گفت و گو با محمود شریکر، کینگ رام و علی عظیمی در پیوند با کنسرت تورنتو

گروهی شکل گرفته از هنرمندانی که هر یک برای خود کارنامه و شناسنامه ی هنری مشخص و متفاوتی دارند ولی یکباره به فکر این افتاده اند که زیر چتر “گربه ی ایرانی” جمع شوند و کاری مشترک ارائه کنند.

محمود شریکر ۱۰ سال است که سه تار میزند، فوق لیسانس رشته اتنموزیکولژی از دانشگاه یورک است، و بیشتر با کامپیوتر و لاجیک آدیو موسیقی می سازد.

رامین که با نام کینگ رام مشهور شده، خواننده، آهنگ ساز و نوازنده ی متولد بوشهر است و در زیرزمین‌های تهران سال‌ها فعالیت موسیقی داشته و امروزه در خارج کشور کار موسیقی می کند.

علی عظیمی آهنگساز و نوازنده گیتار کار حرفه ای را در موسیقی با گروه رادیو تهران شروع کرده و همچنان در این زمینه در حال فعالیت است.

این هنرمندان قرار است روز شنبه ۴ می ۲۰۱۳ ساعت ۹ شب در لیز پالاس Lee’s Palace با هم کنسرتی داشته باشند.

در همین پیوند با آنها گفت وگوی کوتاهی داشتیم.

جلد شهروند ۱۴۳۶ مورخ ۲ می ۲۰۱۳

در مورد سبک کارشان پرسیدیم، علی گفت: ما واقعا خیلی سبک مشخصی نداریم ولی به طور کلی میشه اسمش رو راک فارسی گذاشت.

رام اما میگه: سبک کار من می‌شه اسمشو گذاشت پست پانک یا نیو ویو، ولی‌ راستش سعی‌ می‌کنم خودم رو محدود نکنم به سبکی و فقط هر چی‌ به دلم می‌‌شینه رو بزنم.

محمود هم اسم سبک کارش را گذاشته موسیقی الکترو ایرانی‌ یا Electro Persian  و توضیح میده: این سبک اسم گذاری در کشورهای دیگر هم هست مثلا الکترو تانگو در آرژانتین یا موسیقی الکترونیک با ساز‌های سنتی‌ در ترکیه و خیلی‌ جاهای دیگه. ولی‌ در ایران کمتر دیدم که موسیقی سنتی‌ را با موسیقی الکترونیک قاطی‌ کنند.

علیرغم تمام محدودیت هایی که در ایران برای هنرمندان جوان وجود دارد، اما موسیقی زیرزمینی دارد به حیاتش ادامه می دهد و در خفا رشد می کند تا روزی از روزنه هایی راهی به بیرون باز کند.

نظر این جوانان هنرمند که بعضی از آنها خود روزی متعلق به آن فضا و آن موسیقی بودند را در این خصوص پرسیدیم.

علی فکر میکنه که موسیقی زیرزمینی یا آلترناتیو ایرانی داره مسیرش رو به آرومی طی میکنه. او اضافه میکنه: من شخصا امیدوارم سرعت رشد این صحنه موسیقی بیشتر بشه و بچه های موزیسین هر روز کارهاشون قویتر و جذابتر بشه ولی به شکل کلی اتفاقات خوبی رو به شکل جسته و گریخته شاهد هستیم.

رامین که تا چند سال پیش خود به این موسیقی تعلق داشت، میگه: خیلی‌ موزیسین‌های باحالی‌ داریم الان تو زیرزمین ایران، با اینکه خیلی‌ محدودیت‌ها وجود داره، هراز گاهی یه آهنگ یا موزیک ویدئو می‌‌بینم که واقعا باورم نمی‌‌شه تو ایران ساخته شده و کلی‌ لذت می‌‌برم از این موضوع.

از نظر محمود هم موسیقی زیرزمینی ایران “خیلی‌ باحاله” مخصوصا در سبک‌هایی مثل رپ و راک. او میگه: کلا استانداردهای موسیقی به نظر من هر روز داره میره بالاتر و فکر کنم همین‌جوری پیش بره و آینده خیلی‌ خوبی‌ را در سبک‌های مختلف میشه برای موزیک ایران پیشبینی‌ کرد.

