تغذیه و بهداشت خانواده

منظور نمودن مقداری سیر و پیاز در رژیم غذایی روزانه می تواند از بروز بسیاری از سرطانها جلوگیری کند. این از یافته های پژوهشگران سوئیسی است. محققان چینی باتجربه ترین گروهی هستند که در رابطه با سیر و پیاز و سرطان بررسی کرده اند ولی در کشورهای غرب و صنعتی اینگونه مطالعات کمتر صورت گرفته است.

در حیوانات آزمایشگاهی به وضوح ثابت شده که مواد‌ موجود در سیر و پیاز مانند سولفور و آنتی اکسیدان فلاوونوئید می توانند از پیشرفت و رشد سلول های سرطانی جلوگیری کنند. در بررسی پژوهشگران سوئیسی، نتایج هشت پروژه تحقیقاتی را دوباره تجزیه و تحلیل کرده و دریافتند که افرادی که عادت به خوردن سیر و پیاز دارند کمتر به سرطان روده بزرگ دچار می شوند. در ضمن بررسی سرطانهای حفره دهان، کلیه و تخمدان نیز در این دسته از افراد خیلی کمتر از آنهایی ست که سیر و پیاز نمی خورند.

کرن بری  منبع آنتی اکسیدان

در سالهای اخیر دانشمندان و پژوهشگران با پی بردن به خواص مختلف غذایی و دارویی کرن برن مقام مخصوصی به این میوه داده اند که قابل مقایسه با هیچ میوه دیگری نیست.

یک فنجان کرن بری تازه حاوی ۸۱ گرم پتاسیم، ۱۳ میلی گرم ویتامین C (20 درصد نیاز روزانه ویتامین C)، ۳۴ میکروگرم بتاکاروتن که در کبد تبدیل به ویتامین A می شود و حدود ۴۴ کالری است. آنتی اکسیدان این میوه زمستانی می تواند در پیشگیری سرطان و پایین آوردن کلسترول بد خون موثر باشد. در ضمن کرن بری بهترین دارو برای درمان عفونت های کلیه بوده و در از بین بردن باکتری HBP معده نقش مهم دارد. بررسیهای علمی ثابت کرده اند که کرن بری بهترین و موثرترین عامل جلوگیری پوسیدگی دندان است.

سیگار خاصیت ضد انعقاد خون آسپرین را از بین می برد

یکی از خواص مهم آسپرین عمل ضد انعقاد خون و یا کاهش فعالیت Platetets یا سلولهای موجود در خون است  که سبب لخته شدن خون می شوند. در یک بررسی علمی بر روی ۱۲۳ نفر که به بیماری قلب و عروق و عارضه فشار خون بالا دچار بودند معلوم شد که مصرف سیگار اثرات آسپرین را کمتر کرده و قدرت ضد انعقاد خون آ‌ن را کاهش می دهد که در نتیجه امکان بروز سکته های قلبی و مغزی افزایش می یابد. این بررسی به وضوح تأکید دارد که افرادی که به بیماریهای قلب و عروق دچار هستند و یا به عارضه غلیظ بودن خون دچار هستند و مجبورند آسپرین مصرف کنند به هیچ عنوان نباید سیگار بکشند چون اثر پیشگیری کننده سکته های قلبی و مغزی آسپرین را تقلیل داده (۱۲ درصد) و خطراتی را به وجود می آورد.

چند حبه سیر برای پایین آوردن کلسترول لازم است؟

همیشه این سئوال وجود داشته که چقدر سیر باید خورد تا سالم ماند. در این مورد بررسی های زیادی به عمل آمده ولی تا به حال هیچکدام از آنها از نظر علمی قانع کننده نبوده است. در آخرین بررسی ها، پژوهشگران با تجزیه و تحلیل  یافته های گذشته و توجه به پروژه جدید در این مورد پی برده اند که حدود ۱۲ دانه (حبه) سیر در روز بهترین مقداریست برای بهزیستی و سلامتی بدن، مخصوصا قلب و عروق چون این مقدار می تواند در تقلیل کلسترول بد‌ و افزایش کلسترول خوب خون بهترین نتیجه را داشته باشد. در یک بررسی بر روی حیوانات آزمایشگاهی این نظریه به ثبت رسیده و در مقایسه با بررسی های دیگر بر روی انسان نیز معلوم شده که خوردن روزی ۱۲دانه سیر می تواند سبب سلامتی و بهزیستی شود کمتر از این مقدار چندان موثر نبوده و زیادتر از آن هم بی ثمر و مضر خواهد بود.

