آرش عزیزی

پیش بینی های شهروند

آرژانتین با مارادونا و مسی قهرمان می شود

برای آن دسته از ما که دغدغه های سیاسی و اجتماعی داریم غرق شدن در ماجراهای جام جهانی فوتبال همیشه با نوعی احساس عجیب همراه بوده است. شاید چیزی شبیه احساس گناه که چطور در میان این دنیای پرآشوب خود را یک ماه میخکوب جادوی زمین مستطیلی و توپ گرد می کنیم. امسال بخصوص می توان دلایلی برای این حساس پیدا کرد: از یک طرف کشورمان ایران این روزها در تب و تاب ادامه جنبش و سالگرد ۲۲ خرداد می سوزد و از سوی دیگر تورنتو به زودی، و درست در میان غوغای جام جهانی، میزبان کنفرانس کشورهای گروه بیست است که به معنای رویدادهای مهم سیاسی خواهد بود.

اما ما روزنامه نگاران هم در این ماه مثل بقیه مردم دنیا یک ماه بخشی از چشم و گوش و حواس خود را متوجه این بازی دوست داشتنی و تب و تاب پرجذبه آن می کنیم. هر چه باشد این دقیقاً همان نگاهی است که مردم دنیا به این رویداد دارند: فرصتی برای فراموش کردن چند ساعته مصائب همیشگی زندگی و به هوا پریدن برای عشقی از نوع دیگر. شاید این عشق برای کسانی که فوتبال را نمی شناسند و به آن علاقه ای ندارند قابل توضیح نباشد، اما خوب کدام عشق است که قابل توضیح و فهم برای کسی به جز عاشق و معشوق است؟

به علاوه مگر می شود مسائل اجتماعی و سیاسی را هنگام برگزاری بازی ها فراموش کرد؟ بخصوص امسال که جام جهانی برای اولین بار به آفریقا می آید و بازی های آفریقای جنوبی فرصت خوبی است تا مصائب این قاره را به یاد بیاوریم.

ما ایرانیان امسال با کمی اندوه بازی ها را نگاه می کنیم چرا که تیم فوتبال کشورمان با مدیریت بوروکراتیک و پراشتباه نهادهای ورزشی دولت احمدی نژاد از راه یافتن به جام جهانی باز مانده. فعالان جنبش می گویند اگر این تیم در آفریقای جنوبی حاضر بود، شادی پس از پیروزی ها و توفیق های آن می توانست فرصت خوبی برای تحمیل ابراز اجتماعی به جمهوری اسلامی باشد. پس بیش از یک دلیل برای ناراحتی از عدم صعود ایران به جام جهانی داریم.

البته مردم کانادا هم امسال مثل همیشه شاهد غیاب تیم فوتبال کشورشان هستند و در این کشور عشق هاکی این تعجبی نیست.

***

 این روزها هر رسانه ای و از جمله سایر صفحات شهروند را که باز کنید اخبار مفصلی راجع به بازی ها می بینید، اما در این صفحه، این قلم که بیشتر به مسائل کانادایی می پردازد، قرار شده پیش بینی های ما از جام جهانی را ارائه دهد که این پیش بینی ها برای ما عاشقان فوتبال بیش از نیمی از اقبال خود بازی ها است.

مهمترین پیش بینی ما این است که امسال قرار است جامی به شدت لاتینی داشته باشیم و غول های اروپای غیر لاتین همه یکی پس از دیگری به بن بست خواهند خورد. ما پیش بینی می کنیم که چهار تیم اول امسال شامل سه تیم لاتین به همراه انگلستان باشند و فینال بین آرژانتین و برزیل برگزار شود تا برای اولین بار پس از شصت سال هیچ تیم اروپایی در فینال بازی ها حضور نداشته باشد.

آمادگی بسیار تیم اسپانیا البته باعث شده که بیشتر شرط بندان و کارشناسان این تیم را قهرمان بدانند. این پیش بینی عجیب هم نیست که هر چه باشد اسپانیا نه تنها توان تهاجمی باورنکردنی دارد که ایکر کاسیاس کارکشته را نیز در دروازه دارد و در میانه میدان نیز بازیسازی همچون ژاوی را دارد که می تواند همه چیز را عوض کند.

 اما ما ترجیح دادیم قهرمانی آرژانتین را شرط بندی کنیم که می شود گفت امسال بعد از تیم هایی مثل اسپانیا و برزیل و انگلیس، در درجه دوم تیم هایی که شانس قهرمانی دارند شناخته می شود.

اما پیش بینی ما این است که آرژانتین با مربیگری دیگو مارادونای افسانه ای و حضور ستارگانی همچون لایونل مسی که می توان او را آماده ترین بازیکن حال حاضر جهان دانست، می رود تا تاج قهرمانی را بر سر بگذارد تا مارادونا به فهرست معدود کسانی اضافه شود که تاج قهرمانی فوتبال جهان را هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی بر سر گذاشته اند و البته مسی بتواند واقعاً به عنوان”مارادونای جدید” خود رنگ و بویی بدهد (بخصوص که به پیش بینی ما آقای گلی نیز یا از آن اوست و یا از آن وین رونی انگلیسی).

این شما و این فهرست کامل پیش بینی ها ما، از ابتدا تا انتهای جام و روز ۱۱ ژوئن که رویای یک ماهه خاتمه می یابد و پیش بینی ها درست درآمده باشند یا غلط باید برویم دنبال خانه و زندگی مان.

مرحله گروهی:

گروه اول

تیم اول: مکزیک

تیم دوم: آفریقای جنوبی

گروه دوم

تیم اول: آرژانتین

تیم دوم: نیجریه

گروه سوم

تیم اول: انگلستان

تیم دوم: آمریکا

گروه چهارم:

تیم اول: آلمان

تیم دوم: صربستان

گروه پنجم:

تیم اول: هلند

تیم دوم: دانمارک

گروه ششم:

تیم اول: ایتالیا

تیم دوم: پاراگوئه

گروه هفتم:

تیم اول: برزیل

تیم دوم: ساحل عاج

گروه هشتم:

تیم اول: اسپانیا

تیم دوم: شیلی

 

یک چهارم نهایی:

هلند ـ برزیل

نیجریه ـ انگلستان

آلمان ـ آرژانتین

ایتالیا ـ اسپانیا

 

نیمه نهایی:

برزیل ـ انگلیس

آرژانتین ـ اسپانیا

فینال:

برزیل ـ آرژانتین

قهرمان:

آرژانتین

آقای گل: لایونل مسی از آرژانتین یا وین رونی از انگلستان