لیز پالاس که شنبه میزبان این سه هنرمند ایرانی تبار است، از کلاب های مشهور موسیقی راک است. علی تورنتو زندگی نمیکنه برای همین از رامین نقل میکنه که این کلاب از لحاظ اسم و رسم و سابقه جای معتبریه و موزیسینهای خیلی درست حسابی اونجا اجرا میکنن

 رامین اضافه می کنه: فکر کنم اولین بار باشه که همچنین برنامه ای‌ آن جا اجرا می‌شه که تمام گروه‌ها ایرانی‌ هستن و سبک های مختلف موزیک می‌‌زنند.

محمود که البته تورنتو شهر اوست، بیشتر از این مکان خبر داره و میگه: تا اونجا که من خبر دارم این اولین باریست که سه گروه مستقل ایرانی‌ با هم در جایی مثلLee’s Palace  که در قلب شهر تورنتوست و برای موسیقی راک و الکترونیک ساخته شده، روی صحنه میرن.

علی عظیمی یک بار دیگر در جشنواره تیرگان در تورنتو اجرا داشته و به گفته ی خودش از مخاطبان تورنتویی خاطره ی خوبی دارد. او در تیرگان با اروین خاچیکیان و علی کمالی همکاری داشت و حالا که قراره دوباره به دو هنرمند دیگر به روی  اظهار خوشحالی می کند از اینکه به همت رامین این موقعیت پیش آمده که هر سه با هم به صحنه بروند.

کینگ رام هم بیشتر ساکن آمریکاست تا تورنتو، ولی او هم به شیوه ی خودش میگه:  اصولاً خیلی‌ حال می‌‌کنم با اجرا کردن تو تورنتو چون دوستان در این شهر خیلی از گروه‌ها و سبک‌های مختلف حمایت می‌‌کنن.

او در مورد کنسرت شنبه می گوید: من هم از کار با علی‌ عظیمی‌ کلی‌ حال می‌‌کنم هم با محمود شریکر، و فکر کنم شب خیلی‌ باحالی خواهد بود چون برای هر سلیقه و سبکی چیزهای مختلفی‌ هست.

محمود شریکر در پاسخ به این پرسش که نظرش در مورد کنسرت در پیش رو و کلا مخاطب ایرانی تورنتو چیست؟ می گوید: من که خودم سالهاست اینجا زندگی‌ می‌کنم و با اینکه این فقط بار دوم من است که روی صحنه میرم، ولی‌ چون کنسرت‌های زیادی رو خودم برگزار کردم، همیشه لذت می‌برم از جمع ایرانیان تورنتو که به کنسرت‌های ما میان و همیشه تشویق اونهاست که باعث می‌شه ما بیشتر کار کنیم.

خیلی‌ احساس‌ خوش شانسی می‌کنم که در کنار علی‌ و رامین کنسرت دارم و کلا چون سبک هر کدوممون فرق داره فکر کنم خیلی‌ شب پر هیجانی باشه و به همه کلی‌ خوش بگذره.

برنامه های بعدی محمود موسیقی ایرانی‌ در فضای الکترونیک است و می خواهد به موسیقی نواحی ایران بیشتر بپردازد.

 رام هم دارد روی آلبوم جدیدش کار می‌‌کند. آلبومی که از گروه‌های پست پانک دهه ی ۸۰ ‌ الهام گرفته و‌ به زبان فارسی.

آلبوم علی هم به نام “آقای پست” به زودی منتشر میشه که حاصل کارهایش در سه سال گذشته بوده.

در این کنسرت، رضا مقدّس و ابراهیم رهنما از هنرمندان تورنتویی که قبلا با محمود شریکر کار کرده اند با او به روی صحنه می روند.

کنسرت گروه “گربه ی ایرانی” روز شنبه ۴ می ۲۰۱۳ ساعت ۹ شب در لیز پالاس » Lee’s Palace برگزار می شود.

اطلاعات برای تهیه بلیت را در سایت linkmusiclab.com ببینید.