بهتر است باور کنید

مصرف گوجه فرنگی و براکلی باهم، سبب عملکرد مضاعف شده و تأثیر مهم و چشمگیری بر روی سلول های سرطان پروستات و کوچک شدن تومور پروستات دارد. براکلی به تنهایی موجب کوچک شدن غده سرطان پروستات تا حدود ۴۲ درصد می شود. این رقم برای گوجه فرنگی ۳۴درصد گزارش شده است، ولی وقتی این دو ماده ی غذایی باهم مصرف شوند اثر و عملکرد آن به ۵۲ درصد خواهد رسید.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com