بدون مشورت پزشک داروی کلسترول را قطع نکنید

پژوهشگران اروپایی در یک بررسی به این نتیجه رسیدند که قطع مصرف داروی پایین آورنده کلسترول خون سبب افزایش سکته قلبی می شود. به عبارت دیگر قطع مصرف داروی کلسترول ۳۰ درصد سکته قلبی را منجر می شود که رقم بالایی ست. در این بررسی حدود ۶۰ هزار نفر زیر پوشش قرار گرفته و همگی داروها  Statin مصرف می کردند. از این عده، افرادی که به هر دلیلی و بدون مشورت پزشک از خوردن دارو خودداری کرده و یا به طور مرتب از آن استفاده نمی کردند بیشتر از افرادی که این دارو را طبق دستور پزشک معالج می خوردند به سکته قلبی دچار شده اند. این تنها دارویی نیست که قطع آن سبب ناهنجاری هایی در بدن می شود. بسیاری از داروهای دیگر هم چنین طبیعتی را دارند و اگر در درازمدت از آنها استفاده شود، نباید یک باره و ناگهان مصرف آن قطع شود زیرا سیستم بدن به آن عادت کرده و در فعالیت بسیاری از غده ها و اندام های بدن و ترشح بسیاری از هورمونها و آنزیم ها در بدن تغییراتی به وجود آمده و نخوردن دارو ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد.

رابطه ورزش و پیشگیری سرطان سینه

زنانی که مرتب ورزش می کنند ۱۴ درصد کمتر به سرطان سینه دچار می شوند.

رابطه ورزش و پیشگیری سرطان سینه موضوعی است که از نیم قرن گذشته ثابت شده ولی تا به حال معلوم نبود که ورزش در خانم هایی که (Estrogen Receptor+) ER+ و یا (Progestrone Receptor-) PR-  هستند و بیماری سرطان سینه در این اشخاص پیشرونده و خطرناک تر است موثر می باشد و بتواند از بروز آن جلوگیری کند. در یک بررسی علمی بر روی حدود ۴۲ هزار نفر زن یائسه نشان داده شده که ورزش مرتب و سنگین می تواند تا ۱۴ درصد از بروز سرطان سینه جلوگیری کند و این در خانم هایی که  ER+ و PR- بودند‌۳۳ درصد بوده است. ما می دانیم که یکی از علل مهم سرطان سینه چاقی و زیادی وزن بدن است و ورزش مرتب و مناسب می تواند از بروز چاقی و در نتیجه به وجود آمدن سرطان سینه جلوگیری نماید.

اخبار کوتاه پزشکی

ــ چای سبز از پیری زودرس جلوگیری می کند.

ــ ورزش وزنه برداری امکان بروز آب سیاه چشم یا Glaucoma  را افزایش می دهد.

ــ نان کامل (آرد و سبوس) فشار خون بالا را تقلیل می دهد.

ــ داشتن وزن ایده آل اولین قدم کنترل بیماری دیابت است.

ــ‌ نوزادان چاق در سنین بالاتر بیشتر به عارضه فشار خون دچار می شوند.

ــ ‌افراد‌ مبتلا به بیماری قند بیشتر از دیگران در معرض دچار شدن به عارضه آسم قرار دارند.

ــ ورزش مرتب و مناسب از بروز سرماخوردگی جلوگیری می کند و یا از شدت آن می کاهد.